۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۲۶۶۴۰۴
با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و نهج البلاغه؛

مؤسسه امیرالمؤمنین شعبه آران و بیدگل افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ مؤسسه امیرالمومنین(ع) شعبه آران وبیدگل با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و نهج البلاغه از سوی امام جمعه این شهرستان، مسؤولان وحافظان قرآن و نهج البلاغه افتتاح شد.
افتتاح مؤسسه اميرالمومنين شعبه آران وبيدگل افتتاح مؤسسه اميرالمومنين شعبه آران وبيدگل افتتاح مؤسسه اميرالمومنين شعبه آران وبيدگل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی، امام جمعه شهرستان آران وبیدگل در این مراسم با اشاره به واقف نیکوکار مکان این مؤسسه در آران وبیدگل گفت: آقای فخری، خیر نیکوکار امروز خوشحال  است از این که اینجا پایگاهی برای امیرالمومنین(ع) شده و این سعادت بزرگی است که نصیب این خیر ارجمند شده است.

 

وی اظهار کرد: امیدواریم وقتی نوجوانان و جوانان این منطقه و دیار در این مکان نهج البلاغه و قرآن حفظ می‌کنند، خیر نیکوکار این کار خیر نیز در ثواب آن شریک خواهد بود، چون این روش کار تأثیرات زیادی دارد، چرا وقتی که یک نفر نهج البلاغه را آموزش می بیند در آینده به عنوان استاد شاگردانی را تربیت خواهد کرد و این کار یک شجره طیبه ای می شود که سرشاخه آن مؤسسه امیرالمومنین است.

 

امام جمعه شهرستان آران وبیدگل با اشاره به اخلاص خادمان قرآن و نهج‌البلاغه در راه اندازی این مؤسسه گفت: اخلاص و خلوص نیت این افراد سبب شده تا این مؤسسه سال به سال رونق و توسعه پیدا کند به طوری که تاکنون 42 حافظ کل نهج البلاغه را به جامعه  معرفی کرده است.

 

حجت الاسلام  موسوی در ادامه با اشاره به این که حفظ نهج البلاغه کار سنگین و طاقت فرسایی است، یادآور شد: حفظ قرآن کار سختی است اما حفظ نهج البلاغه از حفظ قرآن سخت تر است و نهج البلاغه پیچیده تر است و این یکی از مظاهر اعجاز امیرمؤمنان است، چرا که خود نهج البلاغه معجزه امیرمؤمنان است.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل یاد آور شد: یکی از نشانه های مظلومیت امیرمؤمنان این است که متأسفانه فرمایشات ایشان در کشور ما، جوامع شیعه، مجامع علمی، آکادمی ها و مراکز آموزش عالی غریب است.

 

وی با اشاره به این‌که امروز بعد از گذشت سی و شش سال از انقلاب اسلامی هنوز نهج البلاغه در حوزه های علمیه و دانشگاه ها جزو کتب درسی قرار نگرفته است، یادآور شد: هر آنچه را که مورد نیاز انسان ها است در نهج البلاغه آمده است و به عنوان یک معدن دست نخورده ای است که باید از سوی متخصصین این حوزه استخراج و پالایش شود تا به مردم عرضه شود، از این رو این وظیفه روی دوش مؤسساتی از جمله مؤسسه امیرالمومنین کاشان است.

 

حجت‌الاسلام موسوی در ادامه اظهار امیدواری کرد، در تفسیر و حفظ قرآن، حفظ نهج البلاغه و در فهم مفاهیم و معانی  قرآن و نهج البلاغه باید فعالیت‌های قابل توجی در جامعه انجام شود.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل در ادامه وجود چنین مؤسسه ای در آران و بیدگل را ظرفیت خوبی برای نوجوانان و جوانان این شهرستان اعلام کرد و یاد آورشد: مردم آران و بیدگل همیشه در کارهای خیر پیش قدم بوده اند و زمانی که صحبت از اهل بیت(ع) است از مایحتاج ضروری خودشان هم می‌گذرند که این نشانه ولایت مداری این مردم است.

 

وی همچنین با اشاره به این که در شهرستان آران و بیدگل نیروهای با استعدادی در حفظ قرآن و قرائت قرآن هستند که در کشور ممتازند، گفت: در حفظ نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه نیز باید اهتمام ویژه ای در شهرستان آران و بیدگل وجود داشته باشد.  

 

به گفته وی، امروز نه تنها دنیای اسلام بلکه بشریت نیازمند کلام امیرمومنان است چون کلام حضرت علی به قدری زیبا و شیوا است که به تعبیر بعضی از مفسران نهج البلاغه کلام ایشان «کلامه فوق کلام مخلوق و دون کلام الخالق » یعنی این کلام، کلام انسان نیست بلکه فوق کلام انسان است.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل با اشاره به این که هرآنچه را مورد نیاز بشریت است در نهج البلاغه وجود دارد، گفت: برخی از فرمایشات امیرمومنان مانند عرفان، خود سازی، اقتصاد، سیاست، مملکت داری، خانواده، اخلاق، زندگی اجتماعی، اخلاق خانوادگی، ارتباط با مردم و با همسایگان، زن و شوهر و هر چیزی را که تصور کنید در نهج البلاغه وجود دارد، ضمن این که روی اخبار غیبی نهج البلاغه باید کار شود، که این ها از اعجازات امیرمومنان است.

 

در ادامه، حجت الاسلام  مجتبی حسن زاده، مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین کاشان نیز به بیان گزارش عملکردی ازفعالیت های مؤسسه گفت: شعبه جدید این مؤسسه درشهرستان آران و بیدگل از سوی واقفان نیکوکار حاج حبیب اله فخری، مرحومه حاجیه خانم اسلامیان آرانی و فرزندان ایشان با هدف امور فرهنگی قرآن، نهج البلاغه وعترت، وقف مؤسسه امیرالمومنین(ع) کرد.

 

وی با اشاره به یک دهه دستاوردهای مؤسسه امیرالمومنین(ع) کاشان در کاشان،منطقه و کشور گفت: مؤسسه برگزیده و برترکشور درحوزه آموزش نهج البلاغه، تربیت 42 حافظ کلّ نهج البلاغه، تربیت بیش از ششصد حافظ کلّ قرآن کریم و بیش از 10 حافظ صحیفه سجادیه، تربیت بیش از 750 حافظ  قسمت هایی از قرآن و نهج البلاغه، کسب بیش از پنجاه مقام برتر کشور در مسابقات سراسری نهج البلاغه از جمله موفقیت ها و دستاوردهای این مؤسسه است.

 

حجت الاسلام حسن زاده، ترویج فرهنگ عمومی نهج البلاغه‌خوانی با برگزاری دوره های متعدّد مسابقة «اولین بار که نهج البلاغه را خواندم»، تـرویج فرهنگ مناجات با برگزاری دعای هفتگی کمیل و جلسات دعای عرفه، زیارت اربعین، برگزاری بیش از بیست نوع فعالیت متنوّع قــرآن و عترت، تحت پــوشش قـرار دادن بیش از سه هزار عضــــو قرآنـی، راه اندازی اولین مدارس شبانه روزی حفظ یکساله قرآن ونهج البلاغه کشور، انتخاب مؤسسه برتر قرآنی کشور درسال گذشته ازسوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را از دیگر دستاوردهای این مؤسسه نام برد.

 

وی همچنین با اشاره به طرح های آموزشی در نظرگرفته شده تابستان امسال برای شهرستان آران و بیدگل گفت: حفظ یکساله و هفتگی نهج البلاغه، حفظ یکساله، حفظ سه ساله و شش ساله قرآن کریم، حفظ حکمت های نهج البلاغه، حفظ جزء 30 قرآن کریم، حفظ سوره بقره، برگزاری دوره های آشنایی با ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه، آموزش تجوید قرآن کریم، تفسیر موضوعی نهج البلاغه، آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، اشاره قرآن و نهج‌البلاغه ویژه خردسالان، نقاشی ویژه خردسالان با مضامین قرآنی و کلاس‌های تابستانی با عنوان «بهترین تابستان عمر من» از طرح های آموزشی در نظرگرفته شده تابستان امسال برای شهرستان آران وبیدگل است./1307/پ202/ح

ارسال نظرات