۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۲۴۷۰۱۳
با موضوع مباحث تربیتی از دیدگاه اسلام؛

پانزدهمین نشست‌ حدیث پارسایی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پانزدهمین سلسله نشست‌ حدیث پارسایی، با موضوع مباحث تربیتی از دیدگاه اسلام در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
سلسله نشستهاي حديث پارسايي در تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خیر خواه استاد اخلاق و علوم دینی در پانزدهمین سلسله نشست‌ حدیث پارسایی، با موضوع مباحث تربیتی از دیدگاه اسلام که پیش از ظهر یکشنبه 26 بهمن ماه در فرهنگسرای سرو برگزار شد، با اشاره به مفهوم کتابت در قرآن کریم گفت: کتابت به معنای سرنوشت و مقدرات است، در بعضی از آیات قرآن به معنی سرنوشت نیکوکاران و به معنای وجود است.

 

وی با بیان اینکه ما چیزی به نام ادیان نداریم، خاطرنشان کرد: رشته تاریخ ادیان که می گویند صحیح نیست، چرا که دین یکی بیشتر نیست و آن اسلام است.

 

خیر خواه گفت: خداوند می فرماید که دین یکی بیشتر نیست و آن دین اسلام است، دین یهود و مسیح و بودا دین نیست، بلکه آن ها مذهب است، مسیر سلوک و راه است و هر دینی یک راه های متعددی در طول تاریخ دارد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به قدمت شش هزار ساله دین ابراهیم خلیل الله اظهار کرد: دین به معنی تسلیم شدن است واگر کسی جز اسلام دینی را بپذیرد از او پذیرفته نمی شود و به این معنی است که حتما در آخرت جز زیان کاران است.

 

همه مذاهب پیرو یکی دین یعنی اسلام هستند

 

وی در ادامه گفت: دین فقط اسلام است و با مذهب فرق می کند و همه مذاهب پیرو دین واحد و دین اسلام است، اسلام به معنی شریعت حضرت محمد(ص) نیست بلکه به معنی تسلیم شدن در برابر خدا است.

 

خیره خواه با بیان اینکه انسان ها باید در زندگی خداواند را بیشتر از همه چیز دوست بدارند، عنوان کرد: محبت به افراد نباید بیشتر از خدا باشد، اگر فرزندانتان و پولهایتان را بیش از خدا و رسول دوست داشته باشید، باید منتظر عذاب باشید، دوستی ایراد ندارد اما نباید بیش از خدا و رسول باشد و در غیر این صورت باید از آن جدا شوید، دوستی نباید بیش از دوستی خدا باشد و باید محدود به حدود خود باشد و نباید به خاطر زن و فرزند انسان دین خود را از دست بدهد.

 

اگر فردی به اصول دین ایمان نداشته باشد، کافر است

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کافر اگر تا هنگام مرگ کافر باشد، موجب عذاب دایم در آن دنیا خواهد شد، اظهار کرد: اگر فردی یک اصل یا سه اصل دین یعنی توحید، نبوت و معاد را قبول نداشته باشد کافر است و اگر کافر ایمان نیاورد به طور جاوید در آتش است و لطفی هم شامل حال او نمی شود.

 

وی با تاکید بر اینکه دین با مذهب فرق می کند، خاطرنشان کرد: این اشتباه است و در جامعه باید عبارت ادیان حذف شود و دین گذاشته شود، چرا که کلمه ادیان با دستور های قرآن مخالف است، از این رو ما تنها دین داریم و آن دین نیز اسلام است.

 

خیر خواه با بیان اینکه مذهب به معنی راه طریق است و دین قانون است، گفت: هر انسانی باید به این مساله برسد و انسان باید دین را بپذیرد و بعد مذهب خود انتخاب کند، شریعت محمد(ص) نه به معنی دین جدید بلکه به معنی مذهب جدید است و این مذهب هم تابع دین اسلام است و باید آن را تشخیص دهیم و اشتباه نکنیم.

 

این استاد اخلاق با اشاه به اینکه خداوند می فرماید که جز اسلام دینی را قبول ندارد و از آن پذیرفته نمی شود، خاطرنشان کرد: مذهب های دیگر، مسیحیت، یهودیت نیز بر پایه سه اصل دین یعنی توحید معاد و نبوت (مبدا، مقصد و راه که تبین که انبیا هستند) استوار است.

 

بر اساس آیات قرآن در همه مذاهب نماز و روزه وجود داشته است

 

وی روزه را یکی از فروع دین بر شمرد و اظهار کرد: روزه فقط مربوط به مذهب محمد(ص) نبوده است و طبق آیات قرآن همه مذهب ها روزه داشته اند و نماز می خوانده اند.

 

خیر خواه با اشاره به آیه 183 سوره بقره گفت: مذهب های دیگر نیز نماز هم داشته اند، نماز و روزه در همه مذاهب بوده است و خدا در حدیث قدسی خود فرموده است.

 


این استاد دانشگاه با اشاره به سخن خداوند به حضرت داوود در رابطه با علاقه اش به انسان اظهار کرد: خداوند می فرماید که اگر گناهکاران بدانند که چگونه من اشتیاق دیدار آنها را دارم و انتظار می کشم از شدت شوق روحشان از بدنشان جدا می شود و به سوی من می آید.

 

وی با بیان اینکه صیام سبب ایجاد تقوا در انسان می شود، افزود: خداوند می فرماید که ای کسانی که ایمان آوردید و روزه بر شما واجب شد همان طور که بر سایر افرادی که قبل از شما واجب شد.

 

روزه سبب زیاد شدن تقوا می شود

 

خیر خواه در ادامه گفت: روزه سبب زیاد شدن تقوا می شود و در حدیثی آمده است که خدا می فرماید که  پاداش روزه خود من هستم و اهمیت آن زیاد است و من روزه دار را پاداش می دهم واین حدیث قدسی است و نقطه علت صیام و معلول تقوا است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه چرا روزه تقوا را زیاد می کند، خاطرنشان کرد: خدا فرموده است که هر کس  نفسش را در این ماه تربیت کند، از این رو در ماه های دیگر فعل حرام را ترک و از این جهت تقوا را زیاد می کند.


وی با ییان اینکه هر کس خیری را از روی رغبت انجام دهد برای او خیری است، گفت: اگر کسی از روی اشتیاق کاری انجام دهد برای او بهتر است، یعنی هر کسی با رقبت روزه بگیرد پاداش او به مراتب بهتر خواهد بود.

 

خیر خواه با اشاره به خواص روزه گفت: روزه گرفتن از روزه نگرفتن بهتر است و روزه از کثرت غده های اضافی، چربی جلوگیری می کند و سبب تقویت اراده انسان می شود./818/پ201/ب4

ارسال نظرات