۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۲۶۰۲۸۱
در درس تفسیر مدرسه علمیه قائم چیذر صورت گرفت؛

بررسی صفت قیومیت خدا در آیات قرآن

خبرگزاری رسا ـ آیت الله هاشمی علیا در جلسه درس تفسیر در جمع طلاب مدرسه علمیه قائم چیذر به بررسی صفت قیومیت خدا پرداخت.
بررسی صفت قیومیت خدا در آیات قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا مؤسس مدرسه علمیه قائم چیذر عصر دوشنبه در جمع طلاب این مدرسه علمیه در تفسیر آیة الکرسی ضمن تشریح صفت قیومیت خدا گفت: آیاتی از آیة الکرسی در بیان قیومت خدا است که چرا خدا قیوم است؟ یا به عبارتی دیگر بیان این که خدا حی قیوم است را بیان می کند. معنای قیوم یعنی قوام همه چیز به ذات اقدس حق است.

 

آیت الله هاشمی علیا در ادامه افزود: «لا تاخذه سنة و لا نوم» فرق سنه و نوم چیست؟ حیوان گاهی چرت می زند و سستی ای پیدا می کند و این گاهی بر آن حیوان عارض می شود. معنای چرت آن چیزی است که در ابتدای خواب حاصل می شود. یعنی آن نفس انسان که حواس ظاهر انسان را در خدمت می گیرد؛ سستی پیدا می کند. در واقع نفس ما اعضا و جوارح ما را در خدمت دارد و اوست که می شنود ولی به واسطه خدمت گرفتن گوش عمل شنوایی را انجام می دهد.

 

مؤسس مدرسه علمیه قائم چیذر ادامه داد: چرت زدن مرحله ابتدایی خواب است و وقتی انسان کاملا به خواب فرو می رود تمام مشاعرش هم از کار می افتد. اعضای بدن او قوه و قدرت عمل دارد ولی فقط کار نمی کند. رویا در حال نوم حاصل می شود. در آن جا نفس استعمال حواس را ترک می کند اما فرق است بین نوم و موت. در مرگ تمام اعضا و جوارح از کار می افتد به طوری که بعد از آن استعداد حرکت از بین می رود اما در خواب استعداد هنوز موجود است مثل آدمی که دست و پای او را ببندند در این حالت درست است که دست و پای او را بسته اند اما استعداد حرکت را دارد و می تواند راه برود.

 

وی در ادامه ضمن بیان حالات مختلف انسان گفت: در واقع چهار حالت برای انسان است؛ قوه، استعداد، فعلیت و بطلان. قوه مربوط به جنین است در رحم مادر جنین قبل از ورود به عالم دنیا قوه انجام کارهای مختلف را دارد. استعداد برای آدم نائم و سکران است. انسانی که استعداد فعالیت دارد ولی الان خواب است. فعلیت متعلق به انسان بیدار است که با اراده خود کارها را انجام می دهد. اما بطلان برای میت است که کاری از دستش بر نمی‌آید.

 

این استاد حوزه علمیه افزود: اما آن صفت لا تاخذه سنة و لا نوم متعلق به خداست. حتی ملکی هست که نمی خوابد چرت هم نمی زند. اما نمی توان به او صفت لا تاخذه سنه و لا نوم اطلاق کرد چون این اعمال برای او عرضی است و از سوی خدا اعطا شده و آن که بالذات لا تاخذه سنه و لا نوم است خداست./810/پ202/ب4

 

ارسال نظرات