۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۲۴۹۷۱۸
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:

والدین ملاک های انتخاب دوست را برای فرزندان تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه مشهد گفت: والدین، ملاک های انتخاب دوست را به فرزندان متذکر شوند؛ چرا که افراد به واسطه دوستانشان شناخته می شوند.
والدین ملاک های انتخاب دوست را برای فرزندان تبیین کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم سید کاشی، استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه مشهد، امروز در سلسله نشست های حلقه های معرفت که با موضوع «اخلاقی- تربیتی» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: دوست خوب آن است که انسان را به یاد خدا بیندازد.

 

وی با اشاره به این که افراد بواسطه دوستنشان شناخته می شوند، افزود: دوستی مناسب است که سبب زینت شما شود، لذا دوستانی عالم تر از خود انتخاب کنید.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که در ارتباط با دوستان حریم ها باید رعایت شود، افزود: در انتخاب دوست دقت کنید؛ چرا که به منطق او، عقل شما رشد می کند؛ از پیامبر اکرم (ص) سوال شد کدام همنشین بهتر است؟ فرمود : «کسی که دیدن او شما را به یاد خدا اندازد، و گفتار او دانش شما را بیفزاید، و کردار او شما را به یاد آخرت اندازد.».

 

وی به تأثیر دوست بر افراد اشاره و خاطرنشان کرد: دوست خوب، سبب قوت انسان می شود و دوست نامناسب نیز شایسته انسان نیست؛ از این رو والدین باید ضوابط انتخاب دوست را به فرزند خود متذکر شوند و هشدارهای لازم را به آن ها بدهند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: در تربیت فرزند باید راهکارهای مختلف تربیتی رابه کارگیرید، به طور نمونه برای رفع مشکل رفتاری فرزندانتان از نفوذ کلام اطرافیان استتفاده کنید.

 

خانم سید کاشی اظهار کرد: یکی از دلایلی که فرزند، خود را بزرگتر از حد خود جلوه می دهد این است که می خواهد خودش را به پدر و مادر نشان بدهد، از این رو رفتار پدر و مادر باید به گونه ای باشد که نشان دهد او را به همان شرایطی که دارد، پذیرفته اند و دوست دارند.  

 

این کارشناس مذهبی افزود: زمان فراغت، از جمله زمان هایی است که شیطان به سراغ انسان می آید؛ از این رو زمان فراغت فرزندمان را پر کنیم. این نکته را نیز مورد توجه قرار بدهیم که اوقات آن ها را به گونه ای لذت بخش و مطابق میل فرزندمان پر کنیم.

 

وی با بیان این که فرزند را با واقعیت ها بپذیریم نه با ایده آل های خودمان، گفت: ایده آل را در تربیت فرزندمان مورد توجه قرار بدهیم، اما فرزند را با توجه به ایده آل های مورد نظر خودمان دوست نداشته باشیم؛ از این رو در حالیکه فرزندمان را همانطور که هست باید بپذیریم، باید او را به سمت و سوی تعالی نیز سوق دهیم./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات