۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۲۵۴۹۸۴
استاد حوزه علمیه سمنان تبیین کرد؛

پنج رمز موفقیت یک مسلمان واقعی از منظر امام صادق

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه سمنان گفت: رمز تعالی معنوی انسان معاصر در شناخت سیره اهل بیت(ع) و حرکت در مسیر حقایق و درس‌های جاودانه آن نهفته است.
سبک زندگي اسلامي از منظر امام صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت‏الاسلام‏ نجف دیانی، استاد حوزه علمیه سمنان شب گذشته در نشست اخلاقی با حضور پاسداران و بسیجیان این شهرستان که در محل حسینیه امام خمینی(ره) سمنان برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های مؤمنان از منظر اسلام به روایت امام صادق (ع)، اظهار داشت: رمز موفقیت مسلمان واقعی در دنیا و آخرت از دیدگاه آن امام بزرگوار در پنج نکته یعنی وفای به عهد، حیا، برنامه‏ریزی، حسن خلق و  حریت و آزادگی نهفته است.

 

وی این پنج مؤلفه بیان شده از سوی امام صادق(ع) را رموز موفقیت انسان در هر دوره و زمان دانست و در تشریح هریک از این خصایص، تصریح کرد: وفای به عهد نخستین رمز موفقیت انسان در دنیا و آخرت است که نشانه این وفاداری پایبندی مسلمان و مؤمن واقعی به تعهدات دینی است.

 

حجت‏الاسلام دیانی اضافه کرد: مسلمان باید در ارتباطات اجتماعی و روابط خانوادگی و غیره متعهد به قول‏هایش باشد، همانا در سه جایگاه مهم این وفای به عهد از مسلمان خواسته می‏شود؛ اول در عالم قبر، دوم در برزخ و سوم در قیامت که این خود نشان‏دهنده اهمیت این اصل است.

 

وی با بیان اینکه دومین رمز موفقیت انسان بر دو قسم عقل و جهل تقسیم‏بندی می‏شود، اظهار داشت: حیای عقلی این است که انسان قبل از ارتکاب گناه از خود خجالت بکشد و حیای جهلی آن است که انسان سال‏ها عبادت کند، ولی به خاطر ندانستن مسائل شرعی عباداتش همواره با اشکال مواجه بوده که در این صورت باید برای رفع اشکال اقدام کند.

 

این استاد حوزه علمیه سمنان، در تبیین سومین شاه کلید موفقیت انسان از منظر سیره اهل بیت(ع) گفت: بی‏شک در قرن اخیر برنامه‏ریزی، جزء لاینفک زندگی انسان موفق است که خدای متعال از قرن‏ها پیش آن را در کتاب مسلمانان برای استفاده بشریت قرار داده است.

 

حجت‏الاسلام دیانی خاطر‌نشان کرد: یکی از مهم ترین خصایصی که از اهمیت بالایی در نزد اولیای الهی برخوردار می‌باشد و قبولی بسیاری از عبادات در گرو رعایت این اصل در زندگی این است که انسان متخلق به صفت عالیه اخلاقی به نام حُسن خلق باشد.

 

وی در تبیین واژه حریت به عنوان آخرین کلید موفقیت انسان در کلام گهربار امام صادق(ع)، افزود: حریت، همان آزادگی و آزادمردی است که امام حسین(ع) وقتی با بدترین مردم زمانه خود در لشکر دشمن برخورد کرد، به آنان گفت: با اینکه بار گناهتان سنگین‏تر از تصور است؛ لااقل آزاده باشید و در رویارویی با اهل بیت پیامبر(ص) مانند برده‏های حلقه بگوش نباشید و آزادمرد باشید، اگر شأن ما را برنمی‏تابید، حداقل چون انسان‏های آزاد با ما رفتار کنید.

 

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: در نظر گرفتن حریت به‌عنوان صفتی متعالی برای بشریت نشانگر این مطلب است که انسان در برخورد با دیگران باید حداقل انسان بودن آنان را مورد توجه قرار داده و چون انسان‏ها هم نوع هستند؛ نباید با بدترین راه ممکن با یکدیگر تقابل کنند./977/پ202/ب4

ارسال نظرات