۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۴۲۰۵۰
حجت‌الاسلام‌ علوی تهرانی:

صلوات روح انسان را از آثار گناه تطهیر می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که صلوات موجب غفران خداوند و از بین رفتن آثار گناه از روح انسان می‌شود، گفت: صلوات بلند بر پیامبر (ص) و خاندان ایشان نفاق را در جامعه اسلامی از بین می‌برد.
صلوات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سیدمحمد باقر علوی تهرانی، کارشناس مذهبی رسانه ملی، ظهر امروز در برنامه یاد خدا که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد با بیان این‌که صلوات بلند بر رسول خدا (ص) و خاندان ایشان نفاق در جامعه اسلامی را از بین می‌برد، گفت: صلوات موجب غفران الهی و از بین رفتن آثار گناه در انسان می‌شود.

 

وی تصریح کرد: صلوات بر پیامبر (ص) و خاندان ایشان ادب استجابت دعاست و در منابع شیعه و اهل سنت برکات صلوات بر حضرت رسول (ص) و خاندان ایشان ذکرشده است.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که صلوات بر پیامبر(ص) بدون ذکر نام خاندان ایشان ابتر است، افزود: صلوات ابتر و ناقص هم در منابع اهل سنت و هم در منابع شیعی مورد نکوهش قرارگرفته و انسان باید ذکر صلوات را کامل بگوید.

 

حجت‌الاسلام‌ علوی تهرانی بابیان این‌که در صحیح بخاری، صحیح مسلم و احمد بن حنبل در کتاب‌های خود درباره برکات صلوات سخن گفته‌اند، ابراز داشت: در صحیح بخاری آمده روزی یکی از صحابه نزد رسول خدا (ص) رفت و از ایشان پرسید «ای رسول خدا ما سلام بر شما را بلد هستیم ولی نمی‌دانیم باید چگونه بر شما درود فرستیم» که حضرت در پاسخ فرمودند «همان‌طور که بر حضرت ابراهیم (ع) و ذریه ایشان درود می‌فرستید باید نسبت به من و خاندان من هم ذکر صلوات را بفرستید چون خاندان و عترت من تا قیامت از من جدا نیستند».

 

وی اظهار کرد: از این حدیث نبوی متوجه می‌شویم که رسول خدا (ص) و عترت ایشان تا قیامت همراه حضرت و مظهر هدایت بشریت هستند؛ به همین خاطر منقطع کردن درود بر پیامبر (ص) از خاندان ایشان امری مذموم و ناشایست است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که در آیات قرآن کریم آمده است که انسانی که شراب می‌خورد تا چهل روز اعمالش پذیرفته نیست، گفت: در اینجا منظور این نیست که فرد تا چهل روز نجس است بلکه به این معناست که نجاست گناه از بین رفته ولی اثر آن بر جامانده به همین خاطر نماز پذیرفته نمی‌شود.

 

وی افزود: اگر انسان چنین گناهی را مرتکب شود برای این‌که آثار گناه از روح او پاک‌شده و مورد غفران الهی قرار گیرد باید صلوات بفرستد؛ زیرا صلوات یکی از عواملی است که غفران الهی را به دنبال داشته و موجب از بین رفتن آثار گناه می‌شود.

 

حجت‌الاسلام‌ علوی تهرانی با بیان این‌که صلوات ارتباط انسان را با رسول خدا (ص) و ائمه حفظ می‌کند، ادامه داد: صلوات گفتن با صدای بلند به ‌این‌ علت که وحدت مسلمانان را بر محور رسول خدا (ص) افزایش می‌دهد موجب از بین رفتن نفاق در جامعه اسلامی می‌شود.

 

وی یادآور شد: انسان باید از هر فرصتی برای ذکر صلوات بر رسول خدا (ص) و خاندان ایشان استفاده کند؛ در بسیاری از اوقات از جمله پشت چراغ قرمز، وقتی سوار اتوبوس هستیم، پیش از نماز و پیش از خواب می‌توانیم بر رسول خدا (ص) صلوات بفرستیم./837/پ202/ف

ارسال نظرات