۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۲۶۲۸۱۶
استاد حوزه و دانشگاه:

عزت انسان‌ها به میزان نزدیکی آنها به مقام ولایت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ایمانی‌خواه با تأکید بر این‌که عزت انسان‌ها به خادم حرمین بودن نیست، گفت: عزت انسان‌ها به میزان نزدیکی آنها به مقام ولایت است.
حجت الاسلام رضا ايماني خواه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام رضا ایمانی‌خواه، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جشن ولادت امام سجاد(ع) در مسجد سهله زاهدان گفت: انسان به ما هو انسان چهار ویژگی دارد که خداوند در قرآن به آنها اشاره می‌کند.

 

وی ادامه داد: کرامت ذاتی نخستین ویژگی انسان است سپس خداوند، او را جانشین و خلیفه خود بر روی زمین قرار داد که این امر منحصر به انسان است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سومین ویژگی انسان این است که خداوند تمام موجودات عالم را برای او مسخر کرده است.

 

وی ولایت را ویژگی چهارم انسان‌ها عنوان کرد و افزود: خداوند در آیه 72 سوره احزاب می‌فرماید انسان امانت‌دار من است وقتی این امانت را به سایر موجودات همچون آسمان، زمین و کوه‌ها عرضه داشتم قبول نکردند اما انسان ظلوم و جهول آن را پذیرفت.

 

حجت الاسلام ایمانی‌خواه بیان کرد: برخی این امانت را توحید می‌دانند و عده‌ای نیز از آن به عنوان اعتقاد به توحید و دینداری یاد می‌کنند اما علامه طباطبایی در تفسیر خود افزون بر اینها ولایت الهی را نیز ذکر می‌کند.

 

وی عنوان کرد: در عالم ذر فقط از انسان پیمان گرفتند که بر ولایت علی بن ابیطالب که همان ولایت الهی و ولایت رسول الله است، بماند ولایتی که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال نمی‌کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه به بیان حدیثی از امام رضا در خصوص مقام امامت پرداخت و اظهار داشت: امام رضا می‌فرماید مقام امامت بزرگتر از آن است که آن را تفسیر کنیم امامت متولی دین و نظام مسلمین و عزت مؤمنان است عزت انسان‌ها به خادم حرمین بودن نیست بلکه به میزان نزدیکی آنها به مقام ولایت بستگی دارد جنایات آل سعود مصداق بارز این سخن است.

 

وی تأکید کرد: امامت آبی گوارا برای تشنگان مهر و محبت است امام برادری شفیق و مهربان است که برای رفع هر مشکلی به او مراجعه می‌کنیم و یکه‌تازی است در عرصه معرفت الهی که در دنیا همتا ندارد.

 

حجت الاسلام ایمانی‌خواه اضافه کرد: بدون شک یکی از بارزترین مصادیق انتظار، محبت اهل بیت است اگر به خدا اقتدا کنیم می‌بینیم که در قرآن خود با کنایه و تأویل از اهل بیت سخن می‌گوید اگر مقتدای ما پیامبر اکرم هم باشد باز هم مشاهده می‌کنیم که همواره از فضایل علی(ع) برای مردم سخن گفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما برای اثبات حقانیت خود نیاز به معرفت داریم اگر نتوانیم از معارف اهل بیت بهره‌مند شویم، کرامت و عظمت آنان را از یاد خواهیم برد و دست خالی راهی آخرت خواهیم شد./831/پ202/ب4

ارسال نظرات