۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۴۵۵۹۰

عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با معاون سازمان ادیان چین دیدار کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار کاری خود با معاون سازمان ادیان چین در پکن بر آغاز گفت‌وگوهای اسلام و دائوئیسم، تأکید کردند.
ديدار ايران و چين
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطت اسلامی، حجت‌الاسلام محمود محمدی‌عراقی، عضو شورای عالی این سازمان با جیانگ جیان یونگ، معاون سازمان ادیان چین، دیدار کرد.
 
در این دیدار که در محل سازمان ادیان چین برگزار شد، جیان یونگ، به دیدار سال 2004 محمدی‌عراقی از سازمان ادیان چین، اشاره کرد و گفت: ایران و چین در دو سوی قاره آسیا خدمات زیادی به تمدن بشری کرده‌اند و در دوران معاصر و پس از برقراری روابط سیاسی، رفت و آمدهای خوبی داشته‌اند.
 
وی با تأکید بر اینکه چین به توسعه روابط با ایران اهمیت می‌دهد، افزود: سازمان ادیان چین به گسترش ارتباط با ایران علاقمند است.
 
در ادامه محمدی‌عراقی، در سخنانی اظهار داشت: چین در طول تاریخ از کشورهای مهم منطقه بوده و روابط این کشور با ایران، بسیار قدیمی است. البته این روابط را نباید فقط تاریخی دانست؛ زیرا در عصر حاضر هم کشور شما برای ما از اهمیت برخوردار است.
 
وی افزود: یکی از ویژگی‌های خوب کشور چین این است که اقوام مختلف و پیروان ادیان و مذاهب مختلف برادرانه در کنار یکدیگر با مسالمت زندگی می‌کنند که در جهان پرتنش کنونی، حایز اهمیت است. اگر بتوانید مدیریت صلح‌آمیز را ادامه دهید و مسلمانان این کشور در کنار بوداییان و سایر پیروان مذهب با آزادی زندگی کنند، ما به شما افتخار خواهیم کرد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، گفت‌گوی ادیان و زندگی مسالمت‌آمیز بین ادیان است، ادامه داد: در ایران چندین دین رسمی وجود دارد. مسیحیت، یهودیت و زرتشتی. این ادیان از نظر جمعیت اقلیت‌های کوچکی هستند. 98درصد جمعیت ایران مسلمانند؛ اما اقلیت بودن آنها باعث نمی‌شود از حقوق لازم برخوردار نباشند. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این اقلیت‌ها در انتخابات پارلمان صندوق خاص خود را دارند که رأیشان در رأی اکثریت محو نشود.
 
محمدی‌عراقی افزود: اگر از ایران بازدید کنید، می‌بینید یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا در شمال ایران قرار دارد. یکی از زیباترین کلیساهای دنیا هم در اصفهان است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: در سطح بین‌المللی معتقد به گفت‌وگوی بین ادیان هستیم و در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکزی به نام «گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها» وجود دارد که مسئول برگزاری گفت‌وگوی بین‌الادیانی است. این گفت‌وگوها به صورت متناوب در ایران و خارج از آن برگزار می‌شود.
 
محمدی‌عراقی با اشاره به این نکته که مایل است در این جلسه یک نتیجه عملی گرفته شود، گفت: ما و شما در عرصه گفت‌وگوی ادیان فعال شویم و دانشمندان ایرانی و دانشمندان شما گفت‌وگوهایی داشته باشند. پیش از این در عرصه دانشگاهی با محور کنفسیوس و بودا، گفت‌وگوهایی انجام شده است؛ اما با دائوئیسم، هنوز ارتباط برقرار نشده است.
 
وی افزود: گفت‌وگوی ادیان و مذاهب نقش مهمی در بالا بردن صلح جهانی و ناکام کردن دشمنان خواهد داشت؛ زیرا راهبرد فعلی دشمنان ما ایجاد اختلاف و تفرقه بین پیروان ادیان است.
 
عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افزود: ما متأسف شدیم که چند هفته پیش در پاریس دو کار زشت انجام شد؛ اهانت یک مجله به مقدسات دینی و اقدام تروریستی. بعد هم به مسلمانان حمله شد و اتفاقات بدی در اروپا افتاد. متأسفانه اسلام‌هراسی به سیاست غرب تبدیل شده است. حادثه خبرنگار اردنی خیلی تکان‌دهنده و حادثه بدی بود.
 
وی تأکید کرد: قتل و آدم‌کشی زشت و اگر به نام دین انجام شود زشت‌تر است. به خصوص به نام دین اسلام که پیامبرش، پیامبر صلح و دوستی و رحمت برای همه انسان‌هاست. ظلم بزرگی است که اسلام به عنوان دین خشن و جنگ‌طلب به دنیا معرفی شود. باید کمک کنیم تا ظلم و ستم به ادیان گرفته شود.
 
پس از پایان سخنان محمدی‌عراقی، جیانگ جیان یونگ، معاون سازمان ادیان چین، با بیان اینکه می‌دانیم که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای گفت‌وگوی ادیان تلاش زیادی کرده است، اظهار داشت: از گفت‌وگوی اسلام با دائوئیسم حمایت خواهیم کرد. آیین دائوئیسم، آیین بومی چین محسوب می‌شود. ایدئولوژی صلح و حکمت شرق و هماهنگی با طبیعت، با جامعه و با درون انسان است.
 
وی سخنان خود را اینگونه به پایان برد: دولت چین که هماهنگی جهانی را مطرح کرده است، گفت‌وگوی بین ادیان را تشویق می‌کند
 
در پایان این دیدار مقرر شد تا رایزنی فرهنگی ایران در چین و بخش بین‌الملل سازمان ادیان این کشور در خصوص راه‌اندازی گفت‌وگوی اسلام و دائوئیسم، مذاکرات و پیگیری‌های لازم را انجام دهند./1322/د102/ف
ارسال نظرات