۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۲۵۰۴۰۲
استاد حوزه و دانشگاه:

اخلاق در اسلام حتی رابطه انسان با محیط اطرافش را تشریع کرده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که مسئولیت انسان در برابر طبیعت اقتضا دارد تا اصول اخلاقی مرتبط با محیط زیست را کشف کرده و آن‌ها را به کار گیرد، گفت: همه ادیان الهی و بشری هدایت و سعادت انسان را مورد توجه قرار داده‌اند.
حجت‌الاسلام عزالدين رضانژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عزالدین رضا نژاد، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، امروز در همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس با بیان این که انسان برای رسیدن به هدف نهایی و بلند خود باید رابطه‌اش را به آفریدگار جهان به درستی درک کند، گفت: انسان بر همین مدار فکری اخلاقی که اسلام آن را راه زندگی می‌داند اقتضا دارد تا اصول اخلاقی مرتبط با محیط زیست را کشف کرده و آن‌ها را به کار گیرد.

 

حجت الاسلام رضا نژاد با بیان این که در دهه گذشته تلاش‌های علمی قابل توجهی در جهان صورت گرفت که دیدگاه ادیان زنده جهان را نسبت به موضوع محیط زیست ترسیم کرده و راهکارهای حفظ محیط زیست را ارایه دهند، گفت: یکی از مسایل مهم در موضوع محیط زیست مبحث آب است.

 

استاد جامعه المصطفی با بیان این که آب 71 درصد سطح زمین را پوشانده که 97 درصد این مقدار؛ آب شور اقیانوس‌ها و یا دریا و فقط 3 درصد آن به اصطلاح آب شیرین است، اظهار کرد : سه چهارم آب‌های شیرین به صورت یخ و برف در یخچال‌های قطبی و کوهستانی انباشته شده و یک چهارم باقیمانده آب مورد استفاده موجودات زنده را تشکیل می‌دهد.

 

حجت الاسلام رضا نژاد با اشاره به این که در قرآن کریم و سخنان پیشوایان معصوم (ع) اهتمام ویژه ای به بحث آب شده است، خاطرنشان کرد: آیات زیادی در قرآن کریم و صدها روایت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از منابع اسلامی به اهمیت آب در زندگی و حیات هستی پرداخته است.

 

وی ادامه داد: برخی از شاخص‌های اخلاقی زیست محیطی اسلام در حوزه آب شامل این است که آب را باید نعمت و رحمت و برکت الهی بدانیم و یا نگرش به آب به عنوان منشأ آفرینش هر موجود زنده مطرح است.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که اسلام اسراف آب و آلوده سازی و مصرف بیهوده آن را اگرچه در کنار رودخانه جاری باشد جایز ندانسته است، گفت: حفظ بهداشت و ضرر نرساندن به آبزیان و نهی از مسموم کردن در جنگ و تشویق به بهره‌وری صحیح از آب برای درخت کاری و کشاورزی و همچنین فرمان به بهره گیری از آن در انجام عبادات و طهارت از دیگر مباحث مطروحه در اسلام است.

 

وی ادامه داد: در آیین کنفوسیوس نیز آب روان نمادی از معرفت شناسی است و آب سمبل ساده زیستی و خوشبختی است. /921/پ202/ی

ارسال نظرات