۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۲۶۰۲۲۶
کارنامه بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی قرآنی؛

ایران؛ میزبان پر افتخار 31 دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

خبرگزاری رسا ـ توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن کریم در سطح ایران ،جهان اسلام ودنیا ومعرفی اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه های قرآنی، افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان وبه وجود آوردن زمینه وحدت و بیداری امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی ترین اهداف برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم است.
مسابقات قرآن کريم

 به گزارش خبرگزاری رسا، آشنا شدن مسلمانان دنیا با تحولات وپیشرفت های جمهوری اسلامی ایران و کسب تجربه از فعالیت های قرآنی سایر کشورها، سازمان اوقاف و امور خیریه را واداشته است تا از سال 1360 مبادرت به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم نماید.

 

البته در سال های 1361 و 1364 به علت شرایط خاص جنگ تحمیلی  در کشور، بمباران و موشک باران شهرها و نا امن بودن حریم هوایی کشور این مسابقات برگزار نشد.

 

علاوه بر این مسابقات بین المللی نقش بسزایی در وحدت امت مسلمان، نزدیکی وتبادل اندیشه ها وبیداری اسلامی ملل مسلمان وتغییر نگاه مسلمانان به جمهوری اسلامی ایران داشته است.

 

امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی"  نام گرفته مسابقات قرآنی می تواند زمینه ساز این حماسه شکوهمند وترویج دهنده معنویت قرآنی  باشد.

 

نگاهی گذرا به برنامه های متنوع فرهنگی و قرآنی اجرا شده در این 31 دوره نشان می دهد که در حد امکان به موضوع تنوع برنامه ها، استفاده مناسب از ظرفیت های موجود و بهره برداری لازم از این فرصت ارزشمند برای ایجاد انس و ارتباط بیشتر آحاد جامعه با زیبایی و آموزه ها و هنرهای قرآنی وبهره مندی از مفاهیم ومعارف قرآنی با محوریت دید گاههای رهبر فرزانه انقلاب توجه شده است. اگر چه وجود برخی کاستی ها هم اجتناب ناپذیر بوده است.

 

حضور اقشار مختلف مردم در این برنامه ها، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور روسای جمهور محترم و سخنرانی ایشان، حضور بالاترین مقام های کشور در تمامی ایام مسابقات ،برگزاری مراسم دیدار با  مقام معظم رهبری و رهنمودهای ارزشمند معظم له، انتخاب مکان هایی چون حسینیه ارشاد و سالن همایش های بین المللی به عنوان محل برگزاری، همزمانی مسابقات با ایام عید مبعث و آغاز نزول قرآن، حضور مستمر میهمانان خارجی بویژه سفرا، اجرای برنامه های جذاب توسط نونهالان ،برگزاری نمایشگاه قرانی، ایجاد فرصت مناسب برای معرفی حافظان و قاریان جهان اسلام به ویژه قاریان ممتاز کشور مصر و بهره مندی جامعه از قرائت های زیبا و جذاب  قاریان داخلی وخارجی وکیفیت بالای داوری مسابقات بین المللی که جایگاه ان را به سطح بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام ارتقا داده است از جمله دیگر ویژگی هایی است که می توان برای مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران برشمرد.

 

همچنین وجود بخش بین المللی پژوهشهای قرآنی، طی هشت دوره گذشته و تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم طی پنج دوره، این مسابقات را از مسابقات بین المللی سایر کشورهای جهان متمایز ساخته است. امید است سی ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، زمینه ساز ابعاد معرفتی ودینی شعار امسال و بستری برای عملی ساختن سال دولت و ملت ، همدلی و همزبانی باشد. این مقاله نگاهی گذرا به سی و یک دوره قبلی این مسابقات است.

 

دوره اول ؛ نمو و شکوفایی

در این دوره که از 16 تا 20 بهمن ماه 1360 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، 24 قاری و حافظ از 12 کشور جهان شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند کشورهای شرکت کننده عبارت بودند از: بنگلادش، جمهوری عربی صحرا، الجزایر، سوریه، مالزی، هندوستان، لیبی، پاکستان، افغانستان، ایران، گینه، عراق.

 

حضور بانوان در دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1362 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 30 نفر از 13 کشور جهان شرکت داشتند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

 

 سومین دوره میزبان 11 کشور

سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1363 برای سومین بار در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 35 نفر از 11 کشور شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

 

دوره چهارم؛ میزبان متسابقین 19 کشور

چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1365 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 56 نفر از 19 کشور جهان شرکت کردند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

 

دوره پنجم مسابقات، میزبان 17 کشور

پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 12 تا 17 بهمن 1366 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 45 نفر از 17 کشور جهان حضور داشتند که دو داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات رابر عهده داشتند.

 

شرکت 25 کشور جهان در مسابقات دوره ششم

ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1368 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 68 نفر از 25 کشور جهان شرکت کردند که سه داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.

 

دوره هفتم ؛ میزبان 20 کشور

هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم اسفند 1368 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 49 نفر از 20 کشور جهان شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می دادند.

 

حضور قاریان و حافظان 29 کشور در مسابقات بین المللی سال 70

هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 13 تا 17 بهمن 1370 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 49 نفر از 29 کشور جهان شرکت کردند که شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده دار بودند.

 

برگزاری دوره نهم مسابقات با حضور 32 قاری و حافظ قرآن

نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 1 تا 5 بهمن 1371 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 32 نفر از 21 کشور جهان حضور داشتند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی این دوره از مسابقات را قضاوت کردند.

 

 دوره دهم با حضور 55 نفر از 37 کشور جهان

دهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 20 تا 22 دی ماه 1372 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 55 نفر از 37 کشور جهان شرکت داشتند که دو داور خارجی به همراه شش داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

 

قاریان و حافظان 31 کشور به تهران آمدند

یازدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 10 تا 14 دی 1373 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 46 نفر از 31 کشور جهان حضور داشتند که 7 داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می دادند.

 

حسینیه ارشاد، میزبان دوازدهمین دوره مسابقات قرآن

دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 28 آذر تا 4 دی 1374 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 46 نفر از 35 کشور جهان شرکت کردند که پنج داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده دار بودند.

 

رقابت 75 قاری و حافظ در مسابقات دوره سیزدهم

سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 18 تا 24 آذر 1375 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 75 نفر از 31 کشور جهان حضور داشتند که شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

سوریه، پاکستان، تانزانیا، فیلیپین، بلغارستان، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی، چین، بوسنی و هرزگوین و لبنان از جمله کشورهای شرکت کننده بودند.

 

رشد کمی و کیفی مسابقات در دوره چهاردهم

چهاردهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 6 تا 12 آذر 1376 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 86 نفر از 41 کشور جهان شرکت کرده بودند که هشت داور خارجی به همراه 11 داور ایرانی این دوره از مسابقات را بر عهده داشتند.

 

رقابت 45 قاری و حافظ در پانزدهیمن دوره مسابقات قرآن

پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 25 تا 30 آبان 1377 در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که 45 نفر از 22 کشور جهان به علاوه شش داور خارجی به همراه ده داور ایرانی جهت قضاوت این مسابقات حضور داشتند.

 

سالن بین المللی صدا و سیما میزبان میهمانان مسابقات شانزدهم

شانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 14 تا 20 آبان 1378 در محل سالن همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

در این دوره از رقابت ها 54 نفر از 25 کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.

 

سالن همایش ها، میزبان هفدهمین دوره مسابقات قرآنی

هفدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 3 تا 8 آبان 1379 در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره 73 نفر از 35 کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.

 

ایران مقام برتر رشته قرائت در هجدهمین دوره مسابقات

هجدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 22 تا 27 مهر 1380 در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات 67 نفر از 29 کشور جهان شرکت کردند که 10 داور خارجی به همراه 11 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

 

قاریان و حافظان ایرانی در صدر برگزیدگان دوره نوزدهم

نوزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 16 مهر 1381 در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره 76 نفر از 39 کشور جهان شرکت داشتند که هشت داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می دادند.

 

حضور 101 قاری و حافظ از 41 کشور جهان در مسابقات دوره بیستم

بیستمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 1 تا 6 مهرماه 1382 در محل سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره 101 نفر از 41 کشور جهان شرکت داشتند که هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند و چهار نفر از اساتید هم به عنوان هیأت نظارت حضور یافتند.

 

رقابت 44 کشور جهان در مسابقات بیست و یکم

بیست و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 22 تا 27 شهریور سال 1383 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

در این دوره از مسابقات 82 نفر از 44 کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که هشت داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

 

حضور 43 کشور جهان در بیست و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن

بیست و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 14 تا 20 مهر 1384 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره از رقابت ها 67 نفر از 43 کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که 9 داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.

 

ایران صدرنشین مسابقات بین المللی قرآن سال 85

بیست و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 31 شهریور تا 5 مهر ماه 1385 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره 53 نفر از 40 کشور جهان شرکت داشتند که 10 داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده دار بودند.

 

شرکت 80 قاری و حافظ از 53 کشور جهان در مسابقات بیست و چهارم

بیست و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 19 تا 24 مرداد 1386 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در این دوره 80 نفر از 53 کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.

 

دوره بیست و پنجم، ربع قرن مسابقات قرآن

بیست و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 8 تا 15 مرداد ماه 1387 در سالن همایش های صدا و سیما در مشهد مقدس برگزار شد. در این دوره 106 نفر از قراء و حفاظ 60 کشور جهان در مسابقات حضور داشتند. در بخش مقالات نیز 187 مقاله از 11 کشور واصل شد و پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.

 

بیست و ششمین دوره مسابقات، توجه به کیفیت

یکی از مهمترین مواردی که در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به آن توجه جدی صورت گرفت؛ توجه به کیفیت برگزاری مسابقات بود لذا سازمان اوقاف و امور خیریه در تعامل نزدیک با رایزنی های جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان و همچنین پیگیری نتایج دیگر مسابقات بین المللی قرآن کریم این دوره از مسابقات را با حضور 84 نفر از متسابقین 55 کشور جهان برگزار کرد. همچنین رویکرد ویژه این دوره از مسابقات، اطلاع رسانی حرفه ای و مطلوب از برنامه های مسابقات بود که تولید صدها خبر و پوشش گسترده مسابقات در سطح مطبوعات و صدا و سیما یکی از نتایج این رویکرد مطلوب است.

 

افتتاحیه این دوره از مسابقات که در آن 47 قاری و 37 حافظ کل حضور داشتند روز یکشنبه 28/4/88 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور آیت ا... شاهرودی رئیس قوه قضائیه، آیت ا... جنتی دبیر شورای نگهبان و آیت ا... محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مسئولین برگزار شد. این دوره از مسابقات در تاریخ 2/5/88 با برتری جمهوری اسلامی ایران رسید.

 

رونق برنامه های جنبی در دوره بیست و هفتم مسابقات بین المللی قرآن

بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران طی روزهای 18 تا 23 تیرماه سال 1389 به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برگزار شد.

 

این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و اجرای مراسم قرآن به صحنه توسط گروه «تنزیل» آغاز شد، سپس «سیدمحمدجواد حسینی»، نفر برتر بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و سپس گروه «سبطین» به اجرای برنامه پرداختند.

 

در این دوره از مسابقات 60 کشور با معرفی 43 حافظ و 50 نفر قاری حضور پیدا کردند، متسابقان کشورهایی مثل نیجریه، سوئد، لبنان، هلند، قطر، لیبی، الجزایر، کویت، عمان، امارات متحده، عراق، استرالیا، انگلستان، مالزی و تونس و. .. طی سه روز در مرحله مقدماتی در دو رشته حفظ و قرائت با هم به رقابت پرداختند.

 

در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اوقاف و امور خیریه، شش‌ نفر از داوران داخلی و هشت نفر از داوران خارجی با نظارت سه داور ایرانی و خارجی به قضاوت پرداختند.

 

  تجلیل از بانوان قرآنی

برگزاری همایش تجلیل از بانوان فعال عرصه قرآنی، معرفی نویسندگان برتر مقالات قرآنی، تجلیل از برگزیدگان سومین جشنواره قصه‌های قرآنی در روز 22 تیر و برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و هنری از جمله برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود.

همچنین برگزاری دو میزگرد علمی با حضور استادان و قرآن‌پژوهان در ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی از دیگر برنامه‌های این دوره از مسابقات بود.

برگزاری بیش از 17 محفل انس با قرآن کریم در سطح بقاع متبرکه و مراکز و سازمان‌ها با حضور استادان احمد نعنیع و شاذلی از کشور مصر و قاریان و حافظان ایرانی و گروه‌های هم‌خوانی از دیگر برنامه‌‌های جنبی مسابقات بین‌المللی پارسال بود.

همچنین قاریان، حافظان، مدعوین، متسابقین شرکت‌کننده در بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به همراه مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، روز 20 تیرماه با حضور در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از مقام شامخ ایشان تجلیل کردند.

همچنین قاریان و حافظان، مدعوین و متسابقان حاضر در بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، روز 21 تیرماه، با حضور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، با فعالیت‌ها و خدمات این سازمان آشنا و از این محل بازدید کردند.

در پایان این دوره از مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم «مهدی محمد خلیل از کشور عراق رتبه اول، علی رجبی از کشور ایران رتبه دوم، محمود سید علی سید احمد از کشور کویت رتبه سوم، بدر عبدالحافد حد از کشور لیبی رتبه چهارم، محمد ثالث عبدالسلام از کشور نیجریه رتبه پنجم، مد جادی عیسی از کشور الجزایر رتبه ششم را به دست آوردند و به مرحله نهایی راه یافتند.

همچنین در رشته قرائت، مرحله نهایی هم «مسعود نیکدستی از ایران، عبدالله داوود محمد از تانزانیا، فتح الله وحیودین از اندونزی، عبدالله حسن از کویت، انور بن هاسین از مالزی به ترتیب رتبه های اول تا رتبه پنجم» را کسب کردند.

همچنین در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز «علی رجبی از ایران، مهدی محمد خلیل از عراق، بدر عبدل الحفیظ الحد از لیبی، مد جادی عیسی از الجزایر و محمدثالث عبدالسلام از نیجریه» با کسب بیشترین امتیازات به ترتیب به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

 

بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و ظرفیت پایان‌ناپذیر کتاب الهی

بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم از 8 تا 13 تیرماه سال 1390 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قرائت پیام آیات عظام سبحانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی آغاز شد.

این دوره ازمسابقات با استقبال و حضور قاریان و حافظان 60 کشور جهان در 3 رشته قرائت، حفظ و مقاله‌‌نویسی برگزار گردید.

 

نگاهی به بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 28 خرداد تا 2 تیرماه سال 1391 برای نخستین بار در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با حضور شخصیت‌های سیاسی ، ،فرهنگی، لشگری وکشوری ،سفرا ی کشورهای مختلف دنیا و جمعیت کثیری از احاد مختلف مردم برگزار شد.

افتتاحیه این دوره از مسابقات با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امورخیریه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

حماسه قرآنی سی امین دوره مسابقات بین المللی در سال حماسه سیاسی

سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از دهم تا هفدهم خرداد ماه سال 1392 در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

در این دوره از مسابقات 111قاری و حافظ از 70کشور جهان در سه مرحله مقدماتی، میانی و نهایی و در طول یک هفته به رقابت با یکدیگر پرداختند.

 

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات با تلاوت آیاتی از قران کریم توسط "قاسم مقدمی" قاری بین المللی قرآن مجید و نفر اول این مسابقات در سال گذشته آغازشد و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت الاسلام و المسلمین "علی محمدی "نماینده ولی فقیه ورئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی پرداختند.

 

همایش بانوان قرآنی

در کنار سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن چهارمین همایش تجلیل از بانوان قرآنی هم برگزار شد.تجلیل از مادر شهیدان سجادیان و جوادنیا و دعوت هدفمند از جامعه قرآنی با برقراری تماس با 120 موسسه قرآنی از ویژگی های این دوره بود.

همچنین بیش از دو هزار بانوی فعال موسسات قرآنی در روز همایش(12خرداد) در سالن اجلاس حضور یافتند.

در همایش تجلیل از بانوان قرآنی از 14 بانوی فعال قرآنی از میان 300 چهره قرآنی تجلیل شد "معصومه فرزانه "دبیر چهارمین همایش که روز 12 خرداد در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت:با مکاتباتی که با موسسات و دستگاه های قرآنی داشتیم نزدیک به 300نفر از بانوان نخبه قرآنی را شناسایی کردیم.

 

سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی ؛مظهر حماسه قرآنی

 مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی جمهوری اسلامی است که به برکت قرآن، امام راحل انقلاب اسلامی و خون شهدا و عنایات و توجهات خاص مقام معظم رهبری تاکنون 31 دوره برگزار شده و جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها در بین کشورهای اسلامی موفق شده است، یکی از جامع‌ترین وموفق‌ترین مسابقات بین المللی قرآن کریم را در جهان اسلام برگزار کند.

 

سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویدادقرآنی جهان اسلام در دو رشته (حفظ و قرائت) همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم (ص) با حضور مسئولان لشگری و کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علماء، قرآن پژوهان، نخبگان و فرهیختگان قرآنی و شرکت کنندگان بیش از 71 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح شد.

 

تعداد کشورهایی که برای حضور در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام آمادگی کردند 75 کشور بود که از این تعداد 71 کشور موفق به دریافت تأییدیه فنی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شدند.

 

گفتنی است سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد جهان اسلام از 25 ادریبهشت تا 2 خرداد ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‏شود؛ همچنین در حاشیه برگزاری مسابقات بین المللی قرآن علاوه بر اجرای ده‏ها برنامه فرهنگی، قرآنی و آموزشی و نمایشگاه بزرگ قرآنی، نهمین همایش بین المللی پژوهش‏های قرآنی با حضور پژوهشگران قرآنی جهان اسلام و ششمین همایش تجلیل از بانوان قرآنی هم برگزار می‎‏شود./840/ت301/س

 

ارسال نظرات