۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۲۵۷۷۸۰
استاد حوزه و دانشگاه:

بخشندگی وسیله نفوذ در قلب ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد با اشاره به شهرت امام محمدتقی(ع) به جود و بخشندگی، گفت: بخشندگی، وسیله نفوذ در قلب ها است.
ميلاد امام جواد

حجت الاسلام ابوالحسن ایزدخواه، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: هدف از آفرینش انسان، انسانی است که تجلی صفات خداوند است؛ خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات خود قرار داد و در بین آن ها افرادی برگزید که اسطوره ای برای بشریت باشند که پیامبران و ائمه(ع) هستند.

 

وی، سیره را، اصولی که یک شخص در طول زندگی رعایت می کند، معرفی و خاطرنشان کرد: هدف ائمه اطهار(ع) از جمله امام جواد(ع)، ابلاغ دین به معنای که رساندن حرف و دستور خداوند و نیز اجرای روش است که ایشان  با وجود خفقان خلافت عباسی، مطابق با سیره پیامبر(ص) و ائمه پیش از خود، عمل و دین  اسلام را احیا و ترویج کردند.

 

حجت الاسلام ایزخواه با اشاره به آیه سوم سوره انفال که خداوند می فرماید: «وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ» و این که بخشندگی وسیله ای است که می توان با آن در قلب ها نفوذ کرد، گفت: در بین اعراب رسم است که به افراد بر اساس مشخصه بارز آن ها لقب داده شود؛ امام محمد تقی(ع) به خاطر صفت بخشش و کرمی که داشتند به « جواد» لقب گرفتند و ایشان طبق آیه بالا از وقت و تمام آن چه خدا روزی شان داده بود به مردم می بخشیدند.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به مناظره هایی که امام جواد(ع) با فقها و دانشمندان سایر ادیان برای ترویج و حفظ اسلام داشتند اشاره کرد و افزود: امروز نیز می توان در قالب کرسی های آزاد اندیشی با بیانی صادق به حفظ عزت دین اسلام پرداخت.

 

حجت الاسلام ایزدخواه با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) که فرمودند: « اعتماد به خدا بهاى هر چیز گران بها و نردبانى به سوى هر بلندایى است»، تصریح کرد: با توجه به افزایش اسلام ستیزی در جهان و از جمله شهادت شیعیان کشور یمن، تنها راه نجات در چنین شرایطی، اعتماد به خداوند است.

 

وی با بیان این که امام جواد(ع) به باب الحوائج معروف هستند، اظهار کرد: تمامی پیامبران الهی و ائمه(ع) اسوه هستند و چیزی که انسان را می سازد، ارتباط قوی و تربیت الهی است و امام جواد(ع) همچون پدران خویش تربیت شده امام و مربی امام بودند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که اگر انسان چشم و زبان خود را حفظ کند از بسیاری از گناهان در امان خواهد بود، افزود: از اعمال ماه رجب که از ماه های آمرزش خداوند است، زیارت امام رضا(ع)، استغفار، روزه و ترک محرمات است.

 

حجت الاسلام ایزدخواه به حدیثی از امام جواد(ع) اشاره و بیان کرد: ایشان می فرمایند: «و هرکس که به خدا توکل کند خداوند کارهایش را کفایت مى کند و توکل برخدا مایه نجات از هر بدى و ایمنى از هر دشمن است»./844/ت302/ب5

ارسال نظرات