۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۲۵۰۳۸۴
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

اولویت بانوان فاطمی توجه به همسر و تربیت فرزند است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که اولویت اول بانوان فاطمی، رسیدگی به همسر و توجه به تربیت فرزند است، گفت: حضرت زهرا(س) درخواستی از حضرت علی(ع) نداشتند تا ایشان شرمنده نشود، بانوان ما نیز باید موقعیت شناس باشند و درخواستی از همسر نداشته باشند که او شرمنده شود.
اولویت بانوان فاطمی توجه به همسر و  تربیت فرزند است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در مراسم سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) که به همت واحد خواهران مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در سالن اجتماعات مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) برگزار شد، گفت: بُعد مُلکی حضرت زهرا(س) برای تمام زمان ها الگو است.

 

وی به جایگاه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: ایشان، نه تنها برای بانوان بلکه برای تمام مردان و زنان عالم نیز الگو هستند، حضرت مهدی(عج) می فرمایند:«دختر پیامبر خدا برای من الگوی خوبی است».

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با بیان این که حضرت زهرا(س) انسان کامل هستند، افزود: انسان یک بعد شخصی و یک بعد شخصیتی دارد؛ زمانی که صحبت از بعد شخصیتی می شود، مراد روح و معنوی انسان است.

 

نیک با اشاره به این که انسان کامل، مظهر تام و تمام صفات خداوند و از نقص ها و عیب ها مبرا است، گفت: حضرت زهرا(س) هم در بعد شخصی، تام و تمام هستند و هم در بعد شخصیتی، دارای روحی کامل هستند، بدین معنا که هیچ گونه نقص و عیبی در وجود ایشان ندیده نشده است و هر چه کمال است، ایشان دارند. 

 

وی ابراز کرد: آفات روح، کمال انسان را متزلزل می کند، برای نمونه کینه، حسادت، عجب، دنیازدگی، عیب هایی هستند که شخصیت انسان و بعد روحی را از کمال می اندازند؛ از این رو انسانی که این عیوب در او باشد، شخصیت کاملی ندارد.

 

حضرت زهرا(س) الگوی کامل برای تمام انسان های کمال جو هستند

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حضرت زهرا(س)، از آن جا که اطهر هستند و آیه تطهیر در شأن ایشان نازل شده است، هیچ عیبی در وجود این بزرگوار نیست و مانند سایر معصومین وجودشان از تمام عیوب مبرا است، بدین جهت است که الگوی کامل برای تمام انسان های کمال جو هستند.

 

وی ابراز کرد: متأسفانه ما شخصیت حضرت زهرا(س) را فردی ظاهرا مظلوم و شکست معرفی کرده و فقط در بعد حجاب و عبادت خلاصه کردیم؛ در حالیکه ایشان در تمام ابعاد دارای کمال هستند. 

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که حضرت زهرا(س) الگوی شخص کمال طلب هستند، افزود: هر انسانی که سیر زندگی او استکمالی است، حضرت زهرا(س) برای او بهترین الگو است.

 

نیک گفت: شخصیت حضرت زهرا(س) شخصیتی متعادل، متوازن و زیبا است که تمام فضایل اخلاقی را دارند؛ متأسفانه عدم تعادل و توازن شخصیتی، آسیبی است که جامعه ما گرفتار آن شده است. در بعضی ابعاد خیلی قوی شدیم و بعضی دیگر از فضایل نقص داریم و این باعث می شود از داشتن شخصیتی متعادل و متوازن بی بهره باشیم؛ در حالی که ما باید به تمام فضایل و کمالات توجه کنیم.

 

وی ابراز کرد: حضرت زهرا(س) در بعد بخششی، هم قناعت، هم صرفه جویی و هم بخشش می کنند، ایشان قناعت می کردند تا فرزندان و همسرشان در آسایش باشند. ما نیز در بعد اجتماعی و رفتاری باید دست دهنده داشته باشیم و بخشنده باشیم. اول نسبت به خویشان خودمان و سپس نسبتب به ایتام و مساکین و سائلان دست بخشنده داشته باشیم.  

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد افزود: فیلسوفان، کمال را در عقل گرایی می جویند، عرفا، کمال انسانی را در عشق و معرفت جستجو می کنند، دانشمندان، کمال را در علم و تعلیم و تعلم می جویند، غربی ها کمال انسان را در آزادی جستجو می کنند، اما این که را باید مد نظر داشت که ما برای جستجوی کمال انسانی باید به قرآن و وحی نگاه کنیم.

 

 

حضرت زهرا(س) مظهر اسما و صفات الهی هستند

 

نیک ابراز کرد: حضرت زهرا(س) دارای تمام ابعاد کمالی و تجلی اسما و صفات خداوند هستند؛ از این رو ایشان در تمام ابعاد الگوی کامل محسوب می شوند.

 

وی با اشاره به این که حضرت زهرا(س) جان خود را تقدیم ولایت کردند، گفت: ایشان در تمام فضایل اعلی بودند. شخصیت حضرت زهرا(س) کامل و همه جانبه است؛ ایشان در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، سیاسی، اجتماعی و تربیتی اعلی بودند.

 

وی ابراز کرد: آیه شریفه «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ، بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ، دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند، اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند»، در شأن حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نازل شده است؛ این دو بزرگوار دو دریای علم و دانش و لطف و رحمت هستند.

 

اولویت بانوان فاطمی توجه به همسر و  تربیت فرزند است

 مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که اولویت اول بانوان فاطمی، رسیدگی به همسر و توجه به تربیت فرزند است، گفت: زندگی باید با گذشت و ایثار همراه باشد. پیامبر اکرم می فرمایند: «سخن مرد که به همسرش بگوید: «دوستت دارم» هرگز از قلب وی بیرون نمی رود».

 

نیک افزود: حضرت زهرا(س) درخواستی از حضرت علی(ع) نداشتند تا ایشان شرمنده نشود، بانوان ما نیز باید موقعیت شناس باشند و درخواستی از همسر نداشته باشند تا او شرمنده نشود.

 

حضرت زهرا(س) در قالب بازی، تولی و تبری را برای فرزندان بیان می کنند

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) طبع شعر داشتند، حضرت زهرا(س) اشعاری سرشار از مضامین بلند در ساعات بازی بچه های می خواندند و امروز نیز دانشمندان علوم تربیتی، به مسأله مهم بازی کردن با بچه ها اشاره می کنند.  

 

نیک افزود: حضرت زهرا(س) فضایل حضرت علی(ع) را برای فرزندان بازگو می کردند؛ چرا که هر اندازه پدر برای پسر بزرگوارتر باشد، شخصیت پسر بیشتر رشد می کند. پیامبر اکرم(ص) نیز در حدیث کساء امام حسن(ع) را «صاحب حوضی» خطاب می کنند.

 

وی ابراز کرد: حضرت فاطمه(س) نیز در موقعى که با امام حسن(ع) بازى مى کردند، می فرمودند: « اشبه اباکَ یَا حَسن وَ اعبد الها ذامنن، واخلع عَن الحَقِّ الرَّسَن وَ لاَ توال ذاالاحن، حسن جان مانند پدرت باش. ریسمان را از گردن حق بردار و خدای صاحب نعمت را عبادت کن و با افراد کینه توز همراه و دوست مباش»، حضرت زهرا(س) در قالب شعر تولی و تبری را بیان می کنند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) سرشار از شادی و نشاط بوده است، امام علی(ع) می فرمودند: «وَلقد کنتُ أنظُر إلیها فَتَنْکَشِفُ عنیّ الهمومَ والأحزان، هرگاه به چهره ی فاطمه(س) می نگریستم تمام غم و اندوهم برطرف می شد».

 

 وی تأکید کرد: خانواده های ما باید از زندگی حضرت زهرا(س) الگو برداری کنند؛ اعضای خانواده باید خوبی های یکدیگر را ببینند و زمانی که مشکلی به وجود می آید برای رفع آن گفت و گو کنند./1309/پ202/ب5

 

ارسال نظرات