۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۵۰۴۹۷
آیت الله استادی در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی:

کوچک ترین برکت موسوعه نگاری تربیت محققان ارزنده است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی حوزه علمیه با بیان این که تهیه موسوعه کتاب های فقهای شیعه کار بسیار ارزشمندی است، گفت: یکی از برکات موسوعه نگاری و جمع آوری کتاب های فقها، تربیت و پرورش محققانی بسیار ارزنده از میان طلاب و روحانیان است؛ افرادی که با کتب فقها به خوبی آشنایی پیدا کرده اند.
آيت الله استادي آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی از کتاب «موسوعة الشهید الثانی» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: سوالات متعددی که درباره عمر علما و زعمای بزرگ شیعه و تغییر نظریات ایشان وجود دارد تنها با بررسی دقیق کتاب ها و آثارشان امکان پذیر است.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه در ادامه افزود: تهیه موسوعه کتاب های علمای بزرگ شیعه کمک می کند تا بتوان از تغییر و تبدل های نظریات ایشان و تاریخ تدوین آثارشان آگاهی دقیقی یافت.

 

وی ضمن انتقاد از شناسنامه نویسی از علما به وسیله ظنیات و احتمالات تأکید کرد: بررسی زندگی فقهای شیعه و مباحث مشهوری از زندگی فقهی ایشان که میان علما مطرح است، تحقیق دقیقی را می طلبد.

 

آیت الله استادی با بیان این که در خصوص سیر فقه، حقوق و تاریخ سوالات متعددی وجود دارد، عنوان کرد: برخی از افراد به بهانه مشکوک بودن استناد از چاپ کتاب های برخی فقهای قدیم ممانعت می کنند؛ در حالی که باید در تاریخ فقه و حقوق تحقیق و بررسی دقیق انجام دهند تا نقاط تاریک و مشکوک را روشن کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ادعاهایی که در خصوص رابطه فلسفه و اصول فقه می شود، خاطرنشان کرد: محققان باید درباره تفاوتی که میان فتواهای فقها و اصولیون فیلسوف و مخالف فلسفه وجود دارد، تحقیق تا نقاط مبهم را حل کنند.

 

وی با بیان این که یکی از علمای گذشته به مدت 10 سال مشغول تألیف کتاب تفسیر قرآن کریم بود، اظهار داشت: زعمای قدیم شیعه بدون این که به فکر منفعتی باشند، سال ها وقت شریف شان را برای تألیف کتابی می گذاشتند تا در نهایت تعداد معدودی از آن کتاب استفاده کنند.

 

آیت الله استادی با انتقاد از این سخن که فقه شیعه افول کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید در کتب فقهی علما به ویژه از زمان مرحوم وحید بهبهانی به بعد تحقیق کرد تا میزان رشد و ضعف نظریات را دریافت.

 

وی در پایان با بیان این که تهیه موسوعه کتاب های فقهای شیعه کار بسیار ارزشمندی است، گفت: یکی از برکات موسوعه نگاری و جمع آوری کتاب های فقها، تربیت و پرورش محققانی بسیار ارزنده از میان طلاب و روحانیان است؛ افرادی که با کتب فقها به خوبی آشنایی پیدا کرده اند.

 

دبیر پیشین شورای عالی حوزه علمیه همچنین در این مراسم تذکراتی نسبت به موسوعه نگاری و کارهای گروهی در تألیف کتاب یادآور شد./997/پ202/ج

ارسال نظرات