۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۴۹۸۵۴
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی مطرح کرد؛

لزوم تلاش طلاب برای گسترش اصول دینی در جامعه

خبرگزاری رسا ـ امام‌جمعه موقت تهران گفت: سه مسأله در تربیت مؤثر است؛ مربی مناسب، جامعه یا فرد مستعد و عزم و اراده فرد یا جامعه نقش بسیار مهمی در این مسیر دارد؛ این وظیفه طلاب است که برای گذران مفید عمر جامعه با توجه به شرایط، اصول دینی را در جامعه گسترش دهند.
حجت الاسلام صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران ظهر امروز در مراسم سوگواری ایام فاطمیه جامعه المصطفی العالمیه مشهد، به بیان ابعاد وجودی خلقت انسان پرداخت و گفت: عالم وجود، عالم تربیت است به این معنا که همه امکانات خلقت برای تربیت انسان به وجود آمده است.

 

وی بابیان این‌که آنجا که لازم است انسان تکامل پیدا کند، این جنبه از خلقت بروز  پیدا می‌کند، ادامه داد: خداوند کار اصلی و اساسی پیغمبران را هدایت و یا همان تربیت انسان معرفی می‌کند، پیغمبر قرآن را معرفی کرد، ائمه اطهار نیز از این موهبت الهی برخوردار هستند تا هدایت و تربیت را انجام دهند.

 

هدایتگر جامعه باید چشمه جوشان فکر باشد

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که یک رهبر و هدایت گر باید چشمه جوشان فکری باشد، اظهار کرد: آیت‌الله بهشتی می‌گوید «ما عاشقان خدمتیم و نه تشنگان قدرت»؛ عشق به خدمت و بیدار کردن دل‌های خواب‌رفته را جزء وظایف خود می‌داند؛ همچنین در جمله دیگری می‌گفت «به تو چه و به من چه در اسلام جایگاه ندارد» زیرا در اسلام همه «کُلُّکُمْ راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئُولٌ».

 

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با یادآوری این نکته که خداوند برای تربیت انسان‌ها پیامبران را فرستاده و قرآن را مبنای تعالیم قرار داده است، خاطرنشان کرد: مردم و به‌ویژه طلاب نباید تنها به ایمان خود توجه کنند بلکه باید برای توسعه دین و حق تلاش کرده و دیگران را نیز برای تقویت ایمان راهنمایی کنند.

 

رهبر معظم انقلاب سبک زندگی را از دل قرآن تبیین می‌کنند

وی با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب با توجه به قرآن کریم سبک زندگی را برای ما تبیین کرده‌اند، اضافه کرد: اسلام برای از بین بردن سختی‌ها آمده نه این که برای ما سختی برای ایجاد کند؛ ما با توجه به سخنان رهبر انقلاب می‌توانیم مسیر را تشخیص داده و آن را طی کنیم.

 

عضو شورای عالی قضایی به بیان عوامل مؤثر در تربیت صحیح پرداخت و گفت: سه مسأله در تربیت مؤثر است، مربی مناسب، جامعه یا فرد مستعد و عزم و اراده فرد یا جامعه نقش بسیار مهمی در این مسیر دارد؛ این وظیفه طلاب است که برای گذران مفید عمر جامعه با توجه به شرایط، اصول دینی را در جامعه گسترش دهند.

مردم به جای پرستش معبود، عبادت را می پرستند

وی با ابراز تأسف از این‌که مردم به‌جای معبودپرستی، عبادت را پرستش می‌کنند، خاطرنشان کرد: همواره باید معبود پرستیده شود اما متأسفانه جامعه عبادت پرست شده است، افزون بر آن، باید در تمامی اعمال از جمله عبادت، علم و دیگر فعالیت‌های انسانی، خداوند حضورداشته باشد زیرا یاد خدا سبب موفقیت در کارها می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر لزوم توجه به رفتار و اخلاق پیامبر(ص)، ابراز کرد: مبنای تربیت و اخلاق بشر، پیامبری است که خداوند هدایت گر او بوده، از این‌جهت باید برای ترویج سخنان و رفتار رسول خدا(ص) در جامعه تلاش شود.

 

وی افزود: پیامبر و ائمه اطهار(ع) برای تمام مخلوقات، هدایت‌گر و خلیفه مطلق خدا برای هدایت بشر هستند، کسی که دغدغه دین، اخلاق و زندگی داشته باشد باید به سبک زندگی و سخنان معصومین توجه کند.

 

در برابر معصیت و گناه بی‌تفاوت نباشیم

عضو شورای عالی قضایی، نقش مادر در تربیت نسل را نقشی بی‌مثال توصیف کرد و ادامه داد: مربیان، طلاب، فقها و علمای ما برای هدایت جامعه باید مانند مادران عمل کنند، همان‌طور که مادر برای تربیت پیش‌قدم می‌شود نه فرزند، انسان باایمان و مؤمن نیز نباید معصیت و گناه‌ را در جامعه تحمل کرده و برای تربیت مردم تلاش کند.

 

وی به روحیه درک متقابل امام راحل از مردم اشاره کرد و یادآور شد: امام راحل(ره) در کنار همدردی با جامعه، درد مردم و جامعه اسلامی را درک می‌کردند و هدایت گر بودند، ایشان به دلیل دوری از هر نوع تجمل و تشریفات توانستند راه درست را به ملت ما نشان دهند.

 

امام‌جمعه موقت تهران اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) دغدغه تربیت جامعه داشتند، ما نیز باید مانند ایشان عمل کنیم یعنی پیامبر انسان‌های با استعداد را شناسایی کرده و از آنان استفاده می‌کردند، ما نیز باید در جامعه افراد مستعد را شناسایی کنیم. /9315/پ202/ب5

ارسال نظرات