۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۶۰۲۴۱

نشست «افق‌های هنر شیعی» در سرای اهل قلم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «افق‌های هنر شیعی» با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی در محل سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
سراي اهل قلم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهدی منتظرقائم، عضو هیات علمی و استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران و ابراهیم فیاض عضو هیات علمی و استادیار گروه مردم شناسی دانشگاه تهران مهمانان نشست «افق‌های هنر شیعی»  بودند که چالش‌های پیش روی هنر شیعی را بررسی کردند.

 

منتظر قائم گفت: ایران منبع و خاستگاه مذهب تشیع بود و به ویژه در هفت قرن اخیر کانون مذهب تشیع بوده است.

 

وی با بیان اینکه تفکیک بین هنر شیعی و دیگر هنر‌ها ضرورت دارد، افزود: حداقل دو گروه اسماعیلیه و زیدیه در زمان حاضر به فعالیت مشغول هستند، البته ما نیاز داریم که ابتدا یک فرقه‌شناسی انجام بدهیم که بخش از این کار ما را به فرقه‌های نوظهور می‌رساند.

 

استاد یار گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در زمینه مفهوم هنر نیاز به کنکاش بیشتر داریم افزود: مفهوم هنر شیعی محل بحث دارد.

 

وی گفت: به هر طریقی که هنر را تعریف کنیم وضعیت کنونی هنر شیعی متاسفانه از جنبه بنیاد‌های نظری آن تا مدیریت، تولید، عرضه و مصرف آن در معرض چالش‌های جدی قرار گرفته و نحوه مقابله آن نیز بسیار قابل نقد است.

 

منتظرقائم ادامه داد: ما در ایران برای کرسی‌های آزاداندیشی هزینه می‌کنیم، اما چرا بودجه‌ای را برای تالیف کتاب‌های بنیادی اختصاص نمی‌دهیم؟ اگر این کار بشود پژوهشگر می‌رود و ده‌ها و صدها کتاب را می‌بیند و آن گاه اثری غنی و عمقی و پرمحتوی تالیف می‌کند که تا سال‌ها نیاز آموزشی دانشگاه و دانشجویان‌مان را تامین می‌کند.

 

وی افزود: با اختصاص بودجه‌های قابل توجه و دادن تسهیلات و جوایز به هنرمندان و پژوهشگران آنها می‌توانند با استفاده از حمایت‌های صورت گرفته زندگی خود را تامین کنند و در این مدت به خلق و آفرینش محصول و کالایی اثرگذار و قابل توجه توفیق یابند.

 

منتظرقائم در بخش دیگری از سخنان خود با پرداختن به بحث مدرنیته گفت: به تعبیر بسیاری عصر جدید عصر نمایش است .در حالی که به تعبیری هنر شیعی هنر نیایش است.

وی افزود: عصر جدید عصر تولید انبوه است. اما هنر شیعی مبتنی بر شاهکارهایش است.

 

منتظر قائم گفت: در جامعه ما هنوز هنر وابسته به بودجه دولتی و شبه دولتی است.

 

استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هرچند استادان بزرگی از نسل زیر 40ساله‌ها در حال ظهور هستند، اما متاسفانه میدان نظری و تولید هنری از بزرگان در حال خالی شدن است.

 

ابراهیم فیاض دیگر سخنران این نشست گفت: هنر، تحولات و اصلاحات اجتماعی را ایجاد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه فلسفه ملاصدرا یک فلسفه وحدت و اصالت وجودی است. گفت: این فلسفه هنری را به وجود آورد اما جامعه ما با آن فاصله زیادی دارد.

 

فیاض از وضعیت موسیقی کشور انتقاد کرد و گفت: ما دو نوع موسیقی روزمینی و زیرزمینی داریم که همان موسیقی زیرزمینی هم بعد از چندی روزمینی می‌شود.

 

وی همچنین با انتقاد از سینمای فجر تصریح کرد: هیچ حرکت رو به به جلویی در زمینه هنر نداریم.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی در حال برگزاری است./998/د101/ی

ارسال نظرات