۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۲۵۹۸۸۴
معاون فرهنگی دانشگاه تربت حیدریه:

تحکیم بنیان خانواده در گرو پایبندی به ارکان دینی و قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی دانشگاه تربت حیدریه با اشاره به روند رو به رشد طلاق و نیز ازدواج در سن بالا و آسیب های آن، گفت: برای آماده سازی جوانان در اتخاذ زندگی ایرانی اسلامی با محوریت تحکیم بنیان خانواده، باید به ارکان دینی و قرآنی پایبند بود.
بنيان خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تربت حیدریه، مجید خطیب، معاون فرهنگی دانشگاه تربت حیدریه و روانشناس بالینی خانواده، شب گذشته در همایش ازدواج و خانواده سالم که در سالن ابن سینا این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: برای آماده سازی جوانان در اتخاذ زندگی ایرانی اسلامی با محوریت تحکیم بنیان خانواده، باید به ارکان دینی و قرآنی پایبند بود.

 

وی با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در سال های اخیر تصریح کرد: یکی از مهم ترین نکات نمودارهای ازدواج و طلاق جوانان، افزایش سن ازدواج است و اگر در فاصله سال های 45 تا 90 و در قالب پنج ساله و 10 ساله نمودارها را بازبینی کنیم ، افزایش سن ازدواج را هم در آقایان و هم در خانم ها به صورت مشهود دریافت می کنیم.

 

خطیب با بیان این که بالا رفتن میانگین سن ازدواج، مشکلات سلامتی و فردی زیادی را به دنبال داشته است، خاطرنشان کرد: روند ازدواج در کشور، در فواصل سال های 85 تا 92 کاهش چشمگیری داشته است به گونه ای که از شصت هزار مورد در سال 86 به کمتر از 15 هزار مورد در سال 92 رسیده است و این یک بحران برای کشور محسوب می شود. همچنین میزان طلاق از 45 هزار مورد به 155 هزار مورد در سال های اخیر رسیده و به تبع آن حجم جوانان 20 تا 35 سال ازدواج نکرده نیز  بالا رفته است.

 

وی با اشاره به بالا رفتن میانگین سن ازدواج در پسران و دختران تصریح کرد: میانگین سن ازدواج در پسران و دختران بالا رفته است به گونه ای که این میزان در آقایان 33 سال و در خانم ها 28 سال است و وظیفه ما به عنوان دانشگاه و مسؤولان کشوری، آموزش و ارتقای فرهنگ جوانانی است که بتوانیم آگاهی های لازم را به آن ها گسترش داده تا به ازدواج سالم دست پیدا کنیم و موانع مالی و اقتصادی کشور را از پیش برداریم که در این امر نیازمند همراهی عموم مردم هستیم.

 

معاون فرهنگی دانشگاه تربت حیدریه با اشاره به نوسان در محبت و عشق به همسر یادآور شد: در روند انتخاب همسر باید میزان دوست داشتن طرف مقابل خود را  در سطح ها و دسته های متمایز مورد بررسی و واکاوی قرار داد چرا که نوسان محبت و علاقه به همسران در برخی موارد موجب جدایی می شوند زیرا این گونه افراد همسر خود را قبول ندارند و به ظاهر احساس محبت و علاقه شخصی به آن ها کرده اند.

 

وی با بیان این که عشق های رمانتیک قابل اعتماد نیستند، خاطرنشان کرد: عشق فقط در حد یک دوست داشتن ظاهری نیست و نباید به عشق های رمانتیک اعتماد کرد؛ بلکه باید از این شکل ازدواج که یک ریسک به شمار می آید دوری کرد. همچنین معیار اول ازدواج، ازدواج قلبی است اما در کنار آن عوامل زیادی از قبیل مطالعه و آموزش و جلسات توجیهی پیش از ازدواج همانند کتاب های انتخاب همسر خواهد توانست در زمینه راهیابی به زندگی زناشویی به جوانان جامعه کمک کند.

 

گفتنی است؛ در پایان این مراسم دکتر نظام، مدیر دانشجویی فرهنگی دانشگاه تربت حیدریه، ضمن تبیین راهبرد های اساسی ازدواج سالم به سوالات و پرسش های جمعی از دانشجویان پاسخ داد./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات