۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۲۴۹۹۳۲
استاد حوزه و دانشگاه:

فاطمی زیستن مهمتر از عزاداری فاطمیه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید تلاش کنیم فاطمی زندگی کنیم چرا که فاطمی زندگی کردن بالاتر از عزاداری و سوگواری است.
فاطمی زیستن مهمتر از عزاداری فاطمیه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، گفت: اعطای مقام عصمت بر اساس استعداد و صداقت انسان ها است.

 

وی به بزرگداشت مقام حضرت زهرا(س) در دهه فاطمیه اشاره کرد و گفت: کسی که محبت حضرت زهرا(س) در دل داشته باشد، عاقبت به خیر می شود، جناب حر، نیز چون مؤدبانه از حضرت زهرا(س) یاد کرد، در صف شهدا قرار گرفت.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا فاطمی زندگی کنیم؛ چرا که فاطمی زندگی کردن بالاتر از عزاداری و سوگواری است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) برای حفظ مقام عصمت و هدایت تام، دائما در حال تضرع و زاری خداوند بودند، زمانی که ائمه اطهار(ع) یک لحظه از یاد خدا غافل نمی شدند ما به طریق اولی به توجه به ذات باری تعالی نیاز داریم.

 

وی ابراز کرد: امام موسی کاظم(ع) در سجده می فرمایند:« رَبِ عَصَیتُکَ بِلِسَانِی وَ لَوْ شِئْتَ وَ عِزَّتِک لَأَخْرَسْتَنِی وَ عَصَیتُک بِبَصَرِی وَ لَوْ شِئْتَ وَ عِزَّتِک لَأَکمَهْتَنِی وَ عَصَیتُک بِسَمْعِی وَ لَوْ شِئْتَ وَ عِزَّتِک لَأَصْمَمْتَنِی...! تورا با زبانم نافرمانی نمودم و قسم به عزتت که اگر می‌خواستی، لالم می‌کردی و تو را با چشمم نافرمانی کردم و قسم به عزّتت اگر می‌خواستی، نابینایم می‌کردی و تورا با گوشم نافرمانی نمودم که قسم به عزّتت اگر می‌خواستی، کَرَم می‌کردی».

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) هواهای نفس دارند اما آن را مدیریت می کنند؛ از این رو پیامبر اکرم(ص) به مقام عصمت خود اعتماد نمی کردند و فقط به به خداوند اعتماد می کردند.

 

تا انسان نفس خود را تربیت نکند، به سیر و سلوک عرفانی نمی رسد

وی با اشاره به این که تا انسان نفس خود را تربیت نکند، به سیر و سلوک عرفانی نمی رسد، اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم در سال نو، اخلاق و رفتار خودمان را تغییر بدهیم و انسان نویی شویم؛ در سال نو به فکر فقرا و تهی دستان باشیم و فرزندان خود را نیز به گونه ای تربیت کنیم که عزت نفس داشته باشند و به فکر نیازمندان باشند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه« ذَلِکَ هُدَى اللّهِ یَهْدِی بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَلَوْ أَشْرَکُواْ لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ»، ابراز کرد: حتی پیامبر اکرم(ص) به عنایت خداوند متعال نیاز دارند و باید مرتب توکلشان به خداوند متعال باشد.

 

حیدری گفت: حضرت علی(ع) در نامه ای به عثمان بن حنیف می نویسند:« من اگر می خواستم می توانستم از عسل پاک و از مغز گندم و بافته های ابریشم برای خود غذا و لباس فراهم آورم اما هیهات که هوای نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وادارد که طعام های لذیذ برگزینم.»، حضرت علی(ع) این گونه بر نفس خود مراقبت می کنند؛ در حالیکه متأسفانه جامعه ما دچار رفاه زدگی شده است.

 

وی با اشاره به فراز «المکرَّمون، سلام بر شما اهل بیتی که از سوی خداوند تکریم شده اید.»، ابراز کرد: «المُکرَّمون» جمع مکرم، اسم مفعول از باب تفعیل و به معنای بزرگواری است. 

 

ابن استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه مشهد گفت: تکریم انسان به دو صورت ظاهری و معنوی است، تکریم ظاهری میان تمام افراد مشترک است، به طور نمونه خداوند متعال، قدرت نوشتن، خوش ترکیبی، تسلط بر طبیعت، تهیه اسباب معاش و ... را به انسان تکریم کرده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: تکریم معنوی انسان به عقل است. این نعمت بزرگترین و محبوب ترین نعمت است؛ تکامل زندگی بشر از این نعمت سرچشمه می گیرد و انسان را در تشخیص حق و باطل و خیر و شر راهنمایی می کند.

 

حیدری گفت: هر دو تکریم مادی و معنوی، شامل تمام انسان ها می شود؛ آیه 70 سوره اسراء به این مهم اشاره می کند، « وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلا.».

 

وی ابراز کرد: تکریم ظاهری و معنوی، شامل تمام انسان ها می شود، اما تکریم ایمان و تکریم به تقوا، تکریمی است که به انتخاب و اراده انسان بستگی دارد و مخصوص افراد خاص است.

 

این استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه مشهد گفت: کرامت انسان تنها به داشتن عقل نیست؛ بلکه کرامت انسان به چگونه اندیشیدن و خوب اندیشیدن است که این مهم از اهداف عالی خلقت است./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات