۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۲۵۶۲۴۵
استاد حوزه علمیه خواهران تبیین کرد؛

حقیقت خواب و رؤیا از منظر آیات و روایات

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: خواب ها و رؤیاهایی که انسان در عالم خواب دریافت می کند، از شگفتی های پیچیده و اسرار آمیز وجود آدمی است؛ چرا که خواب و رؤیا خود از رمز و راز شگفتی پیروی می کنند.
خواب و رؤبا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم عامری فرد، معاون پژوهش مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد، امروز در مراسم معرفی کتاب «خواب و رویا از منظر قرآن» نوشته حجت الاسلام علی سائلی(مؤسس مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد) که در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، به بیان نکات برگزیده ای از کتاب اشاره کرد.

 

وی با تأکید به این که بهترین منبع و مأخذ برای شناخت خواب و رویا، قرآن کریم است، تصریح کرد: در قرآن کریم از انبیای الهی، پیامبران و اشخاص بزرگ و همچنین از انسان های معمولی قریب به ده مورد خواب ذکر شده است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به اهمیت خواب و رویا اشاره و اظهار کرد: در بعضی از روایات آمده است که خواب، جزئی از بیست و چهار قسمت نبوت است و نیز در برخی دیگر از روایات جزئی از بیست و شش قسمت نبوت ذکر شده است.

 

عامری فرد افزود: پاره ای از آداب کمک می کنند که رؤیاهای انسان با تصرفات و دخالت های کمتری از ناحیه خیال و واهمه مواجه گردد؛ موقع خواب با طهارت بودن، خواندن اذکار و دعاهایی که هنگام خواب وارد شده است، همچون تسبیح حضرت زهرا(س) از جمله این آداب است. 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به بخش دیگری از کتاب، اظهار کرد: خواب ها و رؤیاهایی که انسان در عالم خواب دریافت می کند، از شگفتی های پیچیده و اسرار آمیز وجود آدمی است؛ چرا که خواب و رؤیا خود از رمز و راز شگفتی پیروی می کند.

 

عامری فرد با اشاره به این که رؤیاهای صادقانه پنجره ای به سوی حقایق است و رازهایی را برای ما هویدا می کند، گفت: اگر معتقدیم پاره ای از خواب ها ما صادقانه و پاره ای دیگر کاذبه است؛ بنابراین نیاز است معیارهای لازم را جهت بازشناسی خواب های صادقانه از خواب های کاذبه کشف کنیم.

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد ابراز کرد: کتاب «خواب و رویا از منظر قرآن»، مجموعه درس های حجت الاسلام سائلی است که بیش از دو دهه قبل در مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد، در جمع تعدادی از علاقه مندان به مباحث معرفتی مطرح شده و نوشته های آن پس از اصلاح و تعدیل از سوی هسته علمی مدرسه با سرپرستی سرکار خانم نوعی، مسؤول هسته علمی به صورت حاضر در آمده است.

 

عامری فرد ادامه داد: نمی توان گفت مطالعه این کتاب خواننده را بر تعبیر خواب و کشف اسرار آن چیره و مسلط می کند؛ اما یک سلسله اصول کلی که مستخرج از آیات و روایات است را در اختیار افراد قرار می دهد تا از افراط گری و تفریط گری پرهیز کنند و با آگاهی بیشتر قضاوت کنند.

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: نسبت به خواب و رویا همواره افکار و اندیشه های انحرافی و گمراه کنده وجود داشته است که مطالعه این کتاب ما را در پاسخ به سؤالات مربوط به خواب و رویا یاری می کند./1309/پ202/ح

ارسال نظرات