۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۵۷۰۴۳
امام جمعه فریمان:

تربیت اسلامی اتفاقی و دفعی صورت نمی‌گیرد/ ماه رجب فرصتی طلایی برای تحصیل قرب الهی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فریمان در حرم مطهر رضوی گفت: در شکل گیری شخصیت مادی، معنوی و روحانی انسان عناصر گوناگون و عواملی چون زمان، مکان و انسان های اطراف موثر است بنابراین تربیت انسان به آیین الهی و اسلامی اتفاقی و دفعی صورت نمی پذیرد.
حجت الاسام ابوالفضل طباطبايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ابوالفضل طباطبایی، امام جمعه فریمان در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم با بیان فضائل ماه رجب و ضرورت بهره مندی از آن ها، اظهار کرد: انسان همیشه می تواند به خداوند نزدیک شود اما برخی مواقع فرصت های پرواز به این نزدیکی است؛ ماه رجب از این فرصت های طلایی برای تحصیل قرب الهی و نزدیک شدن انسان به خدا است که با استغفار، صدقه و تلاش هایی امثال آن می تواند به مقام مقرب الهی برسد.

 

وی تصریح کرد: در شکل گیری شخصیت مادی، معنوی و روحانی انسان عناصر گوناگون و عواملی چون زمان، مکان و انسان های اطراف موثر است؛ به طور مثال تربیت انسان به آیین الهی و اسلامی اتفاقی و دفعی نیست، بلکه ریشه در زمان انعقاد نطفه، افرادی چون پدر و مادر و مکان رشد فرد دارد.

 

امام جمعه فریمان با بیان این که پدر و مادر در شکل گیری شخصیت فرزند دارای شرایطی موثر هستند، خاطرنشان کرد: اصل فطرت هر آدم هنگام تولد توحیدی است اما در دنیا تحت عناصری چون مادر و پدر به ادیانی چون مسیحیت، یهودی یا اسلام گروییده می شود.

 

وی با تأکید بر این که نقش مادر در تربیت انسان موثرتر است، ابراز کرد: متربی از مربی مهربان و با محبت نسبت به معلم سفت و بی عاطفه اثرپذیری بیشتری دارد، در خانواده نیز مادر مانند هماند مربی با نفوذ است؛ زیرا مادر نقطه عطف احساس و محبت است.

 

وی بیان کرد: زمان بدو تولد مِهری که به وجود فرزند زده می شود برخاسته از مهر مادری است و از آنجا که محبت مادر نسبت به پدر بیشتر است در نتیجه اثرپذیری فرزند از مادر بیشتر است.

 

حجت الاسلام طباطبایی عنوان کرد: در این میان نقش پدر با این که اختیارات بیشتری به او داده شده است، انکار پذیر نیست اما  توصیه شده به انسان که حق مادر را بیشتر رعایت کند تا آن جا که پیامبر(ص) فرموده اند: با مادرت بیشتر به هم نشینی، هم صحبتی و همراهی بپرداز هم چنین  اول به مادر، دوم مادر، سوم مادر و چهارم به پدرت تکیه کن.

 

امام جمعه فریمان ابراز کرد: نسبت به یک مرد در میان بانوان همسر و مادر از همه بیشتر دارای حق هستند ولی متأسفانه در گاهی با تفکراتی اشتباه جایگاه این دو دچار تبعیض می شود.

 

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در تبیین شخصیت ائمه بسیار به نقش پدران که امامان هستند سخن گفته شده و کمتر به نقش مادر در زندگی آن ها پرداخته شده است، برخی از مادران ائمه اطهار کنیز و برخی حرّه بوده اند و اما تفاوتی بین آن ها وجود ندارد.

 

حجت الاسلام طباطبایی تصریح کرد: در شکل گیری شخصیت امام محمد تقی(ع) هم پدر و هم مادر موثر بوده است؛ پدر ایشان امام رضا(ع) و مادر حضرت جواد(ع) کنیزی از منطقه غرب و سودان امروزی با چهره ای آفریقایی بوده است که پیامبر(ص) با بیان حدیثی او را به نجابت معرفی کرده اند: امام جواد(ع) از زنی متولد می شود که بسیار نجیب است./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات