۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۲۳۹۱۷۲
شهید وحدت؛

مقابله با گروهک‌های اعتقادی هدف اصلی روحانی اهل سنت

خبرگزاری رسا ـ شهید ملا حیدر فهیم از روحانیان اهل سنت، سرمایه های مردمی را در راه خیر هدایت می کرد و در روزگار ستم شاهی، در مقابل ظلم و ستم حکام محلی و خوانین ایستادگی کرد و فریاد بلند مردم بود.
ملا حيدر فهيم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ملا حیدر فهیم تواضع و فروتنی از مشخصات بارز وی بود هیچگاه کبر و غرور در او راه نیافت و همواره بر لبانش تبسمی ملیح بود که نیازمند را به سوی خویش فرا می خواند.

وی کارهای روزمره اش را خودش انجام می داد و از واگذار کردن کارهایش به دیگران پرهیز می کرد. در کنار کارهای علمی و اعمال مذهبی، به کشاورزی می پرداخت و مخارج زندگی اش را فراهم می ساخت، انس با زمین و درختان استواری او را بیشتر می ساخت و مردم را به تولید و احیاء زمین های موات تشویق می کرد.


ملا حیدر سرمایه های مردمی را در راه خیر هدایت می کرد، از کمک های مردمی پل و جاده می ساخت. در روزگار ستم شاهی، در مقابل ظلم و ستم حکام محلی و خوانین ایستادگی کرد و فریاد بلند مردم بود.


روحانی شهید هنگامی که شاه اصلاحات ارضی را آغاز کرد ملا حیدر به تأسی از حضرت امام خمینی ، هویت آمریکائی این طرح را افشا کرد . ملا حیدر عوام فریبی های حکومت سلطنتی را برای مردم آشکار می کرد چنانچه انقلاب سفید شاه را انقلاب سیاه می خواند .

وی اخلاق نیکو و روح عدالت جوی وی همچنین آگاهی عمیق نسبت به مسائل دینی و اجتماعی سبب شده بود که مردم برای حل مسائل و مشکلاتشان به ایشان روی بیاورند.


این طلبه اهل تسنن شاگردان بسیاری را پرورش داد که بسیاری از آنان منشأ خدمات علمی و اجتماعی بزرگ بوده اند از آن جمله می توان از این بزرگان یاد کرد : مرحوم ماموستا ملا رسول ناصح (شریفی) مدرس نامی سرخه توت، مرحوم ماموستا ملا عماد الدین مردوخی، شهید ملا مصطفی مردوخی، مرحوم عبدالکریم مردوخی امام جمعه سابق شهر مریوان، ماموستا ملا توفیق قربانی، ماموستا ملا سعید بشیری، ماموستا ملا محمد ابطحی و ماموستا ملا صالح امجدی علی آبادی.


ملا حیدر فهیم در حاشیه کتابهایش یادداشت های بسیاری به یادگار نهاده است که اگر صاحب همتی آنها را استخراج و گردآوری کند خود کتابی مفید خواهد شد و سبب ترقی و پیشرفت علوم دینی خواهد گشت.


وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی برای خاموش کردن چراغ انقلاب گروهک ها به اشاره بیگانگان و اسلام ستیزان در منطقه کردستان ظهور کردند، ملا حیدر از نخستین عالمانی بود که به مقابله آنان برخاست و با تشریح افکار پست و خداستیز آنان، مردم را از فتنه آنان آگاه ساخت و جوانان را از افتادن به دام و دامن آنان بر حذر داشت.

 

بدین جهت افراد ضد انقلاب، ملا حیدر را مانع بزرگی برای رسیدن به اهداف خود شمردند او را دستگیر کردند تا با فشار و شکنجه او را وادار کنند که دست از تبلیغ علیه آنان بردارد لیکن ملا حیدر بخواست آنان تن نداد و همچنان بر اسلام و آیین محمدی تکیه کرد و آنان را نومید ساخت بدین سبب بود که افراد ضد انقلاب به خشم آمدند و ایشان را به شهادت رساندند.

 

نحوه شهادت


بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به افشای ماهیت گروهک های الحادی و معاند پرداخت، برای پاکسازی منطقه از لوث وجود گروهک ها تلاش بسیار کرد، عاقبت گروهک کومله، ملا حیدر فهیم را به هنگام خواندن نماز روز 24/7/1362 به اسارت بردند و نهایتاً روز 8/8/1362 در منطقه سارال روستای گوریچه، ملا حیدر را در سن هشتاد و یک سالگی به شهادت رساندند و خود را روسیاه دو عالم ساختند. شهید ملا حیدر فهیم تا زمان دستگیری و شهادت امام جمعه و مدرس روستای آویهنگ بود./978/ت303/س

ارسال نظرات