۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵
کد خبر: ۲۶۲۴۳۵
آیت الله علم الهدی:

تقریب مذاهب فراتر از شعار نیازمند یک حرکت جدی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که تقریب مذاهب، فراتر از شعار نیازمند یک حرکت جدی است، گفت: آن چه باعث تأسف است این است که بعد از این همه شعار وحدت و تقریب بین مذاهب، در جامعه اهل سنت جریان های انحرافی تا مرز شیعه کشی به وجود آمدند و در بستر افراطی گری بعضی اقشار شیعه، تظاهر به شخصیت های اسلام به صورت ادبیات مطرح شده است.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس امروز در دومین همایش بین المللی تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریبی مذاهب که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، گفت: قیام جمعی مقدم بر قیام فردی است.

 

وی افزود: قیام فردی منهای قیام جمعی موثر نیست؛ در قیام فردی هر قدر حرکت قوی باشد در پهنای اندکی از اجتماع صورت می گیرد اثر و نتیجه محدود دارد؛ اما حرکت جمعی هر اندازه قوی نباشد چون در حد گسترده ای صورت می گیرد موثر است.

 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در امت اسلامی یک حرکت و قیام به وجود بیاوریم، باید تمام ممیزات را حذف کنیم چرا که با وجود ممیزات قیام جمعی امکان پذیر نیست و نمی توان قیام گسترده در یک عرصه ممیزآفرین ایجاد کرد.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: قیام جمعی با وجود ممیزات بی نتیجه خواهد بود. قیام جمعی یک ضرورت برای رفع استیصال در شرایط تقابل اسلام در برابر کفر جهانی است.

 

وی اضافه کرد: با توجه به توطئه های استکبار علیه اسلام و امت اسلامی در طی دو نیم قرن از عمر استعمار غرب، دنیای غرب متوجه شده  است که می تواند با ایجاد ممیزات و منهاها در صحنه اسلام  وارد شد، جلوی قیام و حرکت را گرفت از این رو با تمام قدرت و توان برای ایجاد این ممیزات تلاش می‌کند.

 

امام جمعه مشهد گفت: آن چه تقریب مذاهب را باید از حوزه شعار به حوزه واقعیت منطقی و اندیشه ای منتقل کند، وجود این ضرورت است. تاکنون روی وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب را در حد شعار خیلی کار کرده ایم.

 

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: آن روزی که صحبت از شعار وحدت و تقریب نبود، در اثر زندگی جمعی، تظاهر به مقدسات و رجال اصلی اسلامی را نداشتیم و در جامعه اهل سنت نیز شاهد شیعه کشی نبودیم. آن چه باعث تأسف است این است که بعد از این همه شعار وحدت و تقریب بین مذاهب، در جامعه اهل سنت جریان های انحرافی تا مرز شیعه کشی به وجود آمدند و در بستر افراطی گری بعضی اقشار شیعه، تظاهر به شخصیت های اسلام به صورت ادبیات مطرح شد.

 

وی گفت: امروز در عرصه افراطی گری، حرکت های جمعی تحت عنوان سنی ستیزی را مشاهده می کنیم که متاسفانه این امر باعث بسیاری از کدورت ها در خود عرصه اندیشمندان و نخبگان داخل جامعه شیعه و ولایی شده است.

 

آیت الله علم الهدی یادآور شد: ما می فهمیم این حرکت سازماندهی شده است که از همه شهرها به مشهد می آیند و می خواهند مسأله توهین به مقدسات را به عنوان تظاهر انجام دهند. این همان دستی است که گروه های تکفیری را به وجود آورده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که جریان استکبار با این شگرد شیطانی به دنبال براندازی اسلام و امت اسلامی است، افزود: تنها را درمان، در تقریب بین مذاهب است اما با یک تجدید نظر نسبت به آنچه که تاکنون انجام شده است. 

 

وی تصریح کرد: تا به امروز این مسأله به عنوان یک شعار بوده است؛ شعاری که از پشتوانه علمی، منطقی و باورمندانه برخوردار نباشد، نتیجه اش پیدایش این دو جریان سوء در دو طرف امت اسلام و در نهایت بر اندازی امت اسلام است.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: دشمن به دو طریق و از دو طرف به دنبال براندازی اسلام است که باید حرکتی جدی در تقریب مذاهب صورت گیرد و این حرکت در سطح نخبگان و همه اقشار مذاهب ورود پیدا کند تا این مشکل حل شود./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات