۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۲۴۰۷۷۶
استاد حوزه و دانشگاه:

تمام فرازهای زیارت جامعه کبیره، تفسیر قرآن کریم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که قرآن و اهل بیت(ع) عامل حیات و آبادی دل ها هستند، گفت: تمام فرازهای زیارت جامعه کبیره تفسیر قرآن است؛ امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره را از متن قرآن مطرح کردند.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، سه‌شنبه 23 دی‌ماه در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات این مرکز و در جمع اساتید و طلاب برگزار شد،گفت: انسانی که همیشه دائم الذکر است، هیچ گاه دچار نسیان نمی شود.

 

وی با اشاره به فراز « وَ أَهْلِ الذِّکْرِ وَ أُولِی الْأَمْرِ، سلام بر شما اهل بیتی که اهل ذکر و صاحبان فرمان هستید.»، ابراز کرد: «اهل ذکر» کسانی هستند که با تذکر و عدم نسیان انس خاصی دارند. ذکر در برابر غفلت است؛ از این رو اگر دچار غفلت شدید، خداوند را به یاد بیاورید.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: تمام فرازهای زیارت جامعه کبیره، تفسیر قرآن است؛ امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره را از متن قرآن مطرح کردند. خداوند در آیه 7 سوره نحل انسان را به اهل ذکر ارجاع داده، می فرماید:« فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ، پس اگر نمى‏دانید از اهل ذکر (و آگاهان) بپرسید.».

حیدری با اشاره به این که قرآن و اهل بیت(ع) عامل حیات و آبادی دل ها هستند، اظهار کرد: قرآن «ذی ذکر» و اهل بیت «اهل ذکر» هستند، هر دو عامل حیات و عامل عمران و آبادی جامعه بشری هستند و دل های معتقد را زنده می کنند، از این رو هر کس با قرآن و اهل بیت(ع) مأنوس باشد، در قلبش بیت المعمور را آباد کرده است.

 

 

این کارشناس مذهبی به مصادیق ذکر اشاره و ابراز کرد: قرآن، ذکر است؛ چرا که وسیله یادآوری است. خداوند در آیه 9 سوره حجر می فرماید:« إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ، بى‏تردید ما خود این قرآن را نازل کردیم و قطعا ما خود نگهدار آنیم.» این آیه بر تحریف ناپذیری قرآن دلالت دارد.   

 

 

وی با بیان این که نماز، بهترین غذای روح است، ابراز کرد: یکی از مصادیق ذکر، نماز است، خداوند در قرآن می فرماید:« إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی، این منم خداوند [یکتا] که خدایى جز من نیست، پس مرا پرستش کن و به یاد من نماز بپادار.».

 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: تمام ویژگی هایی که پیامبر اکرم(ص) دارا هستند، سایر ائمه اطهار(ع) نیز دارا هستند، جز مقام وحی و نبوت فقط مختص نبی اکرم(ص) است و حدیث مباهله نیز ثابت می کند که حضرت علی(ع) به منزله جان پیامبر اکرم(ص) است. هر ویژگی که در حضرت علی(ع) وجود دارد در ائمه اطهار(ع) نیز وجود دارد.   

 

 

 

حیدری اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) انس عجیبی با قرآن دارند؛ این بزرگواران چنان انس و الفتی با قرآن دارند که قرآن ناطق نامیده شده اند. اهل بیت(ع) و قرآن یک حقیقت هستند که از یکدیگر جدا نمی شوند تا زمانی که در کنار حوض کوثر به هم ملحق شوند./1309/پ202/ب6

 

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر باور داشته باشیم که قرآن و اهل بیت(ع) عامل حیات و آبادی دل ها هستند، آن زمان سرّ تنگ بودن زندگی که در آن یاد خدا نباشد، معلوم می شود؛ خداوند در آیه 124 سوره طه می فرماید:«وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَى، و هر که از یاد من روى بگرداند، بى‏تردید زندگى سختى خواهد داشت و روز رستاخیز نابینا محشورش مى‏کنیم.».

 

ارسال نظرات