۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۲۶۱۰۳۸
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

شیعه بر پایه حقیقت، فضیلت و عدالت استوار است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که شیعه حقیقت، فضیلت و عدالت است، گفت: شیعه حقیقت در ذهن، فضیلت در قلب و عدالت در متن جامعه است.
شيعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشستی با عنوان تبیین اندیشه های فقهی حضرت آیت الله مهدوی کنی که بعد از ظهر امروز به همت دانشگاه امام صادق (ع) در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، با سخنرانی در رابطه با فقه و اخلاق و جایگاه آن در نزد آیت الله مهدوی کنی گفت: رابطه اخلاق و فقه نباید از یاد رود.

 

وی با اشاره به فرمایشی از امام (ره) اظهار داشت: باید منکر را به پا دارید و زکات و امر به معروف را انجام دهید تا بتوانید رنگ و روی جامعه را به سمت سوی ماهیت یک جامعه اسلامی ببرید و این وقتی میسر است که قدرت در دست مؤمنان باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه تعالیم اسلامی فضای جامعه از ظاهر به باطن نفوذ و ماهیت آن را شکل می دهد، ابراز کرد: رعایت نکردن تعالیم اسلامی جامعه سفید را ظلمانی می کند، پس باید اخلاق و فقه اسلامی جلوه واقعی به زیر ساخت جامعه نفوذ یابد و اخلاق و معنویت وقتی جامعه را فرا بگیرد قدرت و مکنت نزد مؤمنان باشد.

 

حجت الاسلام حسینی تاریخ را عبرت آمیز دانست و گفت: فقهای شیعه از جمله شیخ مفید متوفی در 413 هجری در سایه  قدرت آل بویه تأثیرگذار بود و همچنین خواجه نصیر توسی و علامه حلی برای برای برپا داشتن احکام اسلامی در جامعه تلاش می کردند.

 

 وی با اشاره به سخنی از مرحوم آیت الله  مهدوی کنی اظهار داشت: شیعه حقیقت فضیلت و عدالت است، حقیقت در عرصه ذهن، فضیلت در قلب و عدالت در متن جامعه است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ویژگی های دیگر شیعان رابرشمرد و خاطرنشان کرد:از دیگر ویژگی های شیعه عشق و محبت به حضرت ولی عصر(عج) است و این عشق با تمام وجود در قلب شیعیان است.

 

حجت الاسلام حسینی علامه حلی، سید مرتضی، شیخ مفید را از شیعیان واقعی نام برد و ادامه داد: اخلاق واقعی شیعیان را افرادی دارند که در تحقق اهداف صاحب الزمان (عج) حرکت کنند و در این زمینه بسوزد و شیعه واقعی را این سوز می سازند.

 

وی اظهار داشت: اگر جامعه رنگ و روی حضرت علی (ع) و امام موسی کاظم (ع) را بگیرد افراد جامعه منقلب می شود و تنها با گفتن ذکر مساله ای حل نمی شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) جهاد را سه بخش از جمله جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر معرفی کرد و گفت: جهاد اصغر مبارزه با نفس است، جهاد اکبر هم مبارزه با کفار و جهاد است.

 

حجت الاسلام حسینی گفتا: اولین وظیفه مسلمان این است که خوبان و خوبی ها را دوست و از بدی و انسان های بد متنفر باشند و این قدم اول است.

 

وی با بیان اینکه همیشه راه برای تقرب حضرت ولی عصر(عج) هموار است، اظهار داشت: راهیان حضرت ولی عصر(عج) ازجمله شیخ مفید و علامه حلی این راه را پیموده و هموار کرده اند و باید فقه اسلامی در جامعه تحقق یابد و به این طریق اخلاق به اوج خود برسد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه اقتصاد در جامعه اسلامی باید مبتنی بر فقه اسلامی باشد، گفت: اگر اقتصاد مبتی بر مال حلال باشد، قلب افراد با امام زمان(ع) همراه می شود و باید فضیلت های اخلاقی هم در کنار اقتصاد رعایت شود ./818/پ202/ح

ارسال نظرات