۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۲۶۴۸۰۵
به همت مؤسسه امام موسی صدر؛

نشست گفت‌و‌گو برای زندگی در اندیشه و عمل امام موسی صدر برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پنجمین نشست از سلسله بحث‌های اندیشه و عمل با حضور رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی خوارزمی در مؤسسه امام موسی صدر تهران برگزار شد.
امام موسي صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر رسول رسولی‌پور، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی خوارزمی، در ادامه سلسله نشست‌های اندیشه و عمل، عصر دو‌شنبه 11 خرداد ماه در مؤسسه امام موسی صدر، گفت: اولین ارتباط من با اندیشه‌های امام موسی صدر با کتاب « ادیان در خدمت انسان » پیش آمد، تا قبل از خوانش این کتاب در دو راهی این موضوع قرار داشتم که آیا، دین در خدمت انسان است و یا انسان در خدمت دین، زیرا جسارت می‌خواهد یک متفکر اعلام کند که دین باید در خدمت انسان باشد.


وی ضمن تشکر از مؤسسه صدر در ارتباط با فعالیت در حوزه اندیشه‌های امام موسی صدر، گفت: به همت مؤسسه صدر، عناوین بسیار ارزشمند، مدرن و قابل فهمی برای آثار امام موسی صدر انتخاب می‌شود.


مترجم برجسته حوزه علوم انسانی با اشاره به صحبت‌های پاپ بندیکت شانزدهم در سال 2005 مبنی بر دین خشونت خواندن اسلام، تصریح کرد: در آن زمان اندیشمندانی از سراسر جهان اسلام تصمیم گرفتند تا با ارسال نامه‌ای به پاپ به او بگویند که اسلام دین رحمانی است و با خشونت بیگانه است، متاسفانه پس از آن ماجرا رسانه‌های داخل به این موضوع نپرداختند و امروز ما شاهد هستیم که تریبون‌های مختلفی در جهان همچنان دین اسلام را به عنوان یک دین خشن معرفی می‌کنند.


رسولی‌پور در بخش دیگری از این نشست به اندیشه امام موسی صدر مبنی بر نگران بودن نسبت به احوال هم‌نوع پرداخت و خاطر‌نشان کرد: بر خلاف تفکر خیام که مواجهه با مصائب را با تئوری بی تفاوتی مطرح می‌کند، امام موسی صدر نسبت به احوالات هم‌نوع خود احساس نگرانی می‌کند و معتقدر است نمی‌شود نسبت به درد و رنج انسان‌ها بی تفاوت بود.


این استاد دانشگاه با اشاره به مقاله « شیعه و دیگر فرق اسلامی »، تاکید کرد: امام موسی صدر، مذهب شیعه را تنها یک مذهب صرف نمی‌داند و دین را به عنوان یک پدیده‌ای که باید جهانی شود مطرح می‌کند، تفکری در حدود 40 سال قبل مطرح می‌شود و متاسفانه امروز ما شاهد هستیم که تلاش‌ها تنها برای این موضوع معطوف می‌شود که مسایل اقتصادی و از دست را جهانی کنیم.

در ادامه این نشست رسولی‌پور به سابقه 3 ساله خود به عنوان رییس گفت مرکز گفت‌و‌گوی ادیان اشاره و اضافه کرد: بحث گفت‌و‌گو را می‌توان در سه حوزه « گفت‌و‌گو‌های الهی»، « گفت‌و‌گو‌های معنوی » و « گفت‌و‌گوی زندگی » مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: بحث گفت‌و‌گوی زندگی که از 15 سال اخیر مطرح شده است به این موضوع می‌پردازد که، وقتی دو جان(عقل) با یکدیگر مرتبط می‌شوند، بحث دیالوگ ایجاد می‌شود.

رسولی‌پور با اشاره به نامه‌ امام علی(ع) به مالک اشتر، خاطر‌نشان کرد: امام علی(ع) به مالک می‌گوید که «ما با دیگران هیچ تفاوتی نداریم و تنعا تفاوت ما تنها در اندیشه‌های متفاوت ماست »، ولی متاسفانه ما امروز شاهد هستیم که نسبت به سایر ادیان در کشور خودمان برخی احساس متفاوت بودن می‌کنند و به گفته امام علی(ع) عمل نمی‌کنند.

رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، افزود: امام موسی صدر به رابطه تمام اقوام و ادیان اعتقاد داشت، حتی روزی فردی به ایشان مراجعه کرد و از این موضوع گلایه کرد که مردم مسلمان از وی به‌خاطر مسیحی بودن خرید نمی‌کنند، امام موسی صدر در پایان نماز جمعه همان هفته با رفتن به مغازه وی خوردن بستنی در آن‌جا از کسب و کار وی حمایت کرد.

رسولی‌پور در پایان با اشاره به حدیث المومن مرآت المومن، تاکید کرد: در گذشته به ما می‌گفتند که معنای این حدیث این است که، مومن تنها آینه زشتی‌های مومن دیگر است، اما واقعیت این حدیث این موضوع است که؛ در واقع مومن تجلی مومن دیگر است./856/پ202/ح

ارسال نظرات