۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۲۶۳۷۶۵

چند خبر کوتاه از استان مرکزی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: برگزاری مستمر جلسات و نشست‌های تخصصی وقف با محوریت تبیین و ترویج این سنت در جامعه و تحقق وقف‌های جدید مطابق با نیات روز از الویت‌های فعالیت کارشناسان فرهنگی ادارات اوقاف در سال جاری است.
اخبار کوتاه از استان مرکزي

حجت‌الاسلام اصغر سلطانی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، اظهار داشت: حرکت جدی مسؤولان و کارشناسان فرهنگی ادارات اوقاف استان مرکزی به سمت و سوی تبیین و ترویج سنت وقف در جامعه و هدایت آحاد مردم به سمت وقف به ویژه در حوزه مساجد و قرآن بسیار پر اهمیت است.


معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از راه های استمرار نیکوکاری و کمک به هم نوعان سنت حسنه وقف است بیان کرد: ترویج فرهنگ وقف از ضروریات جامعه اسلامی محسوب می‏‌شود و همه بویژه کارشناسان فرهنگی ادارات اوقاف باید در راستای این فرهنگ سازی گام بردارند.


حجت‌الاسلام سلطانی بیان داشت: برگزاری مستمر جلسات و نشست‌های تخصصی وقف با محوریت تبیین وترویج این سنت در جامعه و تحقق وقف‌های جدید مطابق با نیات روز را از الویت‌های فعالیت کارشناسان فرهنگی ادارات اوقاف در سال جاری است.


معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان اینکه روحانیان و رسانه‌ها دو عامل تاثیرگذار برای احیای سنت وقف و تبیین و تشریح آثار و برکات آن در جامعه هستند گفت: روحانیان، ائمه جماعت مساجد و رسانه‌ها باهمکاری با اداره اوقاف و امور خیریه می‌توانند سبب شوند تا سال جاری وقف‌های جدید مطابق با نیاز روز جامعه داشته باشیم؛ از این رو ضرورت دارد تا مسؤولان فرهنگی اوقاف از ظرفیت این قشر در حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف استفاده کنند.


حجت‌الاسلام سلطانی، مستندسازی فعالیت‌های فرهنگی مطابق با برنامه زمانبندی و تدوین صورت جلسات مربوطه و همچنین عمل کردن به مصوبات جلسات، تهیه و تنظیم محتوا مربوط به آثار و برکات وقف و موقوفات در شهرستان‌ها، چاپ کتاب و کتابچه‌هایی پیرامون وقف از مهم ترین اولویت‌های کاری مسؤولان فرهنگی اوقاف است که به عنوان یکی از راهکارهای اساسی در تحقق وقف جدید نیز محسوب خواهند شد.


وی، با اشاره به ضرورت فعال‌سازی انجمن یاوران وقف در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، اهل بیت(ع)، امامزادگان، قرآن، ازدواج، کمک به نیازمندان و ...در بقاع متبرکه و امامزادگان سراسر استان گفت: سال گذشته 58 انجمن یاوران وقف با عناوین مختلف در سطح استان متشکل از 5 نفر از اقشار و صنوف مختلف مردم تشکیل شد که پیش بینی شده امسال این انجمنها با برنامه زمانبندی مشخص فعال شوند؛ چرا که فعالسازی این انجمن‌ها با انجام برنامه‌های تخصصی و کارشناسی شده نیز در تحقق وقف‌های جدید موثر خواهد بود.


معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه ابعاد آموزشی و فرهنگی وقف در جوامع اسلامی بسیار گسترده است گفت: وقف با وجود داشتن آثار فراوان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی همواره به عنوان یک نهاد تأثیرگذار در جامعه اسلامی مطرح بوده است.

 

برگزاری هشتمین همایش شعر انتظار در استان مرکزی

همایش شعر انتظار روز دوشنبه مورخ 11 خرداد ماه، در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان زرندیه برگزار می شود.

 

گفتنی است فراخوان این همایش از 30 فروردین سال جاری، در تمامی شهرستان های استان توزیع شده و دبیرخانه این همایش واقع در اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان زرندیه تا 31 اردیبهشت ماه سال جاری، موفق به وصول بیش از 120 اثر از 60 شاعر استان مرکزی شده است.

 

همچنین آثار واصله  از سوی هیأت داوران همایش متشکل از آقایان دکتر سیدمهدی طباطبائی، مهدی رحیمی و شهاب الدین خالقی بررسی و به 10 اثر برگزیده درمراسم اختتامیه این همایش افزون بر لوح تقدیر و تندیس همایش، مبالغ نقدی اهدا خواهد شد.

 

لازم به ذکر است، در مراسم اختتامیه این همایش از کتاب «هفت دوره همایش شعر انتظار استان مرکزی» رونمایی می شود.

 

گسترش فرهنگ درست مصرف کردن؛ گامی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی

 

حجت‌الاسلام سید حبیب‌الله موسوی امام جمعه شهرستان شازند، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مطلوب مقام معظم رهبری، به صورت کامل و شایسته در جامعه تحقق نیافته است، افزود: رکن اصلی و بی‌بدیل بقای هرملت، شکوفایی اقتصادی است، اما امروزه شاهد هستیم به دلیل مدیریت ضعیف و برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسانه برخی متولیان، مسیر عمران و شکوفایی کشور، باچالش‌ها و تنگناهایی مواجه شده است.

 

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: ضرورت دارد دولت‌مردان با برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی، تلاش مضاعف، بها دادن به تولیدات داخلی همراه با تسهیلات مناسب و توجه اکید به رهنمودهای رهبری، زمینه‌های رونق اقتصادی، قطع وابستگی به خارج از کشور و درنهایت تحقق حداکثری اقتصاد مقاومتی را فراهم کنند.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان مرکزی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: خوشبختانه این استان در عرصه تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های دامی، صنایع مادر و... از مراکز پیشرو و تأثیرگذار در سطح کشور و  گاه منطقه است، اما به دلیل سوءمدیریت برخی دست اندرکاران، بسیاری ازظرفیت‌های مرکز به صورت بالقوه و گاه ناشناخته باقی مانده است.

 

امام جمعه شازند ادامه داد: گسترش فرهنگ درست مصرف کردن در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری می‌تواند بسیار کارگشا باشد، همچنین ضرورت دارد استفاده از تولیدات داخلی در میان مردم به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و این مهم با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از مدیران متعهد و جوانان تحصیل‌کرده، محقق می‌شود.

 

حجت‌الاسلام سید حبیب‌الله موسوی درپایان با تأکید برهمدلی و همزبانی قوای سه گانه و مردم درمقام عمل، تصریح کرد: مردم و مسؤولان باید با سرلوحه قراردادن منویات مقام معظم رهبری، پرهیزاز موازی‌ کاری و ترویج فرهنگ ایثار و نقد پذیری با گام‌های استوار در مسیر بی‌نیازی کشور به بیگانه حرکت کنند.

 

مسؤولان به منظور گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی تلاش کنند 

شکرالله حسن‌بیگی معاون امنیتی سیاسی استانداری مرکزی عصر امروز در دیدار فرمانداران شهرستان‌های استان با استاندار مرکزی اظهار داشت: مسؤولان به منظور گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) به ویژه در شهرهای خمین و اراک تلاش کرده تا برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار کنند.

 

حسن‌بیگی بیان کرد: فرمانداران و ائمه جماعات متولی برگزاری مناسبت‌های فرهنگی هستند به همین منظور اگر اقدام مناسبی نکنند کارهای فرهنگی اجرایی نخواهد شد.

 

معاون امنیتی سیاسی استانداری مرکزی تأکید کرد: نباید از مسایل فرهنگی غفلت کرد؛ برای این مهم باید به نکات کوچک و بزرگ فرهنگی توجه کرد./842/پ203/ب4

ارسال نظرات