۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۲۴۰۹۳۳
آیت‌الله مکارم شیرازی:

نمی‌توان در برابر تلاش دشمنان برای تخریب مکتب اهل‌بیت سکوت کرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی مکتب اهل‌بیت(ع) را تنها مکتب سیراب کننده دنیا از مسائل مذهبی عنوان کرد و گفت: ما باید محتوای عقاید شیعه، تفاوت این مکتب با سایر مکاتب، شبهه‌هات ایجاد شده درباره آن را دانسته و مسلح به سلاح قلم و بیان باشیم.
حضرت آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شامگاه چهارشنبه در دیدار با طلاب و اساتید مؤسسه شیعه شناسی کرج با اشاره به روایتی بیان داشت: در روایت آمده «در قیامت میزان‌های متعددی وجود دارد که دماء الشهدا را با قلم العلما مقایسه می‌کنند و کفه‌ای که قلم العلما در آن است بر دماء الشهدا برتری پیدا می‌کند.

 

وی افزود: خون مایه حیات است که اگر مقدار معلومی از آن در بدن نباشد، جان انسان به خطر می‌افتد، در حالی که قلم العلما ابزار ساده کار است؛ ولی در روز قیامت تمام دماء الشهدا تاریخ را در یک کفه قرار می‌دهتد، ابزار نوشتن علما را نیز در کفه دیگر قرار می‌دهند، ولی قلم العلما بر دماء الشهدا برتری پیدا می‌کند.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که شهدا در اسلام دارای مقام و منزلت بی نظیری هستند، بیان داشت: با این وجود فعالیت علما نسبت به آن برتری دارد و این موضوع دارای چندین دلیل است؛ اگر قلم العلما نباشد دماء الشهدا به خطر افتاده و فراموش می‌شود، حافظ دماء الشهدا، قلم العلما است.

 

وی تصریح کرد: شهدا با ابزار و سلاح خود با جسم دشمن سرکار دارند، ولی علما با قلم‌های در دست خود با روح دشمن و افکار آنها در تماس هستند؛ دلیل دیگر این است که ممکن است خون شهدا در زمان و مکان خاصی باشد، ولی قلم العلما زمان و مکان ندارد، دلیل‌های دیگر نیز وجود دارد که برتری قلم العلما را بر دماء الشهدا قرار داده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به ارزش ویژه‌ای که اسلام نسبت به علم قرار داده است، بیان داشت: تمام فضایلی که در طول تاریخ برای علم و عالم شمرد‌ه‌اند، یک طرف و سخن امام صادق(ع) در این‌باره یک طرف که کلام امام(ع) بر تمام آنها برتری دارد، ایشان تعبیری به کار برده‌اند که هیچ کس نتوانسته بالاتر از آن را درباره علم و عالم بیان کند.

 

وی یادآور شد: البته اگر عالم کوه علم و اقیانوس دانش باشد، ولی بنشیند و کاری نکند، مشمول این روایت نمی‌شود؛ فعالیت علمی نیز حتما لازم نیست به صورت کتابت باشد، بلکه منظور این است که بازدهی و اثر داشته باشد.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان این‌که اکنون در زمان فوق العاده حساسی زندگی می‌کنیم، بیان داشت: در طول تاریخ اسلام چنین زمان حساسی وجود نداشته است؛ امروز تمام دشمنان اسلام فعال شده‌اند و فعالیت‌ آنها به گونه‌ای است که در یک زمان تمام فعالیت‌ها تخریبی را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کنند؛ تعداد زیادی ماهواره‌، سایت‌ و رسانه‌ شبانه و روز برای منحرف کردن افکار افراد به ویژه افکار جوانان فعالیت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: در چنین شرایطی وظیفه ما بسیار سنگین است، امروز فساد به وسیله رسانه‌های فاسد از در و دیوار می‌بارد و نمی‌شود در برابر آن سکوت کرد؛ البته برخی در چنین اوضاعی حالت انفعالی و یأس پیدا می‌کنند.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌‌که گاهی افراد به سبب تنبلی نسبت به مسائل لباس یأس می‌پوشانند، اظهار داشت: اینها می‌گویند کار از کار گذشته و نمی شود کاری کرد؛ این‌ها گمان می‌کنند با این حرف‌ها بار مسؤولیت از دوش شان برداشته می‌شود، در حالی که در اشتباه بوده و فردای قیامت باید جوابگو باشند و هر فردی باید به اندازه خودش تلاش کند.

 

وی تصریح کرد: هر فردی باید به اندازه خودش کار و فعالیت کند، اگر ما کار کنیم، خدا در دنیا و قیامت کمک کرده و ما را تنها نمی‌گذارد؛ مرکز شیعه شناسی نیز بر همین اساس تأسیس شده است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی مکتب اهل‌بیت(ع) را تنها مکتب سیراب کننده دنیا از مسائل مذهبی عنوان کرد و گفت: اسلام، مکتب ائمه اطهار(ع) است؛ چرا که دیگر مکتاتب در برابر خواسته‌های افراد عاجز هستند.

 

وی افزود: مکتب تشیع باید همواره حمایت شود، چرا که مرتب از سوی دشمنان نسبت به آن سم پاشی، تخریب و ایجاد شبهه صورت می‌گیرد، ولی به لطف خدا ما باید محتوای عقاید شیعه، تفاوت این مکتب با سایر مکاتب، شبهه‌هات ایجاد شده درباره آن را دانسته و مسلح به سلاح قلم و بیان باشیم تا بتوانیم دفاع کنیم، سربازی امام زمان(عج) امروز نیز همین کار است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه و موقعیت شهر کرج نیز بیان داشت: مرتب به ما خبر می‌رسد که فرقه‌های ضاله و باطل در این شهر بسیار فعال هستند؛ از این‌رو فعالیت در آن شهر برای ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) باید نسبت به سایر شهرها بیشتر باشد، افرادی که از قم آمده و در آنجا تدریس می‌کند، در حقیقت جهاد می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: در این شهر باید فعال بود؛ آنچه در آنجا صورت می‌گیرد بلافاصله آثار خود را در جامعه می‌گذارد؛ کرج همسایه پایتخت است که دشمنان به آن چشم دوخته و فرق ضاله در حالت فعالیت هستند؛ مرکز شیعه شناسی کرج مصداق شجره طیبه است که امیدواریم اصل آن ثابت و فرع آن تا آسمان برود.

 

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود با بیان این‌که خدا حکیم بوده و کار بی حساب نمی‌کند، اظهار داشت: تلاش در جهت خدمت به ائمه اطهار(ع) توفیقی است که خدا به هر فردی نمی‌دهد، ولی وقتی به فردی توفیقی داده می‌شود باید از آن استفاده کرد و برای روز قیامت ذخیره کرد./993/پ202/ج

ارسال نظرات