احمدبن حنبل حضرت علی را جان پیامبر اکرم خواند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی، کارشناس دینی، امروز بعد از ظهر در برنامه «تا نیایش» شبکه پنج صدا و سیما، به خلق عظیم نبوی(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در توصیف عظمت اخلاق پیامبر اکرم(ص) فرمودند «خداوند از نعمتهای فراوان دنیا به متاع قلیل تعبیر میآورد اما اخلاق پیامبر اکرم(ص) را خلق عظیم معرفی میکند».
این کارشناس دینی اظهار داشت: «احمد بن حنبل» در جلسه ای از اخلاق و شخصیت پیامبر اکرم(ص) و اصحاب ایشان صحبت می کرد اما درباره حضرت علی(ع) سخنی نگفت و هنگامی که در این باره از او سوال شد گفت «علی مرتضی(ع) از صحابه نبوده بلکه ایشان طبق آیه قرآن، نفس، جان و روح پیامبراکرم(ص) است».
وی خیرخواهی و غبطه را نقطه مقابل رشک و حسد خواند و خاطرنشان کرد: خیر خواهی پیامبر اکرم(ص) نسبت به مردم در جهان بینظیر است چنان که حضرت در اینباره فرمودند «کسی که برای مسلمانان خیر خواهی داشته باشد در ثواب اعمال خیر تمام مسلمانان شریک است».
حجت الاسلام بی آزار تهرانی بیان داشت: خداوند به حضرت رسول اکرم(ص) فرمود «آنقدر در مقام خیرخواهی برای مردمی که ایمان نمیآورند، غصه میخوری که جانت را به خطر انداختهای».
وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره غبطه ورزیدن گفت: حضرت فرمودند «در دو مورد میتوانید به دیگران غبطه بخورید، نخست؛ کسی که اموالش را در راه خدا انفاق میکند و دوم؛ عالمی که علمش را با عمل مزین کرده و مردم را هدایت میکند».
حجت الاسلام بی آزار تهرانی به علامتهای حسود در روایات اشاره و تصریح کرد: انسان حسود، اهل غیبت، تملق، چاپلوسی، شماتت و سرزنش در مصیبتها و ابتلائات است.
وی از دست دادن وجه و اعتبار اجتماعی را از مضرات حسادت دانست و یادآور شد: حسادت به اختلافات خانوادگی منجر میشود و هنگامی که حسود در غیاب کسی از او غیبت کرده و در حضورش تملق و چاپلوسی میکند نزد دیگران بیاعتبار میشود.
حجت الاسلام بی آزار تهرانی، راه برون رفت از حسادت را خود شناسی خواند و تأکید کرد: انسانی که به ضعفها و عیوب خودش توجه کند فرصت دقت کردن در زندگی دیگران را نخواهد داشت چنان که صائب تبریزی در اینباره میگوید «در هر که نظر کنم ببینم هنری / جز عیب نبینم چون به خود مینگرم».
وی گفت: آرزوی زوال نعمت از فاسقی که از نعمت خداوند در راه آزار دیگران استفاده میکند جایز است و این مطلب از موارد استثنا در باب حسد به شمار میرود.
این کارشناس دینی به درمان علمی و عملی حسادت اشاره کرد و یادآور شد: راه درمان علمی حسادت، توجه به منعم بودن خداوند و دقت در آیات قرآن است که سبب خواهد شد انسان نسبت به نعمتهایی که پرودگار به دیگران عنایت فرموده است موضع نگیرد.
وی تأکید کرد: برای علاج عملی حسادت نخست باید انسان به خودآگاهی برسد و دوم بر ضد خواهش نفسانی، فرد محسود را مورد تکریم قرار دهد و برای او از خداوند خیر و خوبی بخواهد.
حجت الاسلام بی آزار تهرانی در پایان افزود: اگر انسان، رذیله حسد و کینه را از خودش دور کند به مراتب بالای ایمان میرسد همچنین خیرخواهی برای دیگران سبب میشود که خداوند نیز نسبت به انسان خیرخواه باشد./908/پ202/ی