۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۲۵۵۰۲۴
استاد حوزه و دانشگاه:

تعلیق عمره رفتار مناسبی در قبال بدرفتاری آل سعود است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: البته تعلیق کردن موقت سفر عمره به عربستان به معنای تحریم و یا لغو آن نیست و می‏تواند از مصادیق سیاست صحیح در مقابله با رفتارهای آل سعود باشد.
حج

حجت‏الاسلام علیرضا نظری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره تعلیق سفر عمره مفرده از سوی دولت گفت: عمره مفرده از دستورات اولیه و کلیدی اسلام است که به صراحت در قرآن و روایات به آن تأکید شده است.

 

 

وی افزود: استحباب حج از سوی شارع مقدس وضع شده است و بارها بر آن در روایات منقول از اهل بیت(ع) اجر بسیار زیاد آن بیان شده تا همه مسلمانان به آن رجوع کنند و حرمین شریفین مخصوص به هیچ گروه خاصی نیست.

 

 

 

این کارشناس دینی خاطر نشان کرد: البته این استحباب و حتی وجوب حج ممکن است به سبب دلایل و مصلحت بزرگتری از سوی همان شارع لغو شود چرا که حج اگر سبب از بین رفتن آبرو یا هتک حرمت مومن شود از مصلحت خارج شده است.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: البته هر شخص یا سازمانی حق لغو حج را ندارد بلکه این مصلحت یا مفسده در امور دینی را مجتهد جامعه‏الشرایط و یا ولی فقیه مسلمانان درک می‏کند.

 

 

 

استاد پژوهشکده دارالحدیث حوزه علمیه قم تأکید کرد: از مهم‏ترین فلسفه‏های حج تقریب اذهان و قلوب مسلمانان است و اگر عده‏ای از مسلمانان با بدرفتاری و بی احترامی به دیگر مذاهب سبب تفرقه شوند دیگر مسلمانان نباید عرصه را خالی کنند و خود را از ظرفیت بینهایت حج محروم کنند.

 

 

 

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در نهج‏البلاغه خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) می‏فرمایند اگر خانه خدا را خالی کنید دشمنان شما را خواهند بلعید؛ این پیام امام علی(ع) در واقع تأکید بر خالی نگذاشتن عرصه حج است و باید این رفتار خصمانه مدیران خانه خدا را با سیاست‏های دقیق دفع کرد.

 

 

 

وی در پایان گفت: البته تعلیق کردن موقت سفر عمره به عربستان به معنای تحریم و یا لغو آن نیست و می‏تواند از مصادیق سیاست صحیح در مقابله با رفتارهای آل سعود باشد./1329/ت302/ش
ارسال نظرات