۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۲۴۹۵۰۳

خبرهای کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری طرح دستهای مهربانی در 20 شهرستان، درخشش نخبگان قرآنی استان در سی وهفتمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم، وقف 4 میلیاردی نیکوکار مشهدی برای فعالیت های قرآنی و برگزاری مزایده 16 رقبه عرصه و اعیان وقفی در مشهد عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اوقاف

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، مسؤول اجرای نیات اوقاف خراسان رضوی از برگزاری طرح دستهای مهربانی در تاریخ 7 تا 14 اسفند در استان خبر داد.

 

سید مصطفی جدی گفت: همزمان با فرارسیدن ایام نوروز طرح دست های مهربانی با هدف کمک به ایتام، فقرا، مستمندان، خانواده های بی سرپرست ، پرورشگاه یتیمان و..... در راستای اجرای امینانه موقوفات برگزار می شود.

وی بیان کرد: این طرح در شهرستان هایی که دارای موقوفاتی با این نیت می باشد قابل اجراست.

 

مسئول اجرای نیات اوقاف استان در ادامه افزود: 20 شهرستان در استان خراسان رضوی اعم از مشهد، سبزوار، چناران، گناباد، نیشابور، داورزن، تربت جام، تربت حیدریه، درگز، قوچان، کاشمر، بردسکن، کلات، بجستان، جغتای، جوین، طرقبه شاندیز، رشتخوار، خلیل آباد و تایباد از هفتم تا چهاردهم اسفندماه مجری برگزاری این طرح می باشند.

 

جدی اظهار کرد: 320 موقوفه مرتبط با طرح دستهای مهربانی در استان خراسان رضوی وجود دارد که بیشترین آن به تعداد 57 مورد در شهرستان سبزوار است.

 

گفتنی است این طرح به صورت محوری در شهرستان های سبزوار و طرقبه شاندیز برگزار می شود.

 

درخشش نخبگان قرآنی خراسان رضوی درسی وهفتمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم

حافظ و مرتل مشهدی ضوی در سی و هفتمین دوره مسابقات  قرآن کشوری حائز رتبه برتر شدند.

 

بنا بر این گزارش در چهارمین روز مسابقات قرآن کریم که هم اکنون در تبریز در حال برگزاری است رضا گلشاهی از مشهد در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم رتبه دوم را کسب نمود.

همچنین مرتل مشهدی احسان محمدی موفق به کسب مقام چهار این رشته شد.

 

این مسابقات از 6 اسفند ماه در تبریز آغاز شده و تا 11 اسفند ماه ادامه دارد و نمایندگان خراسان رضوی در رشته های حفظ، قرائت و ترتیل با متسابقین سایر استانها به رقابت می پردازند.

 

 

وقف 4 میلیاردی نیکوکار مشهدی برای فعالیت های قرآنی

واقف خیر اندیش، علی اکبر صابری یک باب منزل مسکونی واقع در بلوار چمن مشهد را با نیت احداث دار القرآن با هدف انجام فعالیت های قرآنی و فرهنگی مذهبی در راستای دین مقدس اسلام، مذهب شیعه اثنی عشری، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، برای استفاده عموم وقف نمود. ارزش ریالی این وقف 4 میلیارد است.

 

 

بیست سال فعالیت قرآنی بانوی 44 ساله گنابادی

همزمان با بزرگترین رویداد قرآنی کشور پای صحبت مربی قرآن که بیست سال عمر خود را در خدمت کلام وحی بوده می نشینیم.

 

خانم زهره سادات جلیلی  از فعالیت های خود در زمینه قرآنی می گوید:

چند سال در زمینه قرآنی فعالیت می کنید؟

 

از سال 73 فعالیت قرآنی خود را در زمینه تجوید، نغمات رو خوانی و روانخوانی قرآن کریم در دارالقرآن آستان قدس رضوی آغاز کردم.

از چه زمانی با اداره اوقاف در زمینه قرآنی فعالیت خود را آغاز کردید؟

 

در پی فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن که خون جدیدی را در رگ‌های جامعه قرآنی به جریان انداخت و شور و شوق وصف‌ناپذیری در جامعه ایجاد کرد و سازمان اوقاف و امور خیریه کار خود را در این زمینه آغاز کرد در شهرستان گناباد فعالیت خود را در طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم اداره اوقاف آغاز نموده و اکنون 130 قرآن آموز در کلاسهای حضوری و غیر حضوری به لطف الهی و تدریس اینجانب به حفظ کلام الهی مشغول می باشند .

 

علاوه بر کلاس های طرح ملی حفظ جای دیگری فعالیت قرآنی دارید؟

 

هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی شهرستان گناباد کلاس حفظ ویژه دانشجویان را تدریس می کنم.

 

وی همچنین به یکی از قرآن آموزان خود که با وجود نابینا بودن به کار حفظ اهتمام ورزیده می گوید : خانم خدادادی دانش آموز سال هشتم از تابستان امسال با حضور در کلاس طرح ملی حفظ اوقاف موفق به حفظ چهار جزء قرآن کریم شده و اکنون به صورت غیر حضوری زیر نظر این استاد ارجمند در حال قرآن آموزی است.

 

خانم زهره سادات جلیلی هدف خود از تدریس قرآن را علاوه بر لبیک به ندای رهبری ایجاد انگیزه و کاربردی شدن قرآن در زندگی روزمره و به عمل نزدیک شدن آیات قرآنی بیان کرد.

 

 

حضور 9 داور خراسانی در مرحله کشوری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم

در سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که از روز چهارشنبه، ششم اسفندماه در تبریز آغاز می گردد ، ‌45 داور به امر قضاوت مسابقات می پردازند که از این تعداد نه داور از استان خراسان رضوی می باشند.

 

در این دوره از مسابقات در بخش آقایان از 25 داور 5 نفر و در بخش بانوان نیز از 20 داور 4 نفر از استان خراسان رضوی برای قضاوت این دوره از مسابقات دعوت شده‌اند.

 

براساس این گزارش داوران خراسان رضوی بخش برادران در رشته قرائت بخش لحن استاد هاشم روغنی ، بخش صوت جواد مسگری ، در رشته حفظ بخش تجوید استاد جواد پناهی و بخش حسن حفظ استاد مهدی حسنی و در بخش خواهران استاد خانم سلطانی بخش لحن رشته قرائت و استاد خانم افخمی در بخش حسن حفظ به داوری می پردازند.

 

همچنین استاد سید حمید هروی و استاد رضا عابدین زاده به ترتیب در رشته قرائت و حفظ به عنوان استاد راهنما در این دوره از مسابقات حضور می یابند.

 

گفتنی است رئیس هیئت داوران در بخش آقایان برعهده استاد سیدمرتضی سادات فاطمی از داوران و اساتید برجسته و بین المللی است.

 

حضور 388 بانوی حافظ در آزمون طرح ملی حفظ گناباد

رئیس اداره اوقاف گناباد در خصوص برگزاری آزمون شفاهی طرح ملی حفظ بیان کرد: آزمون حفظ در شهرستان از شنبه دوم اسفندماه آغاز شده و طبق برنامه زمانبندی شده 388 قرآن آموز خانم در سومین مرحله آزمون شفاهی طی شش روز در دو پایگاه  مسجد جامع و مصلی این شهرستان جهت شرکت در آزمون حضور می یابند.

 

علیرضا طالبیان در ادامه گفت: به دلیل بعد مسافت و راحتی قرآن آموزان ساکن در روستا، مسجد روستای روشناوند نیز برگزار کننده این آزمون می باشد.

 

رئیس اداره اوقاف گناباد افزود: 480 قرآن آموز زیر نظر21  مربی به حفظ قرآن مشغول می باشندکه از این تعداد 388 قرآن آموز برای آزمون ثبت نام نموده اند.

 

وی اظهار کرد:اداره اوقاف شهرستان گناباد در بین ادارات بهترین عملکرد را در خصوص طرح ملی حفظ قرآن و ثبت سامانه و پرتال داشته است.

 

طالبیان در پایان یادآور شد: آزمون کتبی حفظ 15 اسفند ساعت 9 صبح در محل سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار می شود.

 

فعالیت 10 استاد قرآن در طرح ملی حفظ بجستان

محمد باقر خاکسار رئیس اداره اوقاف بجستان بیان کرد: سومین آزمون سراسری طرح ملی حفظ امسال در دو بخش شفاهی و کتبی برگزار می شود.

 

رئیس اداره اوقاف گفت: داور آزمون شفاهی از اساتید برتر شهرستان انتخاب شده است که علاوه بر شهر بجستان روستاها و بخش های نوق، جزین و زین آباد را پوشش می دهد.

 

وی تصریح کرد: 152 قرآن آموز در آزمون شرکت می کنند و کسانی که شرکت نمی کنند به دلیل به حد نصاب نرسیدن محفوظاتشان می باشد.

 

خاکسار ادامه داد: آزمون در هفت رشته ترتیبی حفظ جزء 30، 30 و یک، 30 و یک و دو، 30 الی پنج، 30 الی 10، 30 الی 20 و کل برگزار می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: آزمون شفاهی از سوم اسفند آغازشده و 5 روز ادامه خواهد داشت.

 

رئیس اداره اوقاف اذعان داشت: بانوان شهرستان از این طرح استقبال بیشتری کرده اند و 9 استاد خانم و یک استاد آقا در شهرستان فعال است.

 

وی گفت: آزمون کتبی طرح در 15 اسفند همزمان با استان در سالن آموزش و پرورش راس ساعت 10 برگزار می شود.

 

آزمون شفاهی طرح ملی حفظ  قرآن شهرستان داورزن برگزار شد

سرپرست اداره اوقاف شهرستان داورزن گفت: مسابقات شفاهی طرح حفظ قرآن کریم با حضور 70 نفر از حافظان این شهرستان برگزار شد.

 

وی با اشاره به اینکه اکثر شرکت کنندگان دانش آموز هستند افزود: 60 نفر در بخش خواهران و 10 نفر در بخش برادران حضور دارند.

 

محمد رضا محسن آبادی در ادامه گفت :این مسابقات درچها پایگاه زینبه(س) داورزن،مدرسه شهید حسینی روستای ریوند،امام زاده بی بی علیه خاتون باشتین و امام زاده سید ناصر چشام در مدت یک روزبرگزار شد.

 

وی تشریح کرد: شرکت کنندگان در رشته های جزء 30 ،جزء 30 و1 و حافظان یک ، دو و پنج جزء قرآن کریم  با هم به رقابت پرداختند.

 

گفتنی است مسابقه کتبی قرآن آموزان این شهرستان این طرح 15 اسفند ماه همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.

 

برگزاری آزمون شفاهی طرح تربیت حافظان قرآن کریم درهشت پایگاه شهرستان سبزوار

حجت الاسلام صفرپور گفت: آزمون شفاهی این طرح در 8 منقطه روستایی و شهری سبزوار در حال برگزاری است.

 

وی افزود: آزمون شفاهی در پایگاه های حسنیه امام زاده شعیب(ع) شهر سبزوار  و روستاهای روداب ،ششتمد ،خوشاب ،دلقند،شامکان ،صالح آباد و تندک برگزار می شود.

 

 حجت الاسلام صفرپور در ادامه گفت: این آزمون توسط2 داور اعزامی از مشهد و در مدت یک هفته از قرآن آموزان گرفته می شود.

 

وی ادامه داد : 500 نفر از خواهران در رشته های حفظ جزء یک، سی و هردو جزء و حافظان 1 و 2، 5 و 15 جزء و حفظ کل با یکدیگر به رقابت می پردازند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گفت: قرآن آموزان شرکت کننده درآزمون توسط 38 مربی در حال حفظ قرآن کریم می باشند.

 

وی در پایان یادآور شد: بعد از اتمام مرحله شفاهی ، آزمون کتبی این طرح همزمان با سایر نقاط کشور 15 اسفند ماه با حضور قرآن آموزان در محل حسینیه امام زاده شعیب(ع) سبزوار برگزار می شود.

 

 

مزایده 16 رقبه عرصه و اعیان وقفی در اسفندماه

حجت الاسلام محمد ذاکری گفت: در پایان هر ماه موقوفاتی که عرصه و اعیان آن هر دو موقوفه باشند به مزایده گذاشته می شوند.

 

وی اذعان داشت: موقوفاتی که موعد اجاره آن به اتمام رسیده باشد شناسایی شده و کارشناسی قیمت طبق منطقه ای که در آن واقع شده است، می شوند.

 

ذاکری افزود: پس از کارشناسی و درج در روزنامه رسمی، متقاضیان پاکت قیمت های خود را می دهند و روز مزایده پاکت ها در حضور نماینده دادستان، ذی حساب امور اقتصاد و دارایی در اداره کل اوقاف ، رئیس اداره و چنانچه موقوفه ای متولی داشته باشد، متولی موقوفه، بازگشایی می شود.

 

رئیس اوقاف ناحیه یک مشهد گفت: مزایده ها به صورت ماهیانه برگزار و از ابتدای سال تاکنون 157 رقبه ازطریق مزایده واگذار شده است.

 

وی در ادامه گفت: مزایده اجاره 16 موقوفه تجاری و مسکونی در اسفند ماه جاری برگزار می شود که در سطح شهر پراکنده هستند.

 

راه یابی 35 نخبه قرآنی استان خراسان رضوی به بزرگترین رویداد قرآنی کشور

حجت الاسلام سعید آخوندی گفت: 35 نفر از نخبگان  قرآنی خراسان رضوی به مرحله کشوری مسابقات قرآن کریم کشور  راه یافتند.

 

وی افزود: این نفرات از بین 188 هزارو 206 نفر طی مسابقات شهرستانی و استانی  در رشته های حفظ کل ، حفظ 20 جزء ، قرائت و ترتیل به رتبه ای برتر را کسب کرده اند.

 

معاون فرهنگی ،اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی  در ادامه گفت : در رشته حفظ کل 7 نفر ، حفظ 20 جز 6 نفر ، رشته قرائت 12 نفر و در رشته ترتیل 8 نفر به این مسابقات راه یافتند.

وی تصریح کرد :در این مسابقات ،خراسان رضوی در بخش برادران  24 نماینده و  بخش خواهران 11 نماینده دارد.

 

گفتنی است این مسابقات  از 5 الی 11 اسفند ماه در شهر تبریز برگزار می شود./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات