۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۲۴۳۲۶۰
در نشستی علمی با حضور کارشناسان و متخصصان؛

طرح ساماندهی و توسعه حرم علوی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ به منظور بررسی و تبادل نظر پیرامون طرح ساماندهی و توسعه فضای آستان قدس علوی، نشست علمی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی و مسؤولان دولتى و اساتید حوزه علمیه نجف در مهمانسراى آستان قدس علوی برگزار شد.
صحن حضرت زهرا(س)
به گزارش خبرگزاری رسا، به منظور بررسی و تبادل نظر پیرامون طرح ساماندهی و توسعه فضای آستان قدس علوی، نشست علمی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی و مسؤولان دولتى و اساتید حوزه علمیه نجف در مهمانسراى آستان قدس علوی برگزار شد. این طرح شامل 5 صحن و با ظرفیت 6 میلیون زائر یکى از بزرگترین پروژه هاى عتبات عالیات در آینده خواهد بود و تمامى مراحل اجرایى آن تا 25 سال تخمین زده شده است.
 
 
عبدالصاحب شیرعلى از اعضاى شوراى آستان قدس علوی در این نشست در سخنانى ضمن خوش آمد گویى به میهمانان روند پیشرفت طرح توسعه و ساماندهى فضاى آستان را شرح داد و بر ضرورت اجراى این طرح تاکید کرد.


مهندس شیرعلى در سخنرانى خود به تاریخچه عمارت حرم مطهر علوی و بافت قدیمى شهر نجف اشاره کرد و حفاظت از جوانب تاریخى شهر نجف را در طرحهاى توسعه سازى امرى ضرورى دانست.


پس از سخنرانى عضو شوراى آستان قدس علوی، دکتر «على ناجى» از اساتید دانشکده مهندسى دانشگاه کوفه طى سخنانى مشکلات روند ساماندهى و توسعه سازى فضاى آستان را شرح داد.


وی ضمن بررسى مراحل مختلف طرح خاطر نشان کرد: جوانب روحى و معنوى در تمامى مراحل ساخت و نوسازى فضاهاى عبادتى و زیارتى رعایت خواهد شد.


وى در ادامه به میراث فرهنگى شهر نجف اشرف اشاره و بر ضرورت حفاظت از این میراث فرهنگى و اسلامى و انسانى تاکید کرد.


پس از پایان این نشست، زهیر شربه جانشین تولیت آستان قدس علوی اظهار داشت: پروژه ساماندهى و توسعه فضاى پیرامون صحن مطهر علوى یکى از مهمترین اهداف آستان قدس علوى به شمار مى رود. این پروزه در حال حاضر در جهت غربى صحن مطهر از سه سال پیش آغاز شده و امیدواریم که تا دو سال آینده پایان پذیرد.


وی افزود: علاوه بر جهت غربى سه جهت دیگر باقى مى ماند که نیازمند طرحى جامع و مناسب براى توسعه و ساماندهى مى باشد و از آنجایى که در این سه جهت (شمالى و شرقى و جنوبى) برخى از ساختمانها و آثار تاریخى و اماکن تجارى وجود دارد؛ از این‌رو مشکلات بیشترى در پیش خواهد بود و در این زمینه برنامه ریزى هاى دقیقتر و گسترده ترى لازم است.


زهیر شربه در ادامه گفت: آستان قدس علوی و طراحان مشاور از مسأله زمان غافل نبوده و قبل از فوت وقت مى بایست با استفاده از شیوه هاى درست و کارآمد و با استناد بر برنامه ریزى هاى صحیح طرحهاى مناسب را جهت ساماندهى تمامی فضاى پیرامون حرم مطهر آماده نماییم.


یکى از نتایج این نشست این بود که آستان مى بایست در مرحله نخست تمامى مراحل خریدارى املاک را به انجام برساند و در واقع آستان قدس علوی مدتى است که با استناد بر طرح ساماندهى بافت قدیمى شهر نجف (که به موجب آن 90 متر مربع از اطراف سه گانه به فضاى آستان ملحق مى شود) طرح خریدارى املاک بیرامون حرم را آغاز کرده تا کنون بخش قابل توجهى از این املاک خریدارى شده است. و طی سال جارى (2015) پس از تخصیص بودجه کافى و مطالعات و بررسى هاى دقیق طرح نهایى آماده گردد.


دکتر على حجى از اعضاى شوراى آستان قدس علوی نیز اظهار داشت: طى این نشست طرح کارشناسان محترم رشته معمارى دکتر ندیمى و دکتر ممقانى از اساتید دانشگاه شهید بهشتى در جمهورى اسلامى ایران مورد بررسى قرار گرفت.


على حجى افزود: این طرح شامل 5 صحن و باظرفیت 6 ملیون زایر یکى از بزرگترین پروژه هاى عتبات عالیات در آینده خواهد بود و تمامى مراحل اجرایى آن تا 25 سال تخمین زده شده است.


آستان قدس علوی جهت استفاده از نظرات کارشناسان و شخصیتهاى برجسته شهر نجف و اساتید حوزه علمیه این نشست را برگزار کرد.


گفتنى است طى این نشست جهت ثبت نظرات و پیشنهادات و انتقادات پرسشنامه اى بین حاضران و میهمانان توزیع شد./904/د102/ف

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات