۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۶۴۰۳۲

برگزاری طرح تلاوت نور در 29 هزار مسجد کشور

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد گفت: در حال حاضر تلاوت آیات کلام وحی در 29 هزار مسجد کشور در حال اجرا است.
محمد رضا جعفري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش ملی تکریم خادمان طرح تلاوت نور صبح امروز هشتم خرداد با حضورحجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام محمدرضا حشتمی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور و قاریان این طرح و نمایندگان ائمه جماعات سراسر کشور در سالن همایش های هلال احمرمشهد آغاز شد.

 

محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد در آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی تجلیل از خادمان قرآنی طرح تلاوت نور گفت: رساندن مسجد به مسجد تراز اسلامی، توجه به عمران معنوی مسجد، ترویج فرهنگ انس با قرآن، تحصیل معرفت نسبت به تفاسیر و ترجمه قرآن و بهره‌مندی از مفاهیم کلام وحی از اهداف طرح تلاوت نوراست.  

 

وی با بیان این که در حال حاضر تلاوت آیات کلام وحی در 29 هزار مرکز در حال اجراست، افزود: بعد از اقامه سه نوبت نماز در مساجد، قرآن تلاوت می‌شود.

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد افزود: همچنین می‌کوشیم تفسیر قرآن و تدبر در آیات این کلام آسمانی در این طرح گنجانده شود تا با جذب اقشار جوان، شاهد افزایش حضور مردم محافل قرآنی باشیم.

 

جعفری با بیان این که کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خادمان کلام وحی هستند، ابراز کرد: همایش ملی تکریم طرح تلاوت نور فلسفه وجودی طرح قرآن است که لقب فراگیرترین و ماندگارترین طرح قرآن کشور را به خود اختصاص داده است.

 

وی با اشاره به این که خداوند با تکیه ما بر معارف اسلامی، نظامی را با هدایت یکی از شاگردان مکتب قرآن یعنی امام خمینی(ره) در ایران پای‌ گذاری کرد، یکی از دستاوردهای نظام اسلامی را آمیخته شدن فضای جامعه با عطر قرآن عنوان کرد.

 

جعفری با اشاره به اجرایی شدن طرح تلاوت نور، ابراز کرد: در هر منطقه‌ای از کشور تربیت شدگان مکتب قرآن مشغول تبیین معارف قرآن و بیان مفاهیم ارزشمند کلام وحی هستند.

 

براساس این گزارش نخستین همایش ملی «تکریم از خادمان طرح تلاوت نور» با حضور 320 نفر از فعالان این عرصه در مشهد در حال برگزاری است.

 

در این همایش، قاریان شرکت کننده در طرح تلاوت نور مساجد، ائمه جماعات که تفسیر قرآن را به عهده داشتند، مسؤولان کانون‌های تخصصی قرآن در همه استان های کشور، مسؤولان آموزش و پژوهش که وظیفه هدایت و نظارت مجموعه‌های قرآنی دبیرخانه‌های استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را به عهده‌دارند شرکت خواهند کرد.

 

تشکیل کمیسیون های تخصصی بر اساس کارکرد گروه های حاضر در همایش برای 151 نفر از قاریان حاضر در این همایش و کمیسیون هایی با عنوان «بررسی جایگاه طرح تلاوت نور در توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و راهکارهای ارتقای آن»، «بحث و بررسی پیرامون جایگاه حفظ قرآن در مساجد با رویکرد حفظ کاربردی و عمومی قرآن کریم و بررسی آیین‌نامه خانه‌های نور» و «ارایه راهکار جهت تقویت و ارتقای کمی و کیفی آن» برگزار می‌شود.

 

«بررسی شیوه های جذب خیران قرآنی با تکیه‌بر فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع عمران معنوی مساجد» و «بحث و بررسی پیرامون ارائه راهکار جهت ارتقای طرح تلاوت نور با چاشنی تفسیر همراه و کوتاه» دیگر کمیسیون هایی است که با حضور استاد سلیمانی و پور معین برای 64 نفر از ائمه جماعات مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

ارائه الگوی تلاوت های مجلسی، محفلی و مسجدی، آشنایی با فنون و روش های قرائت، برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای ارتقای تلاوت به صورت حرفه‌ای و  روش و فنون بیان ترجمه اجمالی از جمله برنامه‌های دیگر پیش‌بینی‌شده در این طرح است.

 

موضوعات «رویکرد تربیتی به قرآن با توجه به سبک تفسیر تنزیلی قرآن کریم»، «روش های ارائه طرح  و مهارهای برنامه‌ریزی» و «مدیریت فرهنگی مسجد با تکیه‌بر برنامه‌ریزی قرآنی»، محورهای همایش در بخش آموزشی برای مدعوین خواهد بود.

 

در مراسم اختتامیه که روز یکشنبه دهم خردادماه برگزار خواهد شد، لاله افتخاری، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس،آقایان قره شیخ لو،رییس مرکز دارالقرآن کریم، محمدی نیا، مدیر شبکه قرآن سیما، محمد پور، مدیر رادیو قرآن و میرحسینی، مدیر شبکه سه سیما سخنرانی خواهند داشت.

 

در مراسم اختتامیه، آیت الله رسولی محلاتی، ‌عضو دفتر مقام معظم رهبری به عنوان سخنران ویژه این همایش سه روزه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت./934/پ202/ب4

ارسال نظرات