۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۳۹۸۴۳
رییس جمهور:

سراسر جهان اسلام خود را امت واحده بدانند/ همه در قبال کشورهای مظلوم مسؤول هستیم

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: اگر ما به دنبال وحدت در دنیای اسلام هستیم باید سنی و علوی در دمشق سنی و شیعه در عراق، افغانستان و پاکستان یا سراسر جهان اسلام همه و همه را امت واحده بدانیم.
رييس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور پیش از ظهر امروز در افتتاحیه بیست هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن کنفرانس اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک میلاد پیامبر(ص) و فرزند گرامی او امام صادق(ع) و خیر مقدم به شرکت کنندکان در کنفرانس گفت: ما مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند به تابش نور مولود مسعود این ایام هستیم، پیامبری که برای مسلمانها راه اخلاق، اعتلای زندگی مادی و معنوی و تمدن اسلامی را به ارمغان آورد و امت واحد اسلامی را در چارچوب وحی آسمانی تشکیل داد پیامبر گرامی اسلام از ما خواست که این مسیر را پاس داشته و ادمه دهیم.

 

وی افزود: در طول یک سال گذشته دنیای اسلامی شاهد کشتار، کشمکش، اختلافات و جنگ‌های باورنکردنی بود وحدت در دنیای اسلام با تکرار کلمه وحدت ایجاد نخواهد شد کنفرانس‌های وحدت اسلامی می‌تواند آغازی برای طی مسیر وحدت و اتحاد باشد.

 

رییس جمهور در ادامه عنوان کرد: وحدت نیاز به مدارا، سعه صدر و شناسایی یکدیگر دارد اگر ما راه مذاهب را طرق مختلف به سمت هدفی واحد ببینیم وحدت امکان‌پذیر است اما اگر مذاهبی را در مسیر اهداف و مذاهبی را در مسیر دوری از اهداف تلقی کرده و ببینیم وحدت حاصل نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: اگر کسی مسیری را به حق انتخاب کرده و فکر کند حق است اما اشتباه و خطا کند او معذور است اگر ما مذاهب را حداکثر این‌چنین ببینیم که هدف و مراد اطاعت خدا است اما اگر اساس را باطل ببنیم آن وقت وحدت ایجاد نخواهد شد.

 

معنای وحدت این نیست که مذاهب اسلامی دست از مذاهب خود بردارند

 

وی با اشاره به معنای وحدت عنوان کرد: معنای وحدت این نیست که مذاهب اسلامی دست از مذاهب برداشته یا به مناسک خود را طبق فقه خود عمل نکنند بلکه ما باید همه را به عنوان راهران مسیر و سیره پیامبر(ص) ببنیم اگر این‌چنین باور کردیم راه‌های متعدد و پر پیچ و خم نهایت آن راه‌ها به قرآن مجید و تسلیم در برابر اسلام و پیروی از سیره پیامبر(ص)می‌رسد آنوقت وحدت امکان‌پذیر است.

 

رییس جمهور با اشاره مجدد به این‌که وحدت تنها با تکرار کلمه وحدت حاصل نمی‌شود، بیان داشت: ما مسلمانان باید همه ساز و کار خود را در مسیر وحدت به کار گیریم اگر یک کانال تلویزیونی یا رادیویی به نام دفاع از شیعه یا اهل سنت در برابر دیگر مذاهب می‌ایستند با صدای واحد آن را محکوم کنیم.

 

وی افزود: اگر ما دنبال وحدت هستیم باید کسی را که به مقدسات دیگر اهانت می‌کند با صدای واحد او را مطرود و محکوم کنیم باید جهان اسلام همکاری‌های عملی را آغاز کند آیا امکان پذیر است یک گروه همواره ایثار کرده و گروه دیگر همواره مطالبه کند یا هر دور باید ایثار و فدارکاری کنند.

 

وحدت با شعار دادن امکان‌پذیر نیست

 

رییس جمهور با اشاره به این‌که در جامعه اسلامی همه مسلمانان باید در حکومت سهیم باشند، اظهار داشت: مسلمین  نمی توانند با گفتن، شعار دادن و تکرار جمع ها و کنفرانس ها به وحدت و اتحاد و یگانگی دست یابند ما باید همکاری های اسلامی را آغاز کنیم اگر مذاهب مختلف همکاری را حتی در نوشتن یک تفسیر، تاریخ و فقه مشترک شروع کردند می‌توان به وحدت اسلامی امیدوار بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر همکاری در مسائل اجتماعی و فرهنگی ابراز کرد: مسلمانان باید در مسائل فرهنگی و اجتمعی همکاری خود را آغاز کنند، ما باید از دوران دبستان در کتابهای همدیگر را به رسمیت بشناسیم مذاهب اسلامی را به عنوان شعبه و شاخه یک دین به رسمیت بشنانیم در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و مدارس دینی همدیگر را به رسمیت بشناسیم.

 

وی افزود: معنای وحدت این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد معنای آن جوانمردی، سعه صدر و مدارا است و این‌که همه همدیگر را مسلمان بشناسیم و قبول کنیم که لااله الاالله نهایتش فلاح است یعنی گویدندگان و کسانی که لااله الا الله را پذیرفتند در مسیر فلاح و رستگاری هستند.

 

رییس جمهور با اشاره به نقش سران در وحدت جهان اسلام عنوان کرد: مگر امکان پذیر است که جهان اسلام به سمت وحدت حرکت کند و سران آن این واقعیت را در عمل نپذیرد و در منافع ملی رو در روی همدیگر بیاستند ما باید تضاد منافع را از بین ببریم و تهدیدات مشترک جهان اسلامی را برای همدیگر تبین کنیم و قبول کنیم که وحدت به نفع فرزندان، امت و کشورمان خواهد بود. 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: ما نه تنها در برابر یکدیگر بلکه در برابر سرزمین، آب، خاک و حتی حیواناتی که در کشورهای اسلامی زندگی می کنند مسؤول هستیم ما باید ویرانی حلب را ویرانی ریاض و ویرانی موصل ویرانی و اردن و سایر شهرهای جهان اسلام بدانیم.

 

وی در ادامه گفت: ما در برابر تک تک ساختمانها، خانه‌ها، شهرها و اماکن به نام دین و جهاد و خلافت و امارت ویران می‌شود مسئول هستیم اما امروز برخی در برابر آن سکوت می‌کنند و برخی از کشورها به این قاتلان پست‌تر از بهائم یاری کرده اسلحه و پول می‌دهند.

 

سراسر جهان اسلام باید خود را امت واحده بدانند

 

رییس جمهور با اشاره به این‌که آیا برای ما قابل قبول است که فلسطین سالهای سال ظلم باشد، اظهار داشت: ملتی 66 سال از سرزمین، دیار و وطن خود آواره است آیا برای ما قابل قبول است لبنان، سوریه، عراق و برخی کشورهای اسلامی دیگر در جنگ و کشتار و ویرانی باشد، اگر ما به دنبال وحدت در دنیای اسلام هستیم باید سنی و علوی در دمشق سنی و شیعه در عراق، افغانستان و پاکستان  یا سراسر جهان اسلام  همه و همه را امت واحده بدانیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه بیان داشت: اگر ما غم همه مسلمانها را غم خود دانستیم آن‌وقت وحدت در دنیای اسلام امکان پذیر است امروز گروهی غارت‌گر به نام دین و اسلام با آبروی اسلامی چه کرده نه تنها با مردم رقه، حلب، لبنان و افغانستان ... ظلم کردند بلکه با آبروی پیامبر چه کردند به نام دین سر بریدند به نام دین بقاع، مساجد، کنیسه و کلیسا را نابود و خراب کردند همه با می‌کشتند و به آن افتخار می‌کنند.

 

رییس جمهور با اشاره به احساس دنیای اسلام در برابر قرآن عنوان کرد: دنیایی که احساس می‌کرد جز قرآن راه نجاتی ندارد و تمدن غرب نمی‌تواند نیازهای امروز و فردای او را تامین کند و در برابر سیره پیامبر(ص) سر فرود می‌آورد گروهی مزدور با آیات نورانی قرآن و چهره پیامبر(ص) چه کردند که با کشتار بی‌گناهان آبروی اسلام را بردند، امروز همه علمای اسلام باید برای وحدت امت اسلامی تلاش کنند ما در شرایطی قرار داریم که باید مسیر وحدت و یگانگی را برگزینیم و به آن افتخار کنیم.

 

وی افزود: امروز جوانان مسلمان به خاطر گروه هتاک آدمکش احساس شرم می‌کنند مگر اسلام دین سهله و بشارت نیست پیامبر(ص)  می‌فرمایند: به گونه‌ای اسلام را ترویج و تبلیغ کنید که مردم مژده راه سعادت را یافته و از اسلام فاصله نگیرند اسلام را سهل معرفی کرده و سخت و پیچیده برای مردم تعریف نکنید، ما باید اسلام معتدل و رحمانی را به جهان معرفی کنیم باید در برابر افراط و خشونت ایستادگی کنیم به دنیا نشان دهیم که اسلام دین مماشات، مدارا، سمحه و سهله است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه ابراز کرد: امروز جمهوری اسلامی  ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای با رهبری مقام معظم رهبری هر ملت و گروه مسلمانی را که در برابر افراط، خشونت و ترور بایستند حمایت می کند جمهوری اسلامی ایران در کنار مسلمان‌هایی است که برای آزادی سرزمین خود می‌جنگند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دنیای استعمار با تحقیر، اهانت و تفرقه در دنیای اسلام بر سرزمین های اسلامی که از جایگاه‌های استراتژیک دنیای امروز است سلطه یافته و منافع دنیای اسلام را به غارت می‌برند، ما امروز برای منافع خود و آینده فرزندان خود باید متحد شده و از تفرقه و مسائل کوچک بگذریم و به مسائل و اهداف مهم نگاه کنیم و به یاری دین خدا به پا خیزیم، و در برابر مشرکان و مزدوران ایستادگی کنیم اگر این‌چنین باشیم خدا ما را یاری خواهد کرد./807/پ201/ب4

ارسال نظرات