۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۲۴۹۹۴۳
استاد حوزه و دانشگاه:

گفتار و عمل مرحوم طباطبایی براساس باورهایش بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه صداقت را از ویژگی‌های مرحوم طباطبایی عنوان کرد و گفت: آن مرحوم هر چند تیزهوش و خوش ذهن بود، ولی تا زمانی که در موضوعی شک داشت، آن را با قاطعیت بیان نمی‌کرد، گفتار و عملش براساس باورهایش بود.
حجت‌الاسلام مخبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمدحسن مخبری، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم بزرگداشت هفتمین روز ارتحال دکتر سید صادق طباطبایی که در مسجد رفعت قم برگزار شد، با اشاره به آیات و روایات احوالات قیامت را بیان کرد و گفت: قطع پیوند و ارتباط میان افراد از جمله این احوالات است.

 

وی افزود: در قیامت هیچ پیوندی کارآمد نبوده و قوانین و روابطی که در دنیای مادی حاکم است و زندگی بدون آنها مختل می‌شود، در آنجا قطع می‌شود.

 

حجت‌الاسلام مخبر با تأکید بر این‌که در قیامت هر فردی به فکر خود بوده و حاضر نیست بار مسؤولیت دیگران را بر دوش بکشد، بیان داشت: در آن زمان هوشمندی و ذکاوت فرد نیز مشکلی را حل نمی‌کند.

 

وی ادامه داد: در زندگی دنیوی تعلق داشتن به یک قوم و طایفه برای فرد مهم بوده و حتی به آن افتخار می‌کند، ولی در قیامت هیچ یک از این‌ها کار ساز نبوده و اعمال فرد مهم است، نه تعلق داشتن به یک طایفه و یا گروه.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که در قیامت حتی پیوندهای خانوادگی از هم گسسته می‌شود، با اشاره به آیات قرآن گفت: در قیامت مادر از فرزند، فرزند از مادر و برادر از برادر فرار می‌کند و هر فردی به فکر خودش است.

 

وی تصریح کرد: هر چند ممکن است در این دنیا ثروت به داد فرد برسد، ولی در قیامت کارآیی ندارد و حتی در آن زمان عذرخواهی افراد، دوستی با دیگران و سفارش کردن نیز پذیرفته نمی‌شود، البته شفاعت بحث جدایی است که به اذن الهی صورت می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام مخبر صداقت را از جمله مهم‌ترین متاع‌های فرد در قیامت عنوان کرد و یادآور شد: صدق انسان را به مقام رضای الهی می‌رساند و امام صادق(ع) در این‌باره می‌فرمایند «صداقت در نیت، عمل و گفتار فرد را صاحب قلب سلیم می‌کند».

 

وی بیان کرد: صداقت نیز به دو نوع قولی و فعلی تقسیم می‌شود که سخن مطابق واقع گفتن صدق قولی و عمل مطابق با اعتقادات صدق فعلی است، حتی در روایت تأکید شده است که افراد را به راستگویی و امانتداری بشناسید نه به ظاهر.

 

استاد حوزه و دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود صداقت را از ویژگی‌های مرحوم طباطبایی دانست و گفت: آن مرحوم هر چند تیزهوش و خوش ذهن بود، ولی تا زمانی که در موضوعی شک داشت، آن را با قاطعیت بیان نمی‌کرد، گفتار و عملش براساس باورهایش بود.

 

وی ادامه داد: ایشان در خانواده علم و فقاهت به دنیا آمد و با تربیت بی نظیر آیت‌الله طباطبایی و اشراف دقیق امام موسی صدر یک شخصیت ممتاز و ارزنده‌ای شد، به گونه‌ای که معتمد امام راحل بود.

 

حجت‌الاسلام مخبر همچنین از تلاش‌های مرحوم طباطبایی در پشت جبهه‌ها و برای برگزاری رفراندوم خبر داد و اظهار داشت: آن مرحوم از سابقون انقلاب بود که با رحلتش برگ دیگری از خاطرات انقلاب و نظام از میان رفت./993/پ202/ی

ارسال نظرات