۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۲۵۸۲۰۷
رییس حوزه علمیه اصفهان:

اخلاص و تقوا لازمه ثمر بخشی یک معلم است

خبرگزاری رسا ـ آیین تجلیل از اساتید حوزه علمیه اصفهان، با سخنرانی حضرت آیت‌الله‌ مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان در مدرسه صدر برگزار شد.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان در  آیین تجلیل از اساتید حوزه علمیه اصفهان، با تبریک موالید با برکت ماه رجب، بزرگداشت مقام معلّم و استاد را بسیار ارزنده توصیف کرد و گفت: مقام و منزلت معلّم به قدری والاست که قرآن‌ کریم، خداوند متعال را معلّم اخلاق بشریت برمی‌شمرد و بعد از آن، انبیای گرامی و اوصیای ایشان را معلّم آموزشی و پرورشی انسان‌ها می‌داند.

 

 

وی در بیان فضائل تعلیم و تعلّم، تصریح کرد: طبق برخی از روایات، تعلیم و تعلّمی که برخاسته از تعقّل باشد و به تفکّر بینجامد، از هفتاد سال عبادت، برتر و ارزشمندتر است.

 

 

حضرت آیت‌الله‌ مظاهری، دو عنصر اخلاص و تقوا را لازمۀ ثمربخشی حرکت یک معلّم دانسته و افزود: اگر یک استاد یا یک معلم، هدف متعالی خود از تعلیم و تعلّم را صرفاً رضای خداوند متعال و ترویج دین خدا قرار دهد و در مراعات تقوا و تهذیب‌نفس نیز کوشا باشد، حتماً تعلیم و تبلیغ او اثرگذار خواهد بود و می‌تواند انسان و جامعه را بسازد.

 

 

رییس حوزه علمیه اصفهان در این زمینه، سازندگی روحی و معنوی را مهم ترین وظیفۀ یک معلّم برشمرده و اظهار داشت: طبق تأکید قرآن‌کریم، اگر کسی بتواند، یک نفر را بسازد و او را از خطر انحراف و سقوط نجات دهد، مثل این است که همۀ دنیا را زنده کرده باشد.

 

 

حضرت آیت‌الله‌ مظاهری با تأکید بر اهمیت مضاعف رعایت تقوا از سوی اساتید و مدرسان حوزه، اظهار داشت: اساتید گرامی باید متخلّق به اخلاق الهی باشند و در ضمن تدریس، رعایت تقوا و اهتمام به اخلاق را به طلّاب علوم دینی گوشزد کنند و جلسۀ درس آنان، افزون بر تدریس علمی، باید حاوی نکات درس‌آموز و پندآموز اخلاقی باشد.

 

 

وی در این زمینه تأکید کرد: ورود صحبت‌های بیهوده و گناهان زبانی نظیر غیبت، تهمت، خودنمایی و سیاست‌بازی در تدریس، آن درس را بی‌برکت و بدون نتیجه می‌کند.

 

 

حضرت آیت‌الله‌ مظاهری با بیان این که گفتار و رفتار اساتید بر شاگردان اثر می‌گذارد، افزود: همانطور که ظاهر استاد و نحوۀ بیان درس در شاگرد اثرگذار است، تقوا و تهذیب‌نفس او به مراتب تأثیر بیشتری بر شاگردان دارد و اگر مطالب علمی از دل پاک استاد بر زبان او جاری شود، قطعاً دل و روح شاگرد را صفا می‌بخشد.

 

 

وی در این باره افزود: التزام عملی یک استاد به اخلاق و اخلاقیّات، وجاهت و جاذبۀ خاصی به استاد می‌بخشد و باعث بهره‌گیری علمی و اخلاقی شاگردان از آن استاد خواهد شد.

 

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان تسلط علمی بر درس را برای یک استاد ضروری خوانده و تصریح کرد: موفقیت علمی اساتید، مرهون تسلّط علمی آنها بر درس و مطالعه و تحقیق جدی است و بزرگان حوزه‌های علمیّه همواره بر این امر مهم، اهتمام داشته‌اند.

 

 

حضرت آیت‌الله‌ مظاهری در پایان بیانات خود، اساتید و مدرسان حوزه‌های علمیّه را به رعایت هر چه بیشتر نظم نیز فراخواند و افزود: اساتید گرامی باید هم خود منظّم باشند و هم شاگردان و طلّاب را به رعایت نظم وادار سازند تا تلاش علمی آنها به نتیجه برسد./939/د102/ب4

ارسال نظرات