۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۵۴۳۰۸
مدیر نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

ایجاد همدلی و همزبانی از رسالت‌های ذاتی حوزه های علمیه و روحانیت است

خبرگزاری رساـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: تلاش برای تحقق همدلی و همزبانی در جامعه از رسالت های ذاتی حوزه های علمیه و روحانیت محسوب می شود.
حجت الاسلام سالاري - مسؤول نمايندگي حوزه علميه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی امروز در جمع طلاب مدرسه تخصصی امام خامنه ای(مدظله العالی) بجنورد، با تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، دخت نبی مکرم اسلام(ص) و هفته زن، اظهار کرد: یکی از ویژگی‏های بزرگ بانوی دو عالم آراستگی به ادب انسانی و اسلامی بود به گونه ای که می توان حضرت فاطمه(س) را به معنای واقعی سمبل ادب انسانی نامید.

 

وی با بیان این که حضرت زهرا(س) سمبل ادب انسانی در برابر پروردگار، پیامبر اکرم(ص)، همسر، فرزندان، زیردستان و حتی دشمنان است، خاطرنشان کرد: گل زیبای وجود حضرت فاطمه(س) به گونه ای در بستر بعثت رویید و زیر اشعه نورافشان وحی رشد کرد که تمامی مناسبات و سکنات وی توأم با ادب و کرامت و بزرگی بود.

 

حجت الاسلام سالاری مکی در تشریح ادب حضرت زهرا(س) در برابر پیامبر اکرم(ص)، با قرائت آیه «لا تجعلوا دعا الرسول بینکم کدعا بعضکم بعضا؛ آن گونه که یکدیگر را صدا می زنید، پیامبر را صدا نزنید، بلکه ادب شایسته و بایسته را رعایت کنید.»، افزود: با وجود این که حضرت فاطمه(س) در برابر دیگران به ویژه پدر سمبل ادب بود و مهر و محبت فراوانی نسبت به حضرت محمد(ص) داشت اما پس از شنیدن این آیه شریفه، دیگر پیامبر اکرم(ص) را «پدر» صدا نزد و با ادب مور نظر خدا او را مورد خطاب قرار می داد تا آن که پیامبر گرامی اسلام به وی فرمود: این هشدار برای مردم است نه تو که سراپا ادب و ارزش های اخلاقی هستی، تو همواره من را پدر صدا بزن که این گونه صدا زدن تو قلب مرا زنده تر و شادتر می کند.

 

حضرت فاطمه؛ سمبل ادب انسانی و اسلامی

 

وی در تشریح ادب حضرت فاطمه(س) در برابر همسر با اشاره به یک روایت، گفت: حضرت علی(ع) باغی احداث کرد و آن را به 12 هزار درهم فروخت و تمام مبلغ را نیز انفاق کرد اما وقتی که  حضرت فاطمه(س) از این موضوع آگاه شد به علی(ع) به مزاح فرمود: «من و فرزندانم گرسنه ایم شک ندارم که تو نیز مانند ما گرسنه ای و با این حال، یک درهم نیز از فروش آن باغ برای ما باقی نمانده است».

 

حجت الاسلام سالاری اضافه کرد: آن بانوی بزرگوار پس از این مزاح از گفته خویش عذرخواهی کرد و در نهایت ادب فرمود: «فإنّی أستغفر اللّه ولا أعود أبداً؛ پس استغفار می کنم و هیچگاه تکرار نمی کنم».

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در ادامه در تشریح ادب حضرت فاطمه(س) در برابر فرزندان، خاطرنشان کرد: یکی از آخرین جملات دخت نبی مکرم اسلام(ص) خطاب به امام علی(ع) پیش از شهادت این بود که «و استودعک الله و اقرا علی ولدی السلام الی یوم القیامه؛ شما را به خدا می سپارم و بر فرزندانم تا روز قیامت سلام و درود می فرستم».

 

وی با اشاره به ادب آن حضرت در برابر زیردستان، افزود: مصداق بارز این ادب تقسیم کارهای خانه با فضه، کنیز منزل امام علی(ع) بود به گونه ای که فاطمه(س) بنا به سفارش حضرت رسول(ص) کارهای خانه را با فضه تقسیم کرده بود و یک روز فضه کار می کرد و روز دیگر آن حضرت کارهای منزل را به تنهایی انجام می داد.

 

حجت الاسلام سالاری با یادآوری ادب حضرت زهرا(س) در برابر مغبوضان نیز اظهار کرد: شیوه رفتار آن حضرت در برابر خلیفه اول گویای ادب و عزت نفس والای دخت نبی مکرم اسلام(ص) است.

 

درک متقابل وظایف لازمه تحقق همدلی و همزبانی است

 

مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب شعار دولت و ملت، همدلی و همزبانی برای سال 94 از سوی رهبر معظم انقلاب، با بیان این که همه افراد برای تحقق این شعار می بایست فعالیت کنند، اظهار کرد: بر اساس آموزه های اسلامی رمز تحقق این مهم در جامعه اسلامی درک و اجرای متقابل وظایف است.

 

وی با قرائت فرازی از خطبه 216 نهج البلاغه، افزود: امام علی(ع) در این خطبه می فرماید: «فعلیکم بالتناصح فی ذلک و حسن التعاون علیه ...؛ بر شما باد که یکدیگر را بر ادای حقوق(حقوق متقابل حکومت و مردم) نصیحت و به خوبی در انجام آن همکاری کنید».

 

حجت الاسلام سالاری اضافه کرد: امام(ع) در فرازی دیگر می فرماید: « فلا تکفو عنی عن مقالة بحق أو مشورة بعدل فانی است فی نفسی بفوق أن أخطی و لا آمن ذلک من فعلی الا أن تکفی الله من نفسی ما هو املک به منی؛ از گفتار حق و مشورت به عدل خودداری نکنید زیرا من خود را بالاتر آن که خطا کنم نمی‌دانم و از خطا در کار خویش ایمن نیستم مگر که خداوند من را به آن چه او مالک تر است به آن از من، کفایت کند».

 

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در این خطبه به خوبی اهمیت درک و اجرای متقابل وظایف میان ملت و دولت را بیان می کند چرا که در این صورت همدلی و همزبانی به صورت عملی در جامعه به منصه ظهور می رسد.

 

حجت الاسلام سالاری در خاتمه با اشاره به وظایف طلاب و روحانیان در راستای تحقق شعار سال و اجرای همدلی و همزبانی در جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: تلاش برای تحقق همدلی و همزبانی در جامعه از رسالت های ذاتی حوزه های علمیه و روحانیت به شمار می رود./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات