۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۲۵۴۰۵۳
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

اسراف‌کنندگان مورد غضب الهی هستند

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: خداوند در قرآن می‌فرمایند: از نعمت‌های پاکیزه بخورید و استفاده کنید اما نسبت به آن طغیان نداشه باشید هرکس چنین باشد مورد غضب الهی نبوده و صعود خواهد کرد.
آيت الله محمدي ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شامگاه پنج‌شنبه در جلسه تفسر سوره حمد این هفته که در مصلی شهرری برگزار شد، گفت: ششمین مورد از موارد غضب الهی ناسپاسی نسبت نعمت‌های الهی است.

 

وی افزود: ما در نمازهای خود از خداوند می‌خواهیم که ما را به راهی هدایت کند که منتهی به سعادت ابدی شده و ما را از کسانی که مورد غضب الهی هستند قرار ندهد.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به آنچه در جلسات قبل در مورد غضب الهی گفته شده، عنوان کرد: در جلسات قبل 5 مورد از موارد غضب الهی گفته شده است که ششمین مورد آن ناسپاسی نسبت به نعمت‌های الهی است.

 

طغیان کنندگان در نعمت الهی مورد غضب او هستند

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به آیه 81 سوره طه اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرمایند: از نعمت‌های پاکیزه بخورید و استفاده کنید اما نسبت به آن طغیان نداشه باشید هرکس چنین باشد مورد غضب الهی نبوده و صعود خواهد کرد.

 

وی با اشاره به آیه 80 سوره طه بیان داشت: خداوند در این سوره خطاب به بنی‌اسرائیل نعمت‌های خود را یادآوری می‌کند، خداوند سه نعمت بزرگ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به بنی‌اسرائیل داد.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درادامه گفت: نعمت سیاسی به آنها پیامبر عطا کرد و آنها را از جنگ با سایرین در امان نگه ‌داشت.

 

کسانی نعمت الهی را درست مصرف کنند صعود خواهند کرد

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به نعمت اقتصادی افزود: در زمینه نعمت اقتصادی خداوند برای آنها غذاهای لذیذی از آسمان نازل کرد و از آنها خواست که بخورند اما اسراف نکنند، کسانی که به اندازه مصرف کنند صعود اما کسانی که اسراف داشته باشند سقوط کرده و مورد غضب الهی قرار خواهند گرفت.

 

وی تصریح کرد: هر کس هر قوم یا خانواده‌ای که از نعمت‌های الهی استفاده می‌کند اگر کفر کند به اندازه کفران نعمتی که کرده مجازات می‌شود، امیرمومنان(ع) هنگام عبور از نزدیکی مدائن آثار طاق کسری را مشاهده کردند و به یاران خود فرمودند شاهان ایران چه میزان باغ‌ها و نعمت‌ها گذاشتند و رفتند حال نه آسمان و نه زمین بر آنان گریه نمی‌کند آنها غضب الهی را در ازای کفران نعمت به دست آورده و دنیای خود را از دست دادند.

 

شکر نعمت برکت آن را زیاد می‌کند

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به آثار شکر نعمت ابراز کرد: شکر نعمت مقدار و برکت آن را زیاد می‌کند اما اگر نعمت در مسیر درست مصرف نشود آن نعمت به بلا تبدیل می‌شود خداوند می‌فرماید اسراف در همین دنیا جزا داده می‌شود.

 

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به حدیثی از امیرمومنان(ع) عنوان کرد: امیرمومنان(ع) می‌فرمایند: انسان نه تنها از گناهان بلکه از استفاده نابجای نعمت‌ها نیز باید بترسد زیرا اگر از نعمت در مسیر درست استفاده نشود تبدیل به بلا می‌گردد.

 

وی با اشاره به حدیث دیگری از پیامبر(ص) گفت: پیامبر(ص) فرمود: قبل از این‌که چهار چیز از دست شما گرفته شود قدر آن را بدانید، و آن چهار چیز  جوانی قبل از پیری، سلامتی قبل از بیماری، قناعت قبل از فقر و زندگی قبل از مرگ است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: روز قیامت مجرمان با دیدن عذاب خود پشیمان شده و می‌گویند که خدایا ما را برگردان ما یقین نداشتیم خداوند در پاسخ آنها می‌فرماید: آیا به شما جوانی و عمر ندادیم./807/پ202/ب

ارسال نظرات