۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۲۶۲۷۱۹

برگزاری المپیاد علمی حوزه‌های علمیه خواهران با مشارکت بیش از 6 هزار طلبه

خبرگزاری رسا ـ مدیر آموزش عمومی و تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران در ارائه گزارشی از ششمین دوره المپیاد علمی، گفت: امسال در کل 6 هزار و 47 نفر در مرحله مدرسه‌ای شرکت کردند که از میان آنها هزار و 422 نفر وارد مرحله استانی شدند. از این تعداد 107 نفر به مرحله کشوری راه یافتند.
المپياد علمي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه علمیه خواهران، از معاونت آموزش علاوه بر برترین‌های آزمون کتبی ورودی مقطع تحصیلی سطح سه، برترین‌های المپیاد علمی نیز به جشنواره برترین‌ها معرفی می‌شوند تا مورد تقدیر قرار گیرند. امسال شاهد برگزاری ششمین دوره المپیاد علمی ویژه طلاب مقطع تحصیلی عمومی سطح دو و دومین المپیاد دوره ویژه طلاب مقطع تحصیلی سطح سه بودیم که 18 نفر از برترین‌های این دو مسابقه علمی در جشنواره برترین‌ها مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. به منظور آشنایی با روند و اهداف برگزاری این مسابقه علمی در سطح حوزه‌های علمیه خواهران، گفتگویی با فریده داودی مدیر آموزش عمومی و تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران انجام داده‌ایم که حاصل آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

 

- لطفا در مورد روند برگزاری المپیاد علمی بانوان طلبه توضیح بفرمایید.


برگزاری المپیاد علمی در سطح حوزه‌های علمیه خواهران از سال 88 آغاز شده است. المپیادها در سطح مرحله مدرسه‌ای استانی و سراسری اجرا می‌شوند. مرحله مدرسه‌ای در سطح مدارس و واحدهای آموزشی برگزار می‌شود. کسانی که در مرحله مدرسه‌ای امتیاز لازم یعنی امتیاز 30 از 50 را کسب کنند به مرحله استانی راه می‌یابند و کسانی که 70 درصد امتیاز مرحله استانی را به دست آورند وارد مرحله کشوری می‌شوند. از میان کسانی که به مرحله کشوری راه می‌یابند، اشخاصی که بالاترین امتیاز را به دست آورده باشند به شرط آن که حداقل امتیاز 80 را کسب کرده باشند، به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی می‌شوند.

 

- وضعیت شرکت طلاب در المپیاد علمی در سال جاری چگونه بود و چه تعدادی در مراحل مختلف این مسابقه شرکت کردند؟

 

امسال شاهد برگزاری ششمین دوره مسابقات علمی در مقطع سطح دو دومین دوره مسابقات علمی در مقطع سطح سه بودیم. امسال در کل 6هزار و 47 نفر در مرحله مدرسه‌ای شرکت کردند که از میان آنها هزار و 422 نفر وارد مرحله استانی شدند. از این تعداد 107 نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

 

در مقطع تحصیلی سطح دو، طلاب در گروه‌های گوناگون بر اساس پایه‌های مختلف و در مقطع سطح سه طلاب در دو رشته تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول به رقابت پرداختند.

 

امسال برای مقطع سطح دو، در پایه دوم، یک نفر به عنوان برگزیده و دو نفر به عنوان شایسته تقدیر، در پایه سوم یک نفر به عنوان برگزیده و دو نفر به عنوان شایسته تقدیر، در پایه چهارم سه نفر به عنوان شایسته تقدیر معرفی خواهند شد. در پایه پنجم نیز هیچ یک از شرکت‌کنندگان رتبه‌ای کسب نکردند.

 

در مقطع سطح سه در رشته فقه و اصول یک نفر به عنوان برگزیده و دو نفر به عنوان شایستگان تقدیر و در رشته تفسیر و علوم قرآنی سه نفر به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند.

 

ـ اهداف شما از برگزاری این مسابقات چیست؟

 

تلاش داریم تا با برگزاری این مسابقات انگیزه طلاب در مطالعه دقیق‌تر و عمیق‌تر را افزایش دهیم و ضمن ایجاد یک رقابت سازنده میان طلاب و مدارس علمیه، سطح علمی آنها را بررسی کنیم.

 

همچنین سعی می‌کنیم با شناسایی استعدادهای برتر، خدمات و برنامه‌های ویژه‌ای به آنها ارائه کنیم. در نظر داریم نشستی با برگزیدگان المپیادها برگزار کنیم و از نظرات آنها در برگزاری المپیاد و برنامه آموزشی بهره ببریم و برنامه‌ای ویژه طلاب بااستعداد طراحی و اجرا کنیم.

 

البته حضور طلاب در مرحله کشوری موجب آشنایی آنها با یکدیگر و شناخت و آگاهی بیشتر را فراهم می‌کند و زمینه آگاهی از رموز موفقیت یکدیگر را ایجاد می‌کند.

 

از مدیران مدارس نیز تقاضا می‌کنم که با توجه به نقش المپیاد در ایجاد ایجاد انگیزه در میان طلاب، آنها را به شرکت در این آزمون علمی ترغیب کنند.

 

برنامه ما برای سال آینده توسعه رشته‌هایی است که در طلاب شاغل به تحصیل در آنها در مسابقه علمی به رقابت می‌پردازند. البته این کار پس از بازخوردگیری نسبت به دوره‌های گذشته این آزمون به منظور شناسایی آسیب‌ها و استفاده بهتر از فرصت‌ها خواهد بود./978/

ارسال نظرات