۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۴۱۳۵۰
رییس موسسه غدیرشناسی:

توسعه اماکن تجاری- تفریحی فلسفه سفرهای زیارتی را تحت تاثیر قرار داده است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه غدیرشناسی با اشاره به توسعه اماکن تجاری ـ تفریحی در مشهد، گفت: برخی سعی دارند مشهد را به پایگاهی تفریحی- توریستی تبدیل کنند؛ شهری که مبنای آن زندگی و زیارت تجملاتی باشد.
سعيد شاه آبادي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی زیارت، حجت‌الاسلام سعید شاه‌آبادی، رییس موسسه غدیرشناسی  گفت: انسان در طول زندگی دچار آلودگی‌های روحی فراوانی می‌شود که با تشرف به زیارت ائمه اطهار(ع) این آلودگی ها پاک می‌شود.

 

وی افزود: همانطور که عباداتی همچون نماز و روزه باعث دوری انسان از گناه می‌شود، زیارت هم جایگاه ویژه‌ای در رفع آلودگی‌‌های روحی و معنوی انسان دارد.

 

رییس موسسه غدیرشناسی با بیان اینکه زیارت تجدید عهد با اهل بیت(ع) است، اظهار داشت: انسان‌ها علاوه بر نیازهای معنوی، جهت نیازهای مادی خود نیز به خدمت ائمه اطهار(ع) که مظهر قدرت الهی هستند، مشرف می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه کبیره عنوان می‌شود که "تنها به دست شما باران می بارد" و "تنها گرفتاری ها به دست شما باز می‌شود" که این نشان از قدرت خاص ائمه(ع) دارد. برخی سعی دارند مشهد را به پایگاهی تفریحی- توریستی تبدیل کنند.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های شهر مشهد، تصریح کرد: اگر چه مشهد، شهری زیارتی محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد غفلتی صورت گرفته و برخی سعی دارند مشهد را به پایگاهی تفریحی- توریستی تبدیل کنند؛ شهری که مبنای آن زندگی و زیارت تجملاتی باشد.

 

رییس موسسه غدیرشناسی ادامه داد: چرا باید بهترین خدمات تفریحی کشور در شهر مشهد ساخته شود که البته این خود جای بسی تامل دارد.

 

حجت‌الاسلام شاه‌آبادی با بیان اینکه توسعه خدمات و زیرساخت‌های رفاهی فی‌نفسه کار خوبی محسوب می‌شود، اظهار داشت: به نظر می‌رسد این خدمات تفریحی- رفاهی تنها برای زائران در نظر گرفته شده است و شهروندان مشهد بهره چندانی از آن ها ندارند.

 

وی افزود:  به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است تا هویت شهر زیارتی مشهد را به رویکردی تفریحی- توریستی تبدیل کند. زائران زمان زیادی را در مراکز تفریحی- تجاری سپری می‌کنند.

 

رییس موسسه غدیرشناسی از مشهد به عنوان پایتخت اصلی ایران نام برد و گفت: شاید بسیاری از مردم کشور به تهران سفر نکرده باشند، اما همین افراد در صورت مهیا بودن شرایط حتما به شهر مشهد سفر می کنند.

 

حجت‌الاسلام شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: اساسا سوغاتی شهرهای مذهبی تقدسی ندارند؛ اما با این حال شاهد هستیم بسیاری از زائران محصولاتی همچون زعفران، زرشک و آجیل را به عنوان تبرک خریداری می‌کنند.

 

وی با بیان این که رویکرد ما در سفر به مشهد باید متفاوت از شهرهایی همچون اصفهان و کیش باشد، تصریح کرد: متاسفانه توسعه اماکن تجاری- تفریحی، فلسفه سفرهای زیارتی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

رییس موسسه غدیرشناسی افزود: برخی در سفر خود به مشهد، سیاحت را مبنا قرار داده و زیارت را مقوله ای جانبی در نظر می‌گیرند؛ در حالی که زیارت باید محوری‌ترین علت این سفر بوده و تفریح امری فرعی به شمار رود.

 

حجت‌الاسلام شاه‌آبادی یادآور شد: ادامه این رویکرد باعث می‌شود زائران زمان زیادی را در مراکز تفریحی- تجاری سپری کنند که این امر در سفرهای کاروانی دانشجویان بیشتر حائز اهمیت است./930/د102/ب5

ارسال نظرات