۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۵۴۸۵۵
دبیر شورای زکات خراسان شمالی:

میزان جمع آوری زکات در خراسان شمالی 70 درصد افزایش یافت

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی گفت: میزان جمع آوری زکات در این استان در سال 93 به نسبت سال پیش از آن 70 درصد افزایش یافت.
زكات

امان الله حسین پور، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از افزایش 70 درصدی میزان جمع آوری زکات در استان خراسان شمالی در سال 93 به نسبت سال پیش از آن خبر داد و افزود: سال گذشته در مجموع 94 میلیارد و 817 میلیون ریال زکات از سطح استان جمع آوری شد.

 

وی رشد چشمگیر میزان جمع آوری زکات در استان خراسان شمالی را مرهون همت فعالان عرصه زکات و مشارکت مردم مؤمن و معتقد استان دانست و اضافه کرد: با عمل به این واجب الهی و جمع آوری حدود 95 میلیارد ریال زکات در استان، تمامی اعتبار گردآوری شده در راستای مصالح و رفع  ضرورت های فقیران، مستمندان و دیگر مجاری شرعی هزینه شد.

 

حسین پور با اشاره به این که افزایش میزان جمع آوری زکات در خراسان شمالی نشان دهنده سطح بالای دینداری مردم استان است، تصریح کرد: با وجود این که برای سال گذشته پیش بینی شورای زکات کشور برای عمل به این فریضه الهی در استان خراسان شمالی 67 میلیارد ریال بود اما با مشارکت مردم و فعالیت جهادی متولیان جمع آوری زکات در استان بیش از 140 درصد از برنامه پیش بینی شده برای جمع آوری زکات در خراسان شمالی محقق شد.

 

این مسؤول با اشاره به این که این میزان زکات از سوی اهالی بیش از 290 روستای خراسان شمالی پرداخت شده بود، خاطرنشان کرد: تاکنون از محل اعتبارات زکات جمع آوری شده در استان در مجموع احداث 300 پروژه عمرانی در روستاهای مختلف خراسان شمالی آغاز شده است.

 

وی اضافه کرد: این پروژه ها شامل مسجد، حسینه، خانه عالم، غسالخانه، کتابخانه، راه‌های ارتباطی بین مزارع و غیره هستند.

 

حسین پور اظهار کرد: به طور میانگین 70 درصد زکات جمع آوری شده در روستاهای خراسان شمالی برای اجرای طرح های عمرانی و 30 درصد نیز برای کمک به نیازمندان و انجام کارهای فرهنگی هزینه می شود.

 

به گفته وی شورای زکات استان خراسان شمالی تمامی مبالغ جمع آوری شده از محل زکات در هر منطقه را به مستمندان و مددجویان همان منطقه باز می گرداند تا در بخش های مختلفی مانند مسکن، ازدواج و درمان هزینه شود و بخشی از این مبالغ نیز صرف اجرای امور عمرانی در همان منطقه می شود.

 

این مسؤول در ادامه با تأکید بر لزوم بازنگری در زمینه هزینه کرد زکات در خراسان شمالی، افزود: در حال حاضر 70 درصد زکات جمع آوری شده صرف اجرای امور عمرانی و 30 درصد برای رفع نیاز محرومان هزینه می شود در حالی که بر اساس آموزه های اسلامی در هزینه کرد زکات، رفع نیاز مستمندان و دست گیری از محرومان نسبت به اجرای پروژه های عمرانی اولویت دارد و شورای زکات خراسان شمالی نیز سعی می کند به مرور این رویه را تغییر دهد.

 

حسین پور با بیان اینکه فرهنگ سازی از مهمترین اقدامات در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ پرداخت زکات در بین مردم است، اضافه کرد: باید ابتدا مردم را با جاذبه های زکات آشنا ساخت تا نگاه آنها به زکات مانند مالیات نباشد و انگیزه دینی جایگاه خود را داشته باشد.

 

وی با اشاره به این که با توجه به اجرای برنامه های مدون از سوی شورای زکات خراسان شمالی، روند پرداخت زکات در استان رشد مطلوبی داشته و هر ساله کشاورزان به این سنت الهی توجه می کنند، خاطر نشان کرد: در راستایانجام فعالیت های تبلیغی و ترویجی زکات در روستاهای خراسان شمالی، در حال حاضر 171 روحانی مبلغ در شهرستان های مختلف این استان در این زمینه فعالیت می کنند.

 

به گفته دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی افزون بر فعالیت روحانیان مبلغ در راستای ترویج و جمع آوری زکات در استان، اکنون دو هزار و 322 نفر نیز به عنوان عاملان افتخاری جمع آوری زکات با شورای زکات استان خراسان شمالی همکاری دارند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات