۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۵۰۸۹۸

خبرهای کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ گفت و گوی تلویزیونی مدیرکل اوقاف خراسان رضوی پیرامون طرح تربیت حافظان قرآن کریم، ثبت دومین وقف قرآنی شهرستان درگز، کسب رتبه های برترکشوری توسط حافظان مشهدی درسی و هفتمین دوره مسابقات قرآن عناوین مهمترین خبرهای اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
 اوقاف

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، بانوی نیکوکار درگزی یک باب منزل مسکونی را وقف امور قرآنی در این شهرستان کرد.

 

واقف خیر اندیش، صدیقه بایسته یک باب منزل مسکونی به ارزش نیم میلیارد ریال را وقف فعالیت های قرآنی در شهرستان درگز نمود.

 

بنا بر این گزارش از ابتدای سال جاری تاکنون 10 وقف جدید در این شهرستان به ثبت رسیده که بیشتر شامل زمین ، آب و منزل مسکونی بوده است.

 

گفتنی است دو وقف از ده وقف جدید در سال 93 با نیت فعالیت های قرآنی صورت گرفته است.

 

کسب رتبه های برترکشوری توسط حافظان مشهدی درسی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم
در سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم در مرحله کشوری نخبگان قرآنی خراسان رضوی حائز رتبه های برتر این دوره از مسابقات شدند.

 

بنا براین گزارش محمد مهدی رجبی و محمد خاکپور رتبه های اول و دوم رشته حفظ کل را کسب نمودند. همچنین در رشته قرائت محسن حسنی کارگر و جواد سلیمانی رتبه های دوم و پنجم این رشته را از آن خود کردند.

 

رضا گلشاهی دررشته حفظ 20 جزء واحسان محمدی در رشته ترتیل به ترتیب حائز رتبه اول و چهارم شدند.

 

 وقف یک اصله درخت گردو توسط نیکوکار جغتایی

واقف خیر اندیش، قربانعلی زرقانی یک اصله درخت گردو در روستای زرقان جغتای را وقف کرد.

 

این وقف با نیت تعزیه داری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا صورت گرفته است. ارزش وقف مذکور سی میلیون ریال می باشد.

 

گفتنی است با ثبت این وقف که ارزش آن سی میلیون ریال است، سی و چهارمین وقف جغتای در سال جاری به ثبت رسید.

 

 طرح تربیت حافظان قرآن کریم خون تازه ای در رگ های جریان حفظ قرآنی

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در برنامه گفت وگوی سیمای خراسان رضوی گفت: با شروع طرح تربیت حافظان قرآنی گویی خون تازه ای در رگ های جریان حفظ قرآنی کشور جاری شد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد به نحوه تشکیل و علت تشکیل این طرح پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری 3 سال پیش در که در جمع محفل قرآنی تعبیری را به کار بردند و فرمودند: "ما در کشور حافظ قرآن کم داریم قبلا می گفتم 1 میلیون حافظ داشته باشیم.

 

وی با تاکید براینکه ما در انجام همه ماموریت های خود بر سر سفره ولی نعمت مان حضرت علی بن موسی الرضا قرار داریم و موضوع طرح حفظ قرآن هم از این قاعده مسثنی نیست گفت: در همین راستا ماموریت هایی برای همه استان ها مشخص شد و استان خراسان رضوی هم تراز با دیگر استان ها طرح را شروع کرده است و ما الان در سومین سال اجرای این طرح هستیم.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد هدف از این طرح را انس با قران بیان کرد و گفت : آزمون طرح حفظ در دو بخش حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی برگزار می شود که از ابتدای هر سال در طرح با برگزاری کلاس طرح شروع می شود. در حفظ ترتیبی از حفظ جزء 30 شروع می شود و تا حفظ کل ادامه دارد.در حفظ موضوعی در دو قسمت 300 موضوع و 120 موضوع آزمون برگزار می شود و قرآن آموزان در رشته حفظ موضوعی با مطالعه کتاب هایی قرآن درآمیخته می شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در بیان آمار طرح ملی حفظ گفت: خراسان رضوی در سال 91 ، 4150 نفر قرآن آموز، 220 مربی ،325 کلاس ،در سال 92 ،8481 نفر قرآن آموز،357 مربی، 385 کلاس داشته است که در آزمون کتبی این سال 6198 نفر شرکت کرده اند.

 

وی افزود: در سال 93 و سومین سال طرح 20613 نفر ثبت نامی داشتیم که در بخش ترتیبی 12316نفر و در بخش موضوعی 8000 قرآن آموز داشتیم که امیدواریم در آزمون روز پایانی که در 15 اسفند ماه برگزار می شود حضور حداکثری شرکت کنندگان در این آزمون را داشته باشیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد از آموزش و پرورش ناحیه 1 و 5 مشهد به خاطر اهتمام در بخش موضوعی طرح تشکر کرد و گفت : ناحیه 1 و 5 آموزش و پرورش در آموزش 8000 حافظ قرآنی در حاشیه شهر مشهد در بخش موضوعی قرآن اهتمام ویژه به کار بردند و این یک دستاورد بزرگ است و جای تقدیر و تشکر دارد.

 

وی در ادامه به نقش موثر مربیان و معلمان قرآنی اشاره کرد و گفت:اگر همت و دلسوزی و کار شبانه روزی مربیان نبود هیچ و قت این دستاورد به دست نمی آمد. مربیان و معلمان قرآنی یکی دیگر از محورهای طرح حافظان قرآن هستند.

 

 حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد نقش دستگاه های فرهنگی و اجرایی در این امر اشاره کرد و گفت :اگرانرژی ها و وقت ها و امکاناتی که از بیت المال در اختیار دستگاه های دولتی است به سمتی اولویت های اصلی ببریم، مطمئنا استقبال بیشتری خواهد شد.

 

وی افزود: نباید از نقش و ظرفیت های مردمی غافل بود و مطمئنا ظرفیت های مردمی کمتر از ظرفیت های دولتی نیست./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات