۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۵۶۵۷۸
استاد حوزه علمیه کهنوج تأکید کرد؛

اهمیت افزایش جمعیت برای مردم جنوب تبیین نشده/ انتقال جمعیتی و مذهبی در مناطق جنوب سریع است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه ولی عصر کهنوج گفت: مردم جنوب کرمان به دلیل فقر اقتصادی همچنین کمبود اطلاعات در زمینه اهمیت موضوع جمعیت، به افزایش جمعیت رغبت چندانی نشان نمی دهند.
کاهش جمعيت

حجت الاسلام حسن دهقان، استاد حوزه علمیه حضرت ولی عصر کهنوج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت، خاطرنشان کرد: موضوع جمعیت در جنوب کرمان، با توجه به هم مرز بودن با سیستان و بلوچستان و استقرار تعدادی از اهل سنت در این منطقه، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

وی بیان کرد: این منطقه از لحاظ امکانات اولیه زندگی در فقر زیادی به سر می برد و این یکی از عواملی است که سبب شده جمعیت شیعه منطقه به جمعیت زیاد رغبتی نشان ندهد.

 

استاد حوزه علمیه کهنوج افزود: البته با توجه به سطح زندگی مردم جنوب، کمبود امکانات چندان در  اداره زندگی و موضوع جمعیت تأثیر گذار نیست اما به هر حال این مسأله توجیهی است برای مردم منطقه تا به سمت افزایش جمعیت نروند.

 

حجت الاسلام دهقان عامل فرهنگی و ذهنی را از دیگر عوامل تأثیر گذار در مسأله جمعیت دانست و افزود: برای مردم شیعه این مناطق هنوز ضرورت افزایش جمعیت به درستی تبیین نشده است، به همین دلیل آنها به ندرت از تبعات کاهش جمعیت در این مناطق و خطراتی که در آینده برای آنان به دنبال دارد، آگاه هستند.

 

وی اظهار داشت: شیعیانی که در این مناطق زندگی می کنند عمدتا سالخورده و فرسوده هستند و جمعیت جوان به دلیل امکانات کم، به شهرهای اطراف مهاجرت کرده است، از طرف دیگر رشد زاد و ولد در بین اهل سنت به مراتب بیشتر است، از این رو، ترکیب جمعیتی به سرعت در حال تغییر است.

 

استاد حوزه علمیه کهنوج خاطرنشان کرد: این مسأله تنها مربوط به جنوب استان کرمان نیست، در مناطق شیعه نشین استان سیستان و بلوچستان نیز این معضل وجود دارد، چند سال پیش که بنده برای تبلیغ به زابل رفته بودم، آنجا هم انتقال جمعیتی و به تبع آن، انتقال مذهبی در حال رخ دادن است.

 

وی تأکید کرد: برای حل این مسأله، هم باید از لحاظ اقتصادی به منطقه رسیدگی شود تا جمعیت جوان در منطقه بماند و هم از لحاظ فرهنگی باید اهمیت رشد جمعیت برای آنان تبیین شود.

 

حجت الاسلام دهقان با انتقاد از اقدامات تفرقه افکنانه برخی در جنوب کرمان، وحدت و زندگی مسالمت آمیز شیعه و اهل سنت در این مناطق را با اهمیت دانست و گفت: بحث شیعه و سنی در این مناطق باید با رویکرد فرهنگی لحاظ شود. البته برای جلوگیری از درگیری ها و ناامنی های احتمالی باید رویکرد امنیتی هم به منطقه داشت، اما رویکرد غالب باید فرهنگی باشد.

 

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری تأکید دارند که به اختلافات در سطح عمومی دامن زده نشود، اما متأسفانه برخی افراد در قم کارهایی انجام می دهند که وحدت در جنوب را خدشه دار می کند و چالش امنیتی در این منطقه به وجود می آورد./972/ت302/ب4

ارسال نظرات