۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۲۴۸۲۳۴

نگاهی به پیشینه تاریخی حوزه علمیه کمالیه خرم آباد

خبرگزاری رسا ـ حوزه علمیه کمالیه خرم آباد در بافت قدیمی شهر، با مساحت هزار متر مربع بیش از 60 سال است که در حوزه دین و تربیت طلاب لرستانی فعال است.
مدرسه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حوزه علمیه کمالیه در سال 1328 و با حضور سید حسین طباطبایی بروجردی و روح‌الله کمالوند در خرم آباد تأسیس شد.

آیت الله روح‌الله کمالونددر راه اندازی حوزه علمیه نقش پررنگی داشت و از روحانیان سرشناس خرم آباد بود، در این راستا حوزه علمیه کمالیه به این نام، نام‌گذاری شد.

بر اساس این گزارش، ساختمان حوزه علمیه کمالیه خرم آباد در گذشته مکانی فرهنگی بوده و پس از آن نیز وقف انجام کارهای شرعی و دینی شده است.

آیت الله کمالوند دورانی که در قم نزد آیت الله بروجردی مشغول تحصیل بود، با پیشنهاد احداث حوزه علمیه در خرم آباد و به نمایندگی از طرف آیتالله بروجردی به خرمآباد بازگشت.

حوزه علمیه کمالیه با هزار مترمربع مساحت، در بافت قدیمی خرم آباد در راسته بازار روز و در مجاورت امامزاده زیدبن علی(ع) قرار دارد و آیت الله عباسعلی صادقی، رییس این حوزه علمیه است.

آیت الله عباسعلی صادقی متولد سال 1304 هجری شمسی از روستای «کی‌سار» استان اصفهان است و عمر بابرکت خویش را به تربیت شاگردان فراوانی در استان لرستان همت گماشته و طلاب و روحانیان بسیاری در محضر این استاد گران‌قدر کسب علم می کنند.

بنابر این گزارش، آیت الله صادقی در سن هفت سالگی به مکتب می‌رود و پس از شش ماه قرائت قرآن را فرا می‌گیرد، سپس شیخ ابوالقاسم که از اساتید حوزه علمیه اصفهان و پدربزرگ مادری ایشان است، با مشاهده نبوغ و استعداد وی کتاب جامع ‌المقدمات را که مربوط به علم صرف و نحو عربی است را به او یاد داد.

ایشان در قم به تحصیل دروس طلبگی پرداخت و از محضر استادانی از جمله آیت‌الله بروجردی، شهید صدوقی، مرحوم محقق بهره‌مند شد و پس از آن به ‌عنوان استاد و مدرس در حوزه علمیه قم مشغول به فعالیت شد.

آیت‌الله عباس‌علی صادقی اکنون که در سن 89 سالگی به‌سر می‌برد و دارای پنج فرزند پسر، دو دختر، 21 نوه و پنج نتیجه است./9459/پ202/ب2

ارسال نظرات