۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۲۴۲۶۷۵
از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار می‌شود؛

سلسله نشست‌های مقاصد الشریعه با نظریه پردازی 60 مجتهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه اصول فقه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از برگزاری سلسله نشست‌های مقاصد الشریعه خبر داد و گفت: در این نشست‌ها 60 نفر از مجتهدان نظریه پردازی می‌کنند.
مرکز فقهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد خوانساری مدیر گروه اصول فقه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عصر امروز در نشست خبری معاونت پژوهش این مرکز که در سالن جلسات آن برگزار شد، از برگزاری سلسله نشست های مقاصد الشریعه خبر داد و گفت: در این نشست های 60 نفر از مجتهدان نظریه پردازی می کنند.

 

وی افزود: مقاصد الشریعه ابتدا در اصول اهل سنت مطرح شد که در کلام بزرگان آنها دیده می شود، اهل سنت مقاصد را دانش مستقلی در کنار اصول فقه می دانند و کتاب های بسیاری در این زمینه نوشتند.

 

دبیر علمی سلسله نشست های مقاصد الشریعه با اشاره به ادله اهل سنت در استفاده از مقاصد اظهار داشت: اهل سنت به دلیل نداشتن نصوص شرعی به فکر استفاده از مقاصد الشریعه پرداختند اما در شیعه به دلیل منابع معتبر روایی کمتر به این مسأله نیاز شده است.

 

وی به چالش های مقاصد الشریعه اشاره کرد و ادامه داد: این مسدله در حوزه علمیه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است، به همین جهت حدود مقاصد الشریعه چندان مشخص نیست و احتمال اشتباه گرفتن با مسائل دیگر وجود دارد، از طرفی عده ای که تخصص کافی ندارند برای دادن نظرات روشنفکری از مقاصد الشریعه سوء استفاده می کنند.

 

حجت الاسلام خوانساری ابراز داشت: به دلیل روشن نشدن حدود مقاصد الشریعه، این مسأله می تواند مورد سوء استفاده قرار گرفته و تهدید باشد، از طرفی دیگر می توان از این مسأله به عنوان فرصت استفاده کرد، برخی از فتواهای بزرگان از دل مقاصد الشریعه برخواسته است.

 

وی با اشاره به ضرورت ایجاد افق های جدید در فقه خاطرنشان کرد: در راستای این هدف مفهوم شناسی مقاصد الشریعه از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) صورت گرفت و قرار است که مقاصد الشریعه از دیدگاه اهل سنت نقد و بررسی شود.

 

مدیر گروه اصول فقه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: با برگزاری سلسله نشست هایی زمینه را برای همایش مقاصد الشریعه در سال آینده ایجاد می کنیم./1323/پ202/ف

 

ارسال نظرات