۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳
کد خبر: ۲۶۰۸۲۱
استاد دانشگاه امام صادق:

تنها 10 درصد تورم مربوط به تحریم ها است/ لغو تحریم ها حتی اگر کامل انجام شود گرهی را باز نمی کند

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: فقط 10درصد از تورم به تحریم ها مربوط می شود یعنی در جریان تحریم ها نباید تورم بیش از 25 درصد می داشتیم بنابراین بخش عمده آنچه در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است ربطی به تحریم ها ندارد.
مذاكرات هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت عبدالملکی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در همایش «همدلی هسته ای در سایه عزت و اقتدار» که شب گذشته در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، با یادآور شدن این که علت اصلی اقتصاد کشور ما، تحریم ها نیست، اظهار کرد: فقط 10درصد از تورم به تحریم ها مربوط می شود یعنی در جریان تحریم ها نباید تورم بیش از 25 درصد می داشتیم بنابراین بخش عمده آنچه در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است ربطی به تحریم ها ندارد.

 

فقط 10درصد اقتصاد ایران، وابسته به تحریم ها است

وی با اشاره به سخن اقتصاددان های آمریکایی که «اقتصاد ایران، اقتصاد بزرگی است که تنها 10 درصد وابستگی خارجی دارد و آمریکا نمی تواند آن را به چالش بکشد»، تصریح کرد: در طراحی هایی که صورت گرفت آن ها گفتند که اگرچه اقتصاد ایران عظیم است ولی ما می توانیم با استفاده از ناکارآمدی های اقتصاد ایران که شکل خاصی دارد آن را از کار بیندازیم همچنین اعمال تحریم ها باعث می شود، یک سری خصومت ها از داخل ایران به وجود آید که اقتصاد ایران را از پای در می آورد.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه، تحریم های بانکی و نفت را از مهم ترین تحریم ها دانست و افزود: آمریکایی ها از طریق اعمال این دو تحریم باعث افزایش دلار می شود، در واقع  تولید کنندگان و مصرف کنندگان و دولت ایران کاری خواهند کرد که قیمت دلار افزایش یابد بنابراین بخشی از صنعت ایران تعطیل می شود  چرا که اصرار مصرف کننده ایرانی به مصرف کالاهای خارجی باعث می شود؛ بسیاری کارگران بیکار(افزایش بیکاری) و تولید کمتر شود(افزایش تورم) پس اگرچه تحریم به صورت مستقیم تأثیری در اقتصاد کشور ندارند ولی  سیستم های داخلی ناکارآمد ایران خودف بقیه کارها را در این جهت انجام خواهند داد.

 

اهمیت اصلاح مدیریت اقتصادی کشور

عبدالملکی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که کلید مشکلات کشور در لوازن، ژنو و نیورک نیست بلکه در داخل کشور است، تصریح کرد: فرهنگ مصرف، مدیریت اقتصادی کشور و بانک های ما باید اصلاح شود؛ متأسفانه امروزه از هر مسؤولی که دلیل مشکلات را جویا می شویم به تحریم ها نسبت می دهد در صورتی که این طور نیست.

 

وی با تأکید بر این که ما خواهان توافق خوب هستیم، اظهار کرد: توافق خوب توافقی است که عزت و منافع ما را تأمین و بخشی از تحریم ها را رفع کند؛ ما به توافق بد نیاز نداریم و بدون آن مشکلات خود را حل خواهیم کرد، حتی اگر هم بخواهیم و تحریم ها را بردارند باز هم مشکلات ما حل نمی شوند.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع)، ایجاد مشکل برای نیروی انسانی متخصص در کشور را به عنوان یکی از دیگر مشکلات دانست و افزود: بر اساس اذعان خود غربی ها آن ها با این مذاکرات موفق شدند دانشمندان هسته ای ایران را متفرق کنند که این یک معضل برای کشور به شمار می رود.

 

عبدالملکی با بیان این که متأسفانه در کشور ما وجود امید واهی به رفع تحریم ها مانعی برای به ثمر رسیدن امور بزرگ است، اظهار کرد: قرار نیست حتی با برداشته شدن تحریم ها اتفاق بزرگی در اقتصاد ایران به وجود آید و فقط باعث می شود اقتصاد و نیروی مولد اقتصاد ما از توقف به کما برود، وجود چینن سیستمی در کشور به نفع آمریکایی ها است چرا که اقصاد ما را متوقف کرده است.

 

جنگ ایران با آمریکا، جنگ تمدنی است

وی با اشاره به فرموده رهبری که جنگ ایران با آمریکا یک جنگ تمدنی است، خاطرنشان کرد: بسیار ساده لوحانه خواهد بود اگر فکر کنیم که مسأله آمریکا با ایران، سانتریفیوژ و کاهش تعداد آن است بلکه او هدف بزرگ تر و نابودی جمهوری اسلامی ایران است.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که انقلاب اسلامی باعث حرکت تمدن اسلامی به سمت بیداری اسلامی در جهان شد و قدرتمند بودن ایران و کسانی که او را همراهی می کنند از جمله  آینده پژوهی غربی ها است، اضافه کرد: تحریم های ایران از سال 88 و همزمان با تشدید جریان بیداری اسلامی شدت یافت. این بزرگترین ترس آمریکا و کشورهای غربی به شمار می رود که تمدن اسلامی که با سرکردگی ایران  در جهان رو به  توسعه و گسترش است در برابر تمدن غرب قرار گرفته و غرب را شکست خواهد داد.

 

ضرورت اصلاح بانک ها و حمایت از تولید کنندگان

عبدالملکی اظهار کرد: در سناریویی خوش بینانه و در بهترین حالت اگر با حفظ همه دست آوردها، همه تحریم ها لغو شود، این امر باعث افزایش صادرات نفت خام، افزایش واردات کالاهای خارجی و حضور بیشتر شرکت های نفتی غربی، افزایش قیمت زمین و مسکن(بیماری هلندی) و کاهش تورم در بعضی بخش ها و افزایش آن در برخی دیگر می شود که در نتیجه آن، کاهش تولید ملی و وابستگی کشور قطعی خواهد بود و در این حالت ایران بیشتر شکننده می شود.

 

وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد، یادآور شد: اقتصاد مقاومتی می گوید به جای تلاش بیهوده برای رفع تحریم (که برداشته نخواهند شد چرا که این طور طراحی شده است)، باید همه سعی خود را بر اصلاح سیستم بانکی داشته باشیم و از تولید کنندگان داخلی برای تولید ملی دفاع کنیم؛ سرمایه گذاری خارجی سهم ناچیزی در اقتصاد کشوردارد./844/پ202/ب5

 

ارسال نظرات