۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۴۹۴۰۵
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین:

حوزه علمیه باید در فعالیت‌ها‌ی سیاسی حضور جدی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان این‌که حوزه‌ها‌ی علمیه باید عنصر زمان و مکان را در فعالیت‌ها‌ی علمی خود در‌نظر گرفته و از فقه جواهری بهره ببرند، گفت: حوزه‌ها‌ی علمیه باید در فعالیت‌ها‌ی سیاسی حضور جدی داشته باشند چرا که دین از سیاست جدا نیست.
حجت الاسلام علي نعمت اللهي حجت الاسلام علي نعمت اللهي، مديرکل سازمان تبليغات اسلامي استان بوشهر

حجت الاسلام علی نعمت اللهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به میزان حرکت حوزه‌ها‌ی علمیه در جهت اندیشه‌ها‌ی امام خمینی(ره)، گفت: ما تا رسیدن به شرایط آرمانی ترسیم شده از سوی امام خمینی(ره) فاصله داریم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین توضیح داد: به علت حاکم بودن سلیقه‌ها‌ی مختلف در حوزه‌ها‌ی علمیه تا رسیدن به یک شکل متحد فاصله هست، البته گام‌ها‌ی موثری نیز در جهت تعالی روحانیت برداشته شده است.

 

حجت الاسلام نعمت اللهی ابراز داشت: حوزه‌ها‌ی علمیه باید با در‌نظر گرفتن عنصر زمان و مکان از فقه جواهری بهره ببرند و به مباحث مهم علمی بپردازند.

 

وی با بیان زمینه‌ها‌ی فعالیت حوزه‌ها‌ی علمیه خاطرنشان کرد: حوزه‌ها‌ی علمیه باید در فعالیت‌ها‌ی سیاسی حضور جدی داشته باشد و نیاز‌ها‌ی جدی حکومت را تعیین کنند، زیرا زاویه گرفتن حوزه و روحانیت از سیاست آسیب‌ها‌ی جدی را به دنبال دارد.

 

این کارشناس فرهنگی افزود: با توجه به این‌که زمزمه‌ها‌یی مبنی بر فاصله گرفتن روحانیت از نظام وجود دارد، روحانیت باید در فضای تبلیغی گسترده‌تر عمل و نیاز‌ها‌ی جهان اسلام را تعیین کند، که البته ضعف‌ها‌یی در این زمینه وجود دارد.

 

وی به لزوم وجود وحدت در میان روحانیان اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) با اختلاف سلیقه مخالف نبودند، اختلاف سلیقه وجود دارد، اما بزرگان هر قومی باید همدل و همنوا باشند تا مشکلی بوجود نیاید.

 

حجت الاسلام نعمت اللهی چالش‌ها‌ی پیش روی حرکت حوزه‌ها‌ی علمیه مطابق منشور امام خمینی(ره) را برشمرد و ابراز داشت: از جمه چالش‌ها‌ی پیش روی حرکت در جهت خواسته‌ها‌ی امام خمینی(ره) این است که عده‌ای در کل مخالف اندیشه‌های ایشان هستند.

 

وی ادامه داد: عده ای نیز اندیشه‌ها‌ی امام خمینی(ره) را می پذیرند، ولی در این حال نیز در عملکرد‌ها امکان وجود اختلاف سلیقه هست، که این اختلاف سلیقه‌ها بیشتر در فضای سیاسی نمایان می‌شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین ابراز داشت: نگاه‌ها‌ی مختلفی به پیام امام خمینی(ره) وجود دارد که باید با گفت‌و‌گو و تعامل آن‌ها را به نقطه مشترکی برسانیم، البته باید توجه داشت که برداشتن تمام موانع ممکن نیست و بخشی از آن‌ها نیز با گذر زمان از میان برداشته می‌شود.

 

حجت الاسلام نعمت اللهی در ادامه به یکی از موارد مورد اختلاف نسبت به نگاه امام خمینی(ره) اشاره و خاطرنشان کرد: از نگاه امام خمینی(ره) دین جدای از سیاست نیست و اگر دین در سیاست اعمال شود سیاست را نیز اصلاح خواهد کرد، اما عده‌ای اعتقاد دارند، دین از سیاست جدا است که این افراد چالش جدی برای حرکت روحانیت در جهت فرمایشات امام(ره) به شمار می‌آیند.

 

وی در پایان گفت: ما باید حوزه را به عنوان یک مجموعه یکپارچه در‌نظر بگیریم و توجه داشته باشیم که منشور امام خمینی(ره) مختص حوزه علمیه قم نیست، بلکه آن منشور حوزه علمیه جهان تشیع است./848/ت302/ب4

ارسال نظرات