۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۲۴۸۸۸۲
به همت نهاد تبلیغات اسلامی؛

چالش های فضای مجازی در جمع خواهران مبلغه خراسان شمالی تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ گفتمان دینی شناخت چالش های فضای مجازی ویژه خواهران مبلغه در بجنورد برگزار شد.
فضاي مجازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، گفتمان دینی با موضوع شناخت آسیب‌های فضای مجازی صبح امروز به همت دفتر گفتمان و اندیشه جوان معاونت پژوهش و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی با شرکت مبلغات خراسان شمالی در محل حوزه علمیه خواهران بجنورد برگزار شد.

 

در این گفتمان دینی، روح الله مؤمن نسب، معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین قرارگاه فضای‌ مجازی سازمان بسیج کشور، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی، نسل جدیدی از پایگاه‌هایی هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه‌ جهانی اینترنت قرار گرفته‌اند.

 

وی ادامه داد: این‌گونه پایگاه‌ها بر مبنای تشکیلات آنلاین فعالیت می‌کنند که هر کدام دسته‌ای از کاربران اینترنتی با ویژگی خاص را گرد ‌هم می‌آورند و هدف نهایی آنها نیز جمع آوری طلاعات و استفاده بر علیه ملت های مستقل و در حال توسعه است.

 

مؤمن‌نسب‌ یکی از آسیب‌های جدی استفاده از این نرم‌افزارها و سایت‌های اجتماعی را جاسوسی و دسترسی سرویس‌های اطلاعاتی غربی به حریم خصوصی و زندگی افراد دانست و تصریح کرد: ضروری است مردم به استفاده از نرم‌افزارها و سایت‌های اجتماعی داخلی که آسیب کمتری دارند سوق داده شوند تا آسیب‌های احتمالی به حداقل برسد.

 

این کارشناس فضای مجازی افزود: این روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی خصوصا قشر جوان و نوجوان از شبکه‌های اجتماعی مجازی، بررسی مسائل مربوط به این شبکه‌ها جهت اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامه‌ریزی دقیق توسط مسؤولان فرهنگی و اجتماعی و نیز والدین، ضروری است.

 

وی‌، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را یکی از نیازهای اساسی کشور در حوزه فضای مجازی دانست و ابراز کرد: با راه‌اندازیاین شبکه، مردم می‌توانند از اینترنت سالم، سریع و امن و ارزان با کمترین میزان آسیب بهره مند شوند.

 

مؤمن‌نسب با اشاره به اهداف و کارکردهای شبکه ‌های اجتماعی، سازماندهی انواع گروه‌های اجتماعی مجازی، توسعه  مشارکت‌های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن علاقه‌مندی‌ها توسط اعضا و تبلیغات هدفمند اینترنتی را از اهم اهداف این شبکه‌ها برشمرد.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به این که شبکه های اجتماعی بنیان خانواده را هدف قرار داده اند، انقلاب در فضای مجازی امری ضروری است.

 

مؤمن نسبت با تأکید بر این که مهمترین کارکرد این شبکه های مجازی، جمع آوری اطلاعات از نقاط مختلف جهان و فروش آن به سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی است، افزود: ما نمی‌توانیم بپذیریم که آمریکا و اسراییل با در اختیار گذاشتن رایگان این فضا و نرم افزارها به نفع ما کار می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: در سال 89 که اوج تحریم‌های فلج کننده علیه جمهوری اسلامی بود، این دشمنان برخلاف تحریم های موجود اجازه ورود گوشی‌های پیشرفته به کشور را دادند، آن ها به ما محصول دادند ولی گفتند این تکنولوژی است.

 

این کارشناس شبکه‌های مجازی افزود: وقتی رییس جمهور آمریکا بودجه براندازی نرم این کشور علیه جمهوری اسلامی را برای ورود گوشی‌های اندرویدی و شبکه‌های اجتماعی به کشور ما هزینه می‌کند باید به عمق فاجعه پی برد.

 

مؤمن نسب اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی خارجی به حدی آسیب‌زا هستند که مستقیما سست کردن بنیان خانواده را هدف قرار داده است و در واقع این شبکه‌های اجتماعی شبکه‌های ضد اجتماعی هستند.

 

وی تصریح کرد: آن هایی که این شبکه‌ها را ایجادکرده‌اند خودشان می‌گویند که شبکه‌های اجتماعی افراد را از نزدیکان دور و به غریبه‌ها نزدیک می‌کند، در صورتی که تمام مطالعات اجتماعی نشان می‌دهد که این قبیل گرایش، رفتارهای فاجعه‌آمیز در پی دارد.

 

این کارشناس فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، افراط در استفاده از این شبکه‌ها را دارای پیامدهای فاجعه آمیز خواند ومنزوی شدن را یکی از مهم‌ترین آسیب های آن برشمرد.

 

مؤمن نسب افزود: فضای مجازی تفکر کاربران را به گونه‌ای شکل می‌دهد که از اتفاقات پیرامون خود غافل شوند و چنان از جامعه فاصله می‌گیرند که درک درستی از آن نخواهند داشت.

 

وی اضافه کرد: بررسی‌های چندین دانشگاه در کشورهای غربی نشان می‌دهد که هر فردی در استفاده از این شبکه‌ها افراط کند دچار افسردگی می‌شود و بعد از مدتی مسیر زندگی و آینده خود را گم کرده و خود به خود به سمت تباهی پیش می رود./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات