حماسه 10 دی 57 در مشهد تجلی تلاش امام عسکری در شبکه سازی شیعه است

وی گفت: اولین موضوعی که تحت اقامه عزای امام حسن عسکری(ع) در حرم امام هشتم(ع) مناسبت و موضوعیت دارد، این است که پس از امام رضا(ع) سه امام ظهور کردند و جریان منجر به غیبت امام زمان(عج) شد.
نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری افزود: دنیای آن روز هم دوستان هم دشمنان به دلیل وجود سیما و سیره رضوی در «امام جواد(ع)»، «امام هادی(ع)» و «امام حسن عسکری (ع)» را «ابن الرضا» می نامیدند.
وی با توجه به اهمیت شناخت تصویر واقعی از زندگی امامان در شرایط آن زمان افزود: اطلاعات کاملی ار سیره زندگی این سه امام بزرگوار نداریم ممکن است در مظلومیت آن ها اشک بریزیم؛ امام جواد(ع) پسر امام است و به ایشان ابن الرضا گفته شود اما باید بدانیم چه دلیلی سبب می شود به امام امام هادی و امام حسن عسکری ابن الرضا گفته شود؟.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: دشمن با یک نگرش و دوست با نگرشی دیگر این لقب را به آن ها داده بودند که مشخص کننده این است وجود امام هشتم(ع) در تمام عرصه های سیاسی زندگی این سه امام بزرگوار صاحب نقش بوده اند.
امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مأمون عباسی که زیرکی و خباثت «معاویه بنی عباس» خوانده می شود موقعیتی را در زندگی امام رضا(ع) به قصد براندازی امامت و ولایت به وجود آورده بود به طوری که امامت را در خلافت ادغام کند و دکترینی به نام امامت و ولایت وجود نداشته باشد.
وی اظهار کرد: امام رضا(ع) از مقدمه چینی مأمون برای براندازی امامت و ادغام آن با خلافت آگاه شدند و فتنه و توطئه او را خنثی کردند، و با توجه به تدبیر و جاذبه امام در بین شیعیان نه تنها این توطئه مامون عملی نشد بلکه امام و ولایت طوری در میان مردم تیلیغ و گسترش یافت که پس از مدت کوتاهی علاوه بر نخبگان علمی و سیاسی، حتی درباریان مأمون هم شیعه شدند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پس از شهادت امام رضا(ع) به دست مأمون دو جریان بر کشور حاکم شد؛ گرایش مردم به امامت و ولایت و دیگری جریان وحشت بنی عباس از این گرایش مردم که هر دو نیز منتسب به امام هشتم (ع) بودند از این جهت به امام پس از امام رضا علیه السلام «ابن الرضا» می گفتند.
وی با بیان این که وجود امام رضا(ع) نقطه عطف تاریخ امامت در اسلام بود که سبب تحول در جریان ولایت شد که تا امروز نیز این جریان ادامه یابد، افزود: قبل از امام رضا(ع) درخواست و مطالبه مردم از حکومت فقط تأمین امنیت کشور در برابر دشمنان داخلی و خارجی بود و چون دستگاه خلاوت قدرت داشت حق کاخ نشینی، تجمل گرایی، چپاول گری و هرگونه جنایت و فسادی را داشت اما حضرت رضا(ع) مطالبات مردم را از حکومت و خلافت به هدایت در راه اسلام و مدیریت فرهنگی جامعه تغییر دادند.
آیت الله علم الهدی با بیان این که با تغییر مطالبات مردم، آدم هوس بازی مانند متوکل که نمی تواند نقش رهبر هدایتگری را برای مردم بازی کند، تصمیم گرفتند که امام را از دسترس مردم خارج کنند، گفت: در زمان امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) نمی توانستند مدیریت فرهنگی و اسلامی جامعه را برعهده گیرند از این رو برای حفظ موقعیت خود ارتباط مردم با ائمه (ع) را قطع کردند تا مردم به سوی هدایت فکری و معنوی ائمه (ع) گرایش پیدا نکنند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در زمان حسن عسکری(ع) با وجود این که پایگاه نظامی تحت محاصره بودند، با وجود قطع ارتباط و دوری از مردم تشکیلات و شبکه سازی شیعه صورت گرفت، قطع ارتباط امام هادی (ع) و امام حسن عسکری(ع) با مردم سبب زمینه سازی شیعه برای غیبت طولانی امام دوازدهم شد.
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: امام هادی و امام عسکری(ع) شیعه را برای غیبت طولانی امام دوازدهم آماده کردند. امروز از هزار و 170 سال است که شیعه در غیبت امام معصوم به سر می برد، و پس از این مدت خیلی قوی تر و نیرومندتر از روز اول فرهنگ تشیع در جامعه گسترش یافته است.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: نماد بارز آن جریان ایثارگری و فداکاری ارتش نظام شاهنشاهی مردم مشهد در 10 دی ماه1357 است که اگر یک دهم آن حرکت و ایستادگی ها در زمان امام هادی(ع) رخ می داد امام معصوم (ع) به غیبت نمی رسید.
وی خاطرنشان کرد: حماسه 10 دی ماه 1357 تجلی اهتمام و توجه امام حسن عسکری(ع) به تشکیلات و شبکه سازی های شیعه بوده است؛ حتی اگر مردم حجت خدا را نبینند و به او دسترسی نداشته باشد./1308/پ202/ب5