علامه طباطبایی و فتنه اختلاف و تفرقه در میان امت اسلامی
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فرج الله میرعرب، عضو هیأت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن در یادداشتی به بررسی نظر علامه طباطبایی در مورد اختلافات امت اسلامی و نیاز امت مسلمان به وفاق و اتحاد پرداخته است.
تفرقه و نزاع سبب به خطر افتادن جان مردم و جامعه بشری است. از سخنان پیامبر اعظم(ص) به روشنی استفاده میشود که حیات امت در اتحاد و وفاق، و نابودی و هلاکتشان در تفرقه و پراکندگی است.
این حقیقت همان است که خدای تعالی در آیات 24 و 25 سورهی انفال ما را از آن آگاه کرده است. آیهی اول، به چیزی دعوت کرده که حیات بخش امت است و آن به نظر بعض مفسران وفاق و اتحاد است. رسول خدا(ص) به همین موضوع حیاتی دعوت کرده است. آیه بعد هم در واقع در همین رابطه است و امت را از خطر اختلافات و عوامل تهدید کننده اتحاد برحذر داشته و آن فتنه، که آتشی امت سوز دارد، فتنه اختلاف و شکننده همدلی امت است.
خداوند در آیه 24 انفال، که مشتمل بر یک فرمان واجب الاطاعه است، فرموده: "یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکمْ لِما یحْییکمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیهِ تُحْشَرُونَ"؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید، چون خدا و پیامبرش شما را به چیزى فرا خوانند که زندگی بخش است (و حیات شما در گرو آن است)، دعوتشان را اجابت کنید و بدانید که خدا میان آدمى و قلبش حایل است و همه به پیشگاه او گرد آورده شوید.
خدای متعال در آیه بعد میفرماید: "وَاتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ"؛ و بترسید از فتنه اى که تنها ستمکارانتان را در بر نخواهد گرفت و بدانید که خدا به سختى عقوبت مىکند، (انفال/ 25)
علامه طباطبایی ذیل این آیه مقصود از فتنه را، در عین اینکه ظاهر لفظ آن را به بعض افراد نسبت داده، فتنهاى با عواقب فراگیر میداند که تمامى افراد امت بایستى در صدد جلوگیری از وقوع آن برآیند و با امر به معروف و نهى از منکر که خدا بر آنها واجب کرده از شعله ور شدن آتش آن جلوگیرى کنند.
حال این فتنه و فراگیری عواقب آن چه ربطی به نیاز امت به وفاق و اتحاد دارد؟
پاسخ علامه این است که این فتنه همان از دست رفتن اتحاد و ابتلا به اختلاف است. پس، آیه در مقام تحذیر تمامى مسلمانان از سهلانگارى در امر اختلافات داخلى خواهد بود. نظر علامه این است که با این گونه اختلافات، خطر تفرقه مسلمانان را تهدید میکند و در نهایت باعث مىشود که اتحاد مسلمین، به چند حزبی شدن و چند دستگى مبدل شود. در این صورت هر دسته که غالب شود، زمام را به دست مىگیرد و بر سایر گروهها و احزاب ستم خواهد کرد. روشن است که این غلبه، غلبه فساد است نه غلبه کلمه حق و دین حنیف، که خداوند تمامى مسلمانان را در آن مشترک دانسته است.
علامه معتقد است خداى تعالى، گر چه این فتنه را به اسم و رسم معرفى نکرده ولی جمله بعدى که مىفرماید: "لا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکمْ خَاصَّةً" و جمله "وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ" مىفهماند که "فتنه" عبارت از اختلاف بعضى از امت با بعضى دیگر، در امرى است که تمامى امت حقیقت آن را مىفهمند و میدانند درست کدام است، ولی یک دسته از قبول آن سرپیچى نموده، و آگاهانه به ظلم و منکر اقدام مىکنند، آن دسته دیگر هم که حقیقت امر را قبول کردهاند آنان را نهى از منکر نمىکنند و در نتیجه آثار سوء آن دامنگیر همه امت مىشود.
علامه چنین استفاده کرده که گرچه فتنه ی اختلاف مختص به ستمکاران است، ولی اثر سوء آن دامنگیر همه شده، و در اثر اختلاف، همه دچار ذلت، بیچارهگی، بلاها و تلخکامىها مىشوند. در این فتنه همه در پیشگاه خداى تعالى مسئولند و عقوبت خدا شدید است.
علامه فتنههاى واقع شده در صدر اسلام را نمونهای میداند که آیه شریفه کاملا و به طور واضح بر آن فتنهها منطبق مىگردد، چون فتنههاى مزبور اتحاد دینى اسلام را منهدم و با ایجاد تفرقه قدرت و شوکت اسلام را در هم شکست، و خونهایى به ناحق ریخت و باعث اسارت و غارت و هتک نوامیس و حرمتها گردید و کتاب و سنت متروک شد.
به بیان ایشان، از جمله مفاسد شوم این فتنه این است که امت اسلام حتى بعد از آنکه به اشتباهات و اعمال زشت خود تنبه پیدا کند نمىتواند از آن عذاب دردناکى که این فتنه به بار آورده خود را نجات دهد، آرى "کلَّما أَرادُوا أَنْ یخْرُجُوا مِنْها مِنْ غَمٍّ أُعِیدُوا فِیها وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِیقِ"؛ هر گاه بخواهند از دوزخ بدر آیند و از غم و اندوه آن نجات یابند باز فرشتگان عذاب، آنان را به دوزخ برگردانند و گویند باز باید آتش سوزان را بچشید. (حج/2)./992/د101/ب6
منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی