۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۲۵۷۵۹۸
کارشناس ارشد غرب آسیا:

انقلاب یمن با انقلاب‌های مصر و لیبی تفاوتی ماهوی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که امیدواریم که این زنجیره به یک حرکت واقعی و حکومتی به خود بگیرد، عنوان کرد: آنچه که در یمن اتفاق می‌افتد با انقلاب‌های مصر و لیبی هویت متفاوت دارد.
سعد الله زارعي، استاد علوم سياسي دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعد الله زارعی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در اولین نشست تخصصی فرهنگ ملل با محوریت بررسی تحولات یمن که در محل سالن همایش‌های مدرسه معصومیه برگزار شد با بیان این که با توجه به این که آخرین درگیری‌های فعلی یمن که در منطقه معرب صورت گرفته است لازم میدانم که وضعیت این موضوع مورد بررسی قرار بدهیم، اظهار کرد: انصار الله بیش از نیم معرب را تصرف کرده است و پیش بینی این است که شهر معرب تا چند روز آتی بدست انصار الله بیفتد.

 

زارعی با بیان این که با برخی از سران قبایل توسط انصار الله گفت و گو هایی رخ داده است، گفت: درگیری‌های در منطقه عدن است و این درگیری‌ها به نحوی است که عربستان امید چندانی به پیروزی در آن ندارد.

 

وی افزود: درگیری دیگری هم در منطقه تعز یمن در جریان است که در این منطقه به دلیل اتصال آن به منطقه باب المندب یک موقعیت استراتژیکی دارد.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که شواهد و قرائن نشان از آن است که عربستان می‌خواهد استان تعز را در یمن بگیرد و تصرف کند، عنوان کرد: عربستان می‌خواهد با کشور گشایی علنی تغز را به اختیار خود دربیاورد تا بتواند جای پای خود را محکم کند.

 

وی ادامه داد: در یمن مخالفت شدیدی که با انصار الله صورت می‌گیرد حزب اصلاح است که در منطقه تعز سکونت دارند و حزبی شبه اخوانی در یمن هستند.

 

زارعی با بیان این که در حال حاضر بیشترین درگیری‌های درون یمن مربوط به درگیری‌های انصار الله با حزب اصلاح است، گفت:عربستان از این جنگ زرگری که از طریق حزب اصلاح دنبال گیری می‌کند دو هدف عمده را پی گیری می‌کند.

 

وی افزود: به دلیل آن که معتقد به سقوط معرب است و درگیری‌های عدن هم به جایی نخواهد رسید و به دلیل بالا نگه داشتن شعله درگیری این درگیری‌ها را پی گیری می‌کند بر این اساس عربستان با دو هدف درگیری‌های تغز پی گیری می‌کند و اولین هدف آن‌ها این است که اقتدار انصار الله را در جنوب خدشه دار کنند.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که با توجه به این که فشار زیادی است که عربستان جنگ را تمام کند و مذاکرات شروع شود، عنوان کرد: ادامه جنگ حتی از نگاه خود ارتش عربستان بی معنا است به همین دلیل ارتش عربستان در روز 27 جنگ علنی اعلام می‌کند که عملیات طوفان قاطعیت تمام شده است و عملیات حرکت به سمت امید را ما آغاز می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: در گفت و گوی عربستان و گروه وابسته با عربستان چیزی در دست نداشته باشد نمی‌تواند چیزی را مطالبه کند اما اگر تعز را بگیرند یعنی ثلث حاکمیت را گرفته‌اند.

 

زارعی با بیان این که در سیستم عربی معمولاً تصمیمات بزرگ حکومتی ثلث علاوه یک را دارند، گفت: اگر هم جنگ در یمن تمام نشود مسئولیت جنگ از دوش انصار الله خارج می‌کند بنابراین انصار الله این سه نقطه را حتماً خاموش کند بعد به تصمیمات حکومتی خود بپردازد.

 

وی افزود:این موضوع فقط مربوط به یمن نیست چرا که این منطقه کاملاً استراتژیک در منطقه است چرا که خیلی از معادلات را عوض خواهد کرد.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که در موضوع یمن مسأله اساسی که وجود دارد و موجب نگرانی آمریکا و دیگران بالاخص رژیم صهیونیسم را در منطقه فراهم کرده است منطقه عملیاتی است که انصار الله در عدن مشغول به جنگ است، عنوان کرد: یک وجه حساسیت این منطقه 9 مسأله باب المندب و دریای سرخ و خلیج عدن است چرا که دریای سرخ بیش از 70 درصد نیاز اروپا به نفت از طریق دریای سرخ تأمین می‌شود.

 

زارعی با بیان این که در حال حاضر کل ساحل دریای سرخ که 350 کیلومتر به همراه نیمی از مرز آبی در منطقه جنوب در دست انصار الله است، گفت: مجموعاً 800 کیلومتر از مرزهای آبی یمن در اختیار انصار الله است.

 

وی افزود: حال این حلقه اطراف دریای سرخ که وضعیت انقلابی دارد خطر بزرگی است که غرب را به شدت تهدید می‌کند.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که امیدواریم که این زنجیره به یک حرکت واقعی و حکومتی به خود بگیرد، عنوان کرد: آنچه که در یمن اتفاق می‌افتد با انقلاب‌های مصر و لیبی هویت متفاوت دارد.

 

وی ادامه داد: در انقلاب‌های مصر و لیبی ابهاماتی دینی و ما هوی وجود داشت که به لطف خداوند متعال در یمن با یک انقلاب شناسنامه دار روبرو هستیم. /921/پ201/ج

 

ارسال نظرات