۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۲۳۹۸۴۷
عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه:

فلسفه انسان محور غرب به بن بست رسیده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در قم گفت: فلسفه اگزیستانسیالیسم با رویکرد انسان محوری و حذف خدا و دین از جامعه غربی، غرب را با معضلات بسیاری مواجه کرده است.
انجمن علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا نشست علمی از سلسله نشست‏های نظریه پردازی انجمن علمی معرفت شناسی حوزه علمیه قم شب گذشته در انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست حجت‏الاسلام سید احمد غفاری عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در قم درباره هویت پیشرفت در چیدمان غرب گفت: در رنسانس و اتفاقات نشأت گرفته از آن ذهن مردم، قرون وسطی را که همراه دین جریان داشت را به عنوان عصر ظلمت نام بردند.

 

وی در ادامه افزود: در قرون وسطی یک عالم و دانشمند طبیعی در معلومات به دنبال کشف حکمت الهی بود اما بعد از رنسانس یک دانشمند و عالم غربی از کشفیات علمی به دنبال تسلط و حکمرانی انسان به طبیعت است.

 

وی اظهار داشت: بعد از رنسانس جامعه شناسان غربی سعی کردند تا برخی واژه‏ها از جمله توسعه، پیشرفت، آزادی و امثال آن را با افکار تغییر یافته هم‏سو کنند.

 

وی با بیان این‏که اگزیستانسیالیسم مکتبی فلسفی است که محور عالم را انسان می‏داند ابراز داشت: برخی دانشمندان غربی با الهام از این فلسفه انسان و رشد و توسعه بشری را هدف حیات معرفی کردند و برای این هدف واژه توسعه انسانی را به وجود آوردند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‏ترین چالش موجود در این فلسفه این است که هیچ حقی را برای دین، عوالم مجرد و پیشبرد آن قائل نیست.

 

وی تأکید کرد: برخی دانشمندان قائل بودند که آموزه‏های دینی با پیشرفت و توسعه مخالف نیست اما رویکرد متدینانه با این هدف مغایر است بنابراین نظریه جدایی علم از زندگی متدینانه را دادند.

 

وی با ابزار این‏که قائلین نظریه توسعه جایگاهی را برای خدا و ماوراء‏الطبیعه قائل نیست تصریح کرد: این فلسفه عقل را برای رسیدن به توسعه کافی می‏داند و انسان  از همه لذات مادی می‏تواند بهره ببرد.

 

وی در ادامه با بیان این‏که غرب نیز به ایرادات این نظریه پی برده است گفت: غرب این را پذیرفته است که این نوع تفکر در کسب اهداف خود و رساندن انسان به توسعه مادی موفق نبوده و عدم حضور خدا و مجردات در غرب معضل مهمی است.

 

وی در پایان این فلسفه را دارای چالش‏های بسیاری خواند و تأکید کرد: از آسیب‏های مهم این رویکرد فلسفی از بین رفتن کانون خانواده از غرب و خالی شدن عاطفه در بین انسان است./1329/پ202/ب4

ارسال نظرات